110 jelentkezés érkezett a HU.B (Hungarian Bridges) ernyőszervezet első közös kezdeményezésére, a Reload Hungary Inkubációs Programra. A bekerülő csapatok online vállalkozásfejlesztési képzésen vesznek majd részt, hogy fejlesszék startup ötletüket.
A Startup Campus, a HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség, a Tungsram, a Nemzeti Kutatási és Fejlesztési Hivatal (NKFIH), az MFB Csoporthoz tartozó Hiventures, az MVM Smart Future Lab, a Valor Hungariae, a Hello Tomorrow Hungary, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala (SZTNH), az Eximbank, a Millenáris és a Kézmű együttműködésében megvalósuló programra többek között oktatási, vendéglátó-turisztikai, egészségügyi; mentális és fizikai egészségmegőrzést segítő megoldások érkeztek, de kistermelői vagy éppen a kerttervezést újszerűen megközelítő projekt is akadt.
A HU.B ezek közül választotta ki azokat a legígéretesebb vállalkozásokat, amelyek a megváltozott körülményekből eredő új vagy egyéb kihívásokra adnak innovatív választ, és amelyek a képzés végén akár 20 millió forintos befektetésért is pitchelhetnek.
A program egyedisége, hogy az online képzés adottságait kihasználva lakóhelytől függetlenül hazai és külföldön élő magyarok egyaránt részt vehetnek benne. Ennek eredményeként nyolc országból érkeztek pályázatok, Magyarországon kívül a szomszédos Romániából, Szlovákiából és Szerbiából, de Spanyolországból, Németországból, Máltáról és Nagy-Britanniából is jelentkeztek. Az inkubációs program sikeresen szólította meg a fiatalokat és az idősebbeket is: az alapítók életkora 17 és 70 év között mozgott.
A programra iparági megkötés nélkül lehetett jelentkezni, így érdekes megnézni a pályázatok között mutatkozó tendenciákat. Az agrár, valamint az energetikai, illetve a körkörös gazdasággal és a hulladékgazdálkodással kapcsolatos ötletek a koronavírus-járvány előtt is népszerűek voltak, a Reload Hungary programra is a jelentkezők csaknem ötöde adott be ilyen témájú ötletet. A világjárványra válaszul viszont más területek is tovább erősödtek. Ilyenek például az oktatási technológiák, a HR-es és a munkaerő-közvetítést támogató platformok, a veszélyhelyzet alatt új problémákkal szembesülő vendéglátó ipart és turisztikai szektort segítő megoldások, és természetesen az egészségügyi és életmód-technológiai újítások.
A jelentkezők harmada ezekre a problémákra kínálna megoldást. Ezek között volt olyan ötlet, ami a veszélyhelyzet alatt háttérbe szorult közösségi és szakmai találkozókra kínál alternatívát, vagy épp olyan, ami azoknak a nem online térben alkotó művészeknek a megélhetését segítené, akiknek jelentősen visszaesett a bevételük a karantén alatt.
Emellett érkezett olyan egészségügyi és életmód-technológiai pályázat is, amely a kórházak betegágy-nyilvántartását digitalizálná, és olyan, ami a koronavírusos-helyzet alatt még jobban kidomborodó mentális problémákon egy elsősegély-applikációval segítene. Azelőtt is számos sikeres startup született azért, hogy megkönnyítse a digitális munkavégzést, de ezek most a távmunka terjedésével még relevánsabbá váltak, így a jelentkezők között is voltak például online számlázásra vagy jogi ügyletkezelésre vonatkozó ötletek.
A szervezők a 110 pályázat közül választották ki a legjobb ötleteket, az így bekerülő csapatok pedig már július elején elkezdik az online inkubációt, ahol többek közt lean startup módszertanról, üzleti modellről, pénzügyi tervről, valamint nemzetközi validációról és a piacra lépés lehetséges stratégiáiról is tanulnak majd, illetve egyéni mentorációban is részt vesznek. Ezt követően a program alatt legjobban teljesítő csapatok meghívást kapnak
egy virtuális Demo Dayre
, ahol az online közönség mellett a Hiventures és a Startup Campus Inkubátor befektetőinek is bemutathatják a termékeiket és ezzel a 20 millió forintos kezdőbefektetést is elnyerhetik.