2025. február 19. - Zsuzsanna

Mélyrepülésben az innováció a cégeknél

A K&H 2024 második féléves innovációs index kutatása szerint a magyar vállalatok innovációs aktivitása nagyot zuhant az elmúlt időszakban. A megvalósult innováció alindex jelentős csökkenést mutatott, és a digitalizáció is megtorpanni látszik, ahogy kimerülni tűnik a mesterséges intelligencia-láz is. A vállalatok rendkívül óvatosak és egyre kevesebb erőforrást fordítanak új termékek, szolgáltatások és digitális megoldások fejlesztésére, ami hosszú távon versenyképességi kihívásokat jelenthet.
2025. február 15. szombat 16:34 - HírExtra

Mélyponton a megvalósult innováció

A kutatás szerint a megvalósult innovációs aktivitás 2024 második félévében jelentősen visszaesett. A korábbi években tapasztalt folyamatos növekedés után most egyértelmű lassulás figyelhető meg, különösen a kis- és középvállalkozások körében. A legnagyobb visszaesés a digitális fejlesztések terén történt: kevesebb cég hajtott végre jelentős informatikai fejlesztéseket, például szoftvervásárlást, automatizációs projekteket vagy big data alapú elemzéseket.
 
A K&H innovációs indexének adatai szerint minden iparágban és minden régióban drasztikusan csökkent a megvalósult innovációk száma, kétszámjegyű csökkenés következett be az iparban és a kereskedelemben is. Ennek eredményeként a megvalósult innovációkat mérő alindex a tavaly első félévi 37 pontos csúcsról 10 százalékpontot zuhanva az index mérésének valaha volt mélypontjára zuhant.
 
A vállalatok csupán 6 százaléka rendelkezik írott innovációs stratégiával, ami az eddig mért legalacsonyabb arány, és az elmúlt két félév során tovább csökkent. Ez azt mutatja, hogy sok cég inkább eseti döntések alapján innovál, mintsem hosszú távú stratégia mentén.
 
A gazdasági kilátások és a forráshiány gátolja, a jogszabályi előírások és a szolgáltatások javítása hajtja az innovációt

Az innováció, digitalizáció, mesterséges intelligencia használatának visszaesésért részben a borús gazdasági környezet okolható: a megkérdezett cégek kétharmada szerint a gazdasági helyzet negatív hatással lesz az innovációikra, ami hároméves csúcsot jelent e tekintetben. „Sok vállalat a jelenlegi működés stabilizálására, a költségcsökkentésre és a piaci bizonytalanság kezelésére fókuszál, háttérbe szorítva az új fejlesztéseket. Sokatmondó adat az is, hogy felmérésünk szerint tízből hat cég úgy véli, korábbi innovációik elégségesek számukra, nem látnak indokoltnak újabb fejlesztéseket. Nem segít a forráshiány és az elérhető támogatások hiánya sem. Ha pedig azt vizsgáljuk, hogy mi hajtja az innovációt, akkor azt látjuk, hogy jelentősen erősödött a jogszabályi előírások szerepe, a termékek és szolgáltatások minőségének javítása szintén komoly hatással bír az innovációra, miközben a terjeszkedés és a jobb ügyfélkiszolgálás szerepe szinte megszűnt” – mutat rá az összefüggésekre Németh Balázs, a K&H innovációs vezetője.
 
Digitalizáció? van ennél fontosabb is

Kifejezetten meglepő, hogy a digitális innováció is hátrébb szorult a magyar vállalatok életében: a digitális átalakulást a megkérdezett cégek több mint háromnegyede vagy egyáltalán nem tartja fontosnak (48%), vagy még ha foglalkoznak is vele, közben más feladatokat fontosabbnak tartanak (30%). Ez a mérések 2021-es kezdete óta soha nem ért el ilyen magas értéket. Ezzel párhuzamosan rekordalacsony lett azon vállalatok aránya, ahol a digitális transzformáció nagyon fontos (19%) vagy egyenesen a legfontosabb (3%).
 
Zuhant a korábbi fejlesztések aránya, az egy évvel azelőtt mért 50 százalékhoz képest már csak a vállalatok harmada (35%) hajtott végre digitális fejlesztéseket az elmúlt 2 évben, és csökkent az AI alkalmazásának aránya is: szintén közel az egy évvel ezelőtti szintre (13%) esett vissza.
 
