Megvan az új tulajdonos
A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. magyar állami tulajdonban lévő 25 százalék plusz egy szavazatát a többségi tulajdonos Hochtiefnek kell megvásárolnia 36,6 milliárd forintért - közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium.
2011. június 10. péntek 13:44 - HírExtra
A nemzeti fejlesztési miniszter a pénteken hatályba lépett kormányhatározat alapján a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-n keresztül lehívta a privatizációs szerződésben kikötött eladási opciót, amelyet a magyar állam 2011. június 18-ig gyakorolhat. Így a részvényesi megállapodás alapján a kisebbségi csomagot a többségi tulajdonosnak kell megvásárolnia a privatizációs árfolyamon.
A vevő a Hochtief magyarországi leányvállalata, az Airport Hungary Tanácsadó Kft. (AHUK).
A közlemény megjegyzi, hogy a többségi tulajdon visszavásárlására "nem nyílt lehetőség", mert a Hochtief Csoport a hat nemzetközi repülőteret üzemeltető holdingtársaságát az anyacégtől elkülönítve kívánja eladni. Ennek eredményeként akár szakmai, akár pénzügyi befektető jelenhet meg a Budapest Airport Zrt.-ben mint tulajdonos. A kormányhatározat megjelenése előtt a sajtóhírek még arról szóltak, hogy az állam nyáron visszaállamosíthatja a Budapest Airportot.
A közlemény szerint "a korábban profitot termelő, 100 százalékban állami tulajdonban lévő vállalat többségi tulajdonának a szocialista kormányzat által 2005-ben végrehajtott felelőtlen privatizálása miatt az állami tulajdonban maradt kisebbségi részesedés jelentősen veszített eredeti értékéből. Az eladására azért kerül sor, mivel a jelenlegi állami részesedés már nem biztosít érdemi szerepet a Budapest Airport Zrt. stratégiai működésében."
A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium céginformációs szolgálata szerint 2010-ben a Budapest Airport üzemi szintű nyeresége 50,76 millió euró volt, közel kétmillióval kevesebb az előző évinél. A pénzügyi műveleteken viszont 86,51 millió euró veszteséget számoltak el, ami miatt a mérleg szerinti veszteség elérte a 36,38 millió eurót, közel kétmillióval többet a 2009. évinél.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közleménye hangsúlyozza: "a vitatott és tisztázatlan körülmények között privatizált, majd többször továbbértékesített Budapest Airport Zrt. veszteséges gazdálkodása miatt az elmúlt években nem fizetett osztalékot az MNV Zrt.-nek, a társtulajdonostól (AHUK) csak a profit utáni osztaléknál lényegesen kisebb értékű osztalékkompenzációt kapott, amely a 2010. év után már nem járt a nemzeti vagyonkezelőnek".
Az akkori Ferihegyi Nemzetközi Repülőteret üzemeltető 8,02 milliárd forint jegyzett tőkéjű Budapest Aiport 75 százalék mínusz egy szavazat részvényének eladásáért és a 75 évre szóló vagyonkezelési jogokért, valamint az üzemeléshez szükséges állami tulajdonú eszközökért 465 milliárd forintot fizetett 2005 végén a pályázaton nyertes BAA. A brit cég 2007-ben adta tovább a Hochtief-vezette konzorciumnak a BA-t az eredeti szerződéses feltételekkel úgy, hogy ahhoz - a szerződés kikötésének megfelelően - az akkori vagyonkezelő, az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. (ÁPV) előzetesen hozzájárult.
Forrás: MTI