Rémisztő a helyzet Budapesten
Három éve van az EU tagállamainak - így hazánknak is - változtatni levegővédelmi politikájukon, különben nem csak köhögni fog az ország a szennyezett levegőtől, de nyögni fogjuk a pert is, melyet az EU a nyakunkba akaszt. Budapestet, ahol már évek óta küz
2007. február 7. szerda 17:01 - Kovács Gabriella Anna
Budapesten – ahol a legakutabb a probléma – létezik szmogriadó-rendelet és a levegőminőség javítását célzó program, csak valahogy utóbbit eddig nem sikerült megvalósítani. Ugyanis hiába lépi túl a megengedett egészségügyi határértéket a levegő szennyezettsége, a tájékoztatási és riasztási küszöböket jóval magasabb értéken állapították meg, így sohasem rendeltek el szmogriadót.
Tüdőnk gyilkosai
Tüdőnk legnagyobb ellenségei a 2,5 mikrométernél kisebb, úgynevezett ultrafinom részecskék (PM2.5), melyek légzőszerveink legmélyére is bejutnak, és onnan nem távoznak. Az Európai Bizottság