Mit szeretnénk elérni?
A meghatalmazás készítésének nulladik lépése, hogy leüljünk, és alaposan átgondoljuk, hogy mi az a cél, amit ezzel a jognyilatkozattal szeretnénk elérni. Fogalmazzuk meg pontosan, hogy mire hatalmazzuk fel a meghatalmazottat, milyen időintervallumra szóljon a meghatalmazás, és mik azok a pontok, ahol esetleg akadályok merülhetnek fel a feladat végrehajtása során.
Tartalmi követelmények
A meghatalmazás tartalmi követelményei nem bonyolultak, hiszen maga a dokumentum sem túl terjedelmes. Elégséges, ha rögzítjük benne az alapvető azonosító adatainkat és a lényegesebb paramétereket meghatározzuk:
1.A személyek azonosítása
A meghatalmazást a meghatalmazó és a meghatalmazott személyének azonosításával kezdjük: tüntessük fel a személyek nevét, születési helyét és idejét, az édesanyjuk nevét, a lakcímüket és a személyi igazolványuk számát. Fontos, hogy a meghatalmazottunk megbízható és a meghatalmazás tárgyában kompetens legyen.
2. A címzett meghatározása
A meghatalmazásban jelöljük meg azt a felet is, aki előtt a képviselőnk eljárhat. Ez lehet egy másik magánszemély, szervezet, hatóság vagy bíróság.
3. A meghatalmazott feladatának leírása
Nevezzük meg, hogy milyen ügyekben, ügycsoportokban járhat el helyettünk a meghatalmazottunk. Célszerű a feladatot egyértelműen és pontosan leírni, és szükség esetén adhatunk további iránymutatást is.
4. Az érvényesség időtartamának rögzítése
Nem kritérium, de célszerű meghatározni az érvényességi időt. Ennek maximális intervalluma 5 év lehet.
Formai követelmények
1. Alakszerűség
A meghatalmazás formájára vonatkozó legfontosabb követelmény a Polgári Törvénykönyvben (Ptk.) található; a törvény úgy fogalmaz, hogy a meghatalmazásra azok az alakszerűségi követelmények vonatkoznak, amelyek a meghatalmazás alapján megtehető jognyilatkozatra irányadók, azaz például:
,,A Ptk. kifejezetten kimondja, hogy ha az adásvétel tárgya ingatlan, az adásvételi szerződést írásba kell foglalni. Így egy ilyen ügyben adott meghatalmazás – például egy földhivatali előtti képviselet tárgyában – kizárólag írásbeli alakban lesz érvényes.”
2. Aláírás
Nem minden esetben szükséges, hogy a meghatalmazott aláírásával hitelesítse a meghatalmazás elfogadását, de vannak specifikus esetek, amikor ez elengedhetetlen, így célszerű megtenni.
3. Tanúzás
A meghatalmazásnak teljes bizonyító erejű magánokirat formájában kell készülnie: természetesen lehetséges, hogy sajátkezűleg írjuk és aláírjuk, viszont ennél sokkal egyszerűbb megoldás, ha a Szerzi oldalán elérhető meghatalmazás okosdokumentum elkészítését választjuk. Ebben az esetben a megfogalmazásra szánt időt és energiát megtakarítva mindig a hatályos jogszabályoknak megfelelő meghatalmazással fogunk rendelkezni, amely minden esetben rendezett és átlátható képet mutat.
Mivel így nem kézzel írt a jognyilatkozat, két tanú aláírására is szükség lesz az érvényességéhez.
Ha meghatároztuk a meghatalmazás célját és lényegét, valamint betartjuk a legfontosabb tartalmi és formai követelményeket, nem fog nehézséget okozni az elkészítése. Ennek ellenére elengedhetetlen, hogy mindig körültekintően és alaposan, megfontolva járjunk el, hiszen egy ilyen jognyilatkozat birtokában a meghatalmazottunk komoly nehézségeket is okozhat a nevünkben eljárva.