Azonban van néhány dolog, amelyek nem egy külső körülménytől függnek, és bármilyen politikai széljárásban, bármilyen gazdasági helyzetben, bármilyen piaci dinamikában fontos szereppel bírnak.
Ilyenek többek között:
- a vállalkozás pénzügyei
- a termék/szolgáltatás minősége
- az ügyfélszerzési gépezet
Nem csoda, hogy ezek alkotják az üzleti terv gerincét is — ezek a legfontosabb részei.
Az alábbiakban a felsorolás utolsó összetevőjéről lesz szó, amiről talán nem túlzás kijelenteni, hogy a legtöbb vállalkozásnak a vesztét részben vagy akár teljes egészében okozza. Ez nem más, mint a marketing.
A marketing szerepe a vállalkozásban
Ahhoz, hogy a vállalkozásunk jól fusson, nem elég legyártani vagy beszerezni egy terméket — el is kell adni.
Sokan abban reménykednek, hogy ha elég jó színvonalú szolgáltatást vagy terméket kínálnak, akkor az emberek maguktól megtalálják majd őket. Sajnos a rossz hír az, hogy rengeteg konkurens piaci szereplő létezik még, aki szintúgy remek minőségű terméket vagy szolgáltatást kínál.
Létezik erre egy külön kifejezés is, ami úgy hangzik, hogy „Field of Dreams” — ami magyarul annyit tesz, hogy „ha legyártom, jönni fognak”. A termék vagy szolgáltatás azonban nem elég, a leendő ügyfeleknek meg is kell találniuk.
A probléma ráadásul ennél még összetettebb, hiszen ha a potenciális vásárlóink már rendelkeznek saját márkapreferenciával, és elégedettek azzal, akkor nagyon nehéz lesz őket rábírni, hogy váltsanak. Sőt, a legtöbbjüket még arra sem tudjuk majd rávenni, hogy legalább próbáljanak ki valami mást is a megszokotton kívül. Az emberek nem szívesen változtatnak.
Itt jön a képbe a marketing — és annak alrészei, mint például az online marketing!
Az eladásnak ugyanis nemcsak az a szerepe, hogy eljuttassuk a termék/szolgáltatás hírét a potenciális célcsoporthoz, hanem az is, hogy meggyőzzük őket arról, miért járnak jobban, ha tőlünk vásárolnak.
A marketing két legfontosabb feladata tehát:
1. A célközönség megtalálása
2. A célközönség meggyőzése
Előbbihez szükségünk lesz egy marketing csatornára, ami lehet egy kereső (pl.: Google), a közösségi média (pl.: Facebook), vagy akár a célközönségünk személyes postaládája is (pl.: email) — a lehetőségek tárháza szinte határtalan.
A meggyőzés már jóval bonyolultabb feladat, itt ugyanis olyan előnyöket, lehetőségeket kell bemutatnunk, amik a célközönségünk számára fontosak. Éppen ezért az online marketing egyik első és legfontosabb feladata az, hogy megismerje azokat az embereket, akiknek el szeretne adni — majd ezekre az igényekre építse fel a terméket/szolgáltatást is.
A marketing tehát hatással van a termékeinkre/szolgáltatásainkra is!
A jó hír az, hogy mindkét problémára ugyanaz jelenti a legjobb fegyvert: a tartalom. Olyan információkat kell szolgáltatni, ami:
1. megtalálja a célközönségünket
2. meg is győzi őket
Tartalom lehet bármi, ami szórakoztat, vagy éppen hasznos tudást ad át — képek letöltése és közzététele, videók, cikkek, infografikák, podcast epizódok, gyakorlatilag bármi, amit az érzékszerveinkkel fel tudunk dolgozni.
Ahhoz tehát, hogy a vállalkozásunk bevételt tudjon termelni és profitábilissá tudjon válni, nem elég a termékre/szolgáltatásra összpontosítani — szükségünk van a marketingre is! Az pedig végül hatással lesz a termékre, szolgáltatásra is!