Az elmúlt két évben mért 60 százalék fölötti értékhez képest kétszámjegyű csökkenés után a tavalyi év második felében már csak minden második cég (54%) használt rendszeresen számítógépet a munkájához.
De nemcsak az eszközhasználatban figyelhető meg a digitalizáció megtorpanása, hanem az internethasználat és az informatikai képzésekben való részvétel visszaesésében is.
 
Jóval aggasztóbb azonban az az adat, hogy az eddigi legalacsonyabb szintre (12%) esett az informatikai képzésben részesülő alkalmazottak aránya is, és ezzel párhuzamosan pedig jelentősen emelkedett azon cégek aránya, amelyeknél az elmúlt két évben egyáltalán nem volt informatikai képzés és közel felére esett azon vállalatok aránya, ahol legalább a munkavállalók háromnegyede végzett ilyen tanfolyamot.
 
A digitális fejlesztések más mutatók szerint is hátrébb szorultak a vizsgált cégek körében. Soha nem volt ilyen magas azoknak a vállaltoknak az aránya, amelyek saját döntéshozatali mechanizmusukat óvatosként jellemezték (87%), és szintén soha nem volt ilyen arányú azoknak a cégeknek az aránya, amelyek magukat nem tartják innovátornak (38%) vagy egyenesen lemaradónak gondolják cégüket (6%).
 
Ugyancsak az innováció háttérbe szorulását mutatja az is, hogy soha ilyen sok cég nem fektetett ilyen keveset újtásokba: 17 százalék egyáltalán nem, míg további 26 százalék legfeljebb árbevétele ötvened részét fordította innovációra. Ennek eredményeként mélypontra zuhant a vállalatok innovációra fordított beruházási mutatója: a csupán 6 százalékuk invesztál újításokba.
 
Big data: itt sincs áttörés

Nem igazán kedvezőek az eredmények a big data használatát illetően sem: az okoseszközökből, szenzorokból származó adatok elemzését a vállalatok ötöde végzi jelenleg – ennél alacsonyabb csak több mint két éve volt ez a mutató. És hiába duplázódott meg a hordozható eszközökből származó geolokációs adatokat használó és elemző cégek aránya (8%), ennek ellenére sem éri el a 2021-es, 10 százalék feletti szintet.
 
Kihűlt a mesterséges intelligencia-láz?

2023 óta folyamatosan és jelentősen csökkent, vagyis másfél év alatt felére, 25 százalékra zsugorodott azon cégek aránya, amelyek jelenleg igénybe vennék a mesterséges intelligenciát valamilyen területen. Akármilyen részterületet vizsgálunk, mindenhol visszaesést tapasztaltunk: beszédfelismerés, gépi fordítás vagy chatbot használata visszaesett az egy évvel ezelőtti szintre (6%), rekordmélységbe zuhant a kockázatelemzés és csalásfelismerés esetén alkalmazott MI aránya is (2%, noha két éve még 20% felett is volt!), az előrejelzést, optimalizálást és döntéshozatalt gépi tanulási algoritmusok segítségével használó vállalatok aránya gyakorlatilag a mérhetetlen szintre esett, ahogy az önvezérlő gépeket alkalmazó cégek aránya  is (1-1%). Aggasztó, hogy a 2023-as, két év alatt dinamikus felfutással elért 38 százalékos mértékről mostanra 4 százalékra töppedt a személyre szabott ajánlatok kidolgozása terén mesterséges intelligenciát használó vállalatok aránya.

Ahol még mérhető maradt a céges MI-aktivitás az a szövegek feldolgozása, a fordítás és a marketing, bár ez utóbbiban is felére esett az ebben utazó vállalatok aránya (8%).

Forrás: K&H
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Gazdaság / HR témában
Ön miként vélekedik a magyar gazdaságról?
A gazdaságunk szárnyal, határ a csillagos ég!
A gazdaságunk bár a levegőben van, magassága legfeljebb másfél méter, sebessége egy csigával azonos.
A gazdaságunk valaha szárnyalt, jelenleg a sütőben sül, zöldségkörettel.
A reformok működnek
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását