Technikai információk
A kardántengely működése közben annak tömege változhat a hossztengelyre merőlegesen és a hossztengely mentén is. Ez a centrifugális erőhatás miatt van, ami a forgó tengelyt éri.
Amennyiben a tömegváltozás a hossztengely mentén szimmetrikus, akkor a működés közben a forgó tengelyre ható erő értéke a nullához közeli. Ilyen esetben nem terheli a kardántengelyt hajlító nyomaték. Ha ezek a tömegváltozások azonban nem szimmetrikusak, akkor a tengelyt a forgásból adódóan nyomaték terheli. A hajlító erő egyenesen arányos a külpontos tömeggel és a tömeg forgástengelyétől mért távolságával. Négyzetesen arányos a forgás szögsebességével.
Problémák és lehetőségek
A tengelyre ható eredő centrifugális erő mértéke hatással van a tengelyre. Kis forgási sebesség mellett ez nem túl jelentős. Nagyobb forgási sebességek vagy nagyobb tengelyhosszúságok esetében az ártalmas rezgések az anyag kopáshoz vezetnek.
Sőt a káros rezgések tönkretehetik a kardánkeresztek tűgörgős csapágyait is. A folyamatos terhelés következtében ez még tengelytöréshez is vezethet. A kardánkereszt felújítása éppúgy elérhető, mint a teljes kardántengelyé. A súlyos személyi és anyagi problémák megelőzése érdekében a tengelyeket kiegyensúlyozzák, azaz centírozzák.
A centírozás folyamata
A gyakorlatban ezt egyfajta átlagos, eredő jellegű tömeg(ek) elhelyezésével valósítják meg. Ezek elhelyezéséhez ki kell mérni a külpontos, aszimmetrikus eredő tömeg nagyságát és a hossztengely- és a kerületi szelvény menti pontos elhelyezkedését.
Ezeket méregdrága gépek segítségével tudják ellenőrizni. Üzemeltetésük alatt elektronikusan meghatározható a centrifugális erővektor forgásából eredő periodikus rezgés komponensei. Ez a mérőszám a kiegyensúlyozó tömeggel lesz arányos. Igazítást mutatnak a kiegyensúlyozó tömeg hossztengely menti pozíciójára és a szelvény kerületi elhelyezésére is.
Az ellensúlyok felhelyezési helyének meghatározása után azokat ragasztási vagy ponthegesztési eljárással is rögzíteni tudják. A konkrét eljárás tengely specifikus lehet. A legjobb kivitelezési eljárásokat a műhelyek hét lakat alatt őrzik, melyeket csak a jól képzett szakmunkásaik ismerhetnek.
Általában a kardántengelyek egyszerű acélcsövekből készülnek. Drágább kategóriában, igényesebb esetekben vagy sportautók esetében ez elképzelhetetlen. Ott egyedi, precízen megmunkált tengelyeket alkalmaznak, melyek
szükségessé teszik a centírozást.