A külügyi tárca csütörtöki bejelentése előtt a Downing Street szóvivője "csalódást keltőnek és aránytalannak" nevezte a francia kormány által megfogalmazott fenyegetéseket.
A londoni miniszterelnöki hivatal szóvivője szerint Nagy-Britannia "nem ezt várná egy szoros szövetségestől és partnertől". Emellett azok az intézkedések, amelyekkel Párizs fenyegetőzik, nem tűnnek összeegyeztethetőnek az Egyesült Királyság és az Európai Unió kereskedelmi és együttműködési megállapodásában (TCA) foglaltakkal, és szélesebb értelmezésben a nemzetközi joggal sem.
A Downing Street szóvivője szerint ha a francia kormány beváltja ezeket a fenegetéseket, azt brit részről "megfelelő és kimért válaszlépések" követnék.
A londoni állásfoglalás előzményeként Párizs jelezte, hogy már a jövő héttől lezárhatja egyes kikötőit a brit halászhajók elől, szigoríthatja a két ország közötti áruforgalom ellenőrzését, sőt a Csatorna-szigetek energiaellátását is korlátozhatja, ha a francia halászhajóknak kiadott brit halászati engedélyek körüli vita addig nem rendeződik.
A francia hatóságok csütörtökön lefoglaltak és Le Havre kikötőjébe kísértek egy brit halászhajót, azzal az indokkal, hogy a hajónak nem volt halászati engedélye, egy másik brit halászhajó üzemeltetőjére pedig bírságot szabtak ki szabálytalanságok címén.
Liz Truss brit külügyminiszter csütörtök este bejelentette: arra utasította Wendy Mortont, a tárca EU-ügyi államtitkárát, hogy pénteken kéresse be a minisztériumba Franciaország londoni nagykövetét és kérjen tőle magyarázatot az Egyesült Királyság és a Csatorna-szigetek elleni "csalódást keltő és aránytalan" francia fenyegetőzésekre.
Franciaország azon háborodott fel, hogy a brit hatóságok a brit területi vizekre, illetve a Jersey környéki tengeri területekre halászati engedélyért folyamodó francia halászhajók közül többtucatnyinak a kérvényét visszautasították.
Az elutasítás indoklása szerint a francia hajók nem tudták bizonyítani jogosultságukat.
Jersey önkormányzata a TCA-megállapodásra hivatkozva tavasszal új halászati engedélyezési rendszert vezetett be. Ennek alapján a francia halászhajók akkor kaphatnak halászati engedélyt a térségben, ha igazolni tudják, hogy a múltban is tevékenykedtek a Jersey körüli vizeken.
A normandiai partoktól 22 kilométerre fekvő, széleskörű önigazgatási jogkörökkel bíró, 108 ezer lakosú Jersey nem része az Egyesült Királyságnak, de a brit korona függő területei közé tartozik.
Jersey három tengeralatti kábelen Franciaországtól kapja áramszükségletének 95 százalékát, így rendkívül érzékenyen érintené, ha Párizs a kilátásba helyezett szankciók részeként valóban korlátozná energiaellátását.
A mostanihoz hasonló okokból tavasszal is konfliktushelyzet alakult ki Nagy-Britannia és Franciaország között.
Május elején hatvan francia halászhajó vonult fel Jersey fővárosa és legnagyobb kikötője, Saint Helier tengeri bejáratához, de a kikötőt végül nem torlaszolták el.
A brit és a francia kormány egyaránt két haditengerészeti járőrhajót küldött a flottafelvonulás helyszínére a "helyzet megfigyelésére", de a hadihajók nem léptek közbe, és a sziget kikötőjéhez felvonult francia halászhajók incidens nélkül távoztak.
A brit EU-tagság tavaly januári megszűnése (Brexit) óta ez volt az első olyan szabályértelmezési viszály Nagy-Britannia és valamely uniós tagállam között, amelyben az érintett országok fegyveres erői is szerepet kaptak, bár London és Párizs annak idején egyaránt nyomatékkal hangsúlyozta, hogy a kivezényelt két-két hadihajó kizárólag járőrözési és megfigyelői feladattal érkezett a helyszínre.