Nehéz a pályakezdők és a cégek helyzete
Évente egyetemről vagy főiskoláról frissen kikerült fiatalok tízezrei keresik életük első munkaadóját. A pályakezdők helyzete nem könnyű, ám a munkáltatóknak is legalább annyira problémás a megfelelő alkalmazott felvétele.
2016. június 13. hétfő 08:36 - HírExtra
Nehéz a friss diplomások dolga a munka világában. Nagyjából mindegyikük ugyanazzal a háttérrel érkezik: a diploma, némi nyelvtudás, kevés szakmai tapasztalat. Nem egyszerű kitűnni a többiek közül és megcsípni egy állást. A mai pályakezdőknek fel kell készülni arra, hogy akár hosszú hónapokig sem találnak a végzettségüknek megfelelő munkát. Felmérések szerint több mint 50.000 pályakezdő fiatal keres állást. Ugyanakkor a munkaadói oldal helyzete sem egyszerű.
"A munkaadói oldal problémája, hogy nagyon nehezen találnak megfelelő munkavállalót. Ennek oka, hogy nem találnak megfelelő szakembert, mert hiányoznak a munkavállaláshoz szükséges kompetenciák. Az egyik legfontosabb munkaerő-piaci elvárás a gyakorlat-orientált tudás. A munkaadók azt szeretnék, hogy a frissdiplomások minél előbb hasznos és hatékony tagjai legyenek a csapatnak. Szakmailag általában kifogástalanok a hazai egyetemekről érkező fiatalok, azonban hiányzik a gyakorlati tapasztalatuk.
Amit a cégek különösen hiányolnak, hogy legtöbbjüknek nincsenek céljaik, csak elvárásaik. Gond van sokjuk kommunikációs és a problémamegoldó készségeivel is. Megítélésünk szerint a szakmai tudás is sok esetben problémás: a diákok az iskolapadból kikerülve nem tudják összekapcsolni megszerzett elméleti ismereteiket a gyakorlati munkavégzéssel. A tapasztalataink szerint a tanultakat nem tudják azonnal szintetizálni, és nem képesek azt lefordítani saját nyelvükre, munkakörükre. A fiatalokat kereső vállalatok szájából leggyakrabban hallott kritika a fentieken túl az idegennyelv-tudást éri" - mondta Fehér Tímea, a My Science Mentor (MSM) program alapítója.
Főleg ezeken a területeken
A közgazdász, kommunikáció, pénzügy, marketing területeken köztudottan nagy a verseny a frissdiplomások között, ezeken a területeken a munkaerőpiac rákényszeríti a diákokat e hiányosságaik pótlására. A műszaki területen azonban a munkaadók versenyeznek, és azt tapasztalják, hogy emiatt sokan hajlamosak elkényelmesedni és ez okozza a műszaki frissdiplomások hiányosságait. Nehezíti a helyzetet a fiatal munkavállalóknál tapasztalható új trend, miszerint a fiatalok 2-3 év után tovább állnak és új munkahelyre távoznak. A fiatalok "bevethetőségéhez" szükséges átképzések, rengeteg időt és pénzt emésztenek fel a munkáltatók részéről.
A munkaadók a szükséges kompetenciák híján nagyon nehezen találnak megfelelő munkavállalót, a leendő munkavállalók pedig nem terveznek eléggé előre és nem tudják, hogy pontosan milyen ismeretekre lenne szükségük egy adott állás betöltéséhez. Erre a két alapvető problémára ad választ a My Science Mentor (MSM) program, amelynek segítségével az összes szereplő egy tudatos életpályát tervezhet meg magának.
Megoldás?
Az MSM a 12-25 év közötti fiatalok egyéni tehetséggondozásra fektet nagy hangsúlyt, az iskolán kívüli tudásanyag átadásával alkalmaznak alternatív pedagógiát személyre szabottan. Az MSM programon keresztül egyidejűleg az ipari szereplők olyan potenciális adatbázishoz juthatnak, mely relevánsabb információkat tartalmaz egy jövőbeni munkavállalóról, mint az eddigi fejvadász cégek bármelyike.
"A személyiség, kompetencia tesztek kitöltése és kiértékelése után a regisztrált fiatal és családja információkat kapnak a fiatal számára legoptimálisabb szakterületekről, szakmákról, oktatási intézményekről – ezek követelményeiről, ipari szereplőkről azok elvárásairól. Ezzel a My Sience Mentor program jelentősen megkönnyíti a pályaválasztást. A szakma kiválasztását követően a program cselekvési tervet készít a fiatal számára arról, hogyan érheti el leghatékonyabban munkaerő-piaci céljait.
A terv tartalmazza a várható költségeket, a pénzkereseti és forrásnövelési lehetőségeket, valamint az elsajátítandó plusz kompetenciákat. A program ezzel teljesíti legfontosabb célját, hogy segítse a fiatalok, az oktatási intézmények és az ipari szereplők egymásra találását. A programunk másodlagos célja, hogy a jelenhez és a gyors változásokhoz igazodó pénzügyi kultúrát adjon és pénzügyi terv segítségével tudatosan készítse fel a jövő fiataljait céljaik megvalósítására" - nyilatkozta Lichtenthal Tina, alapító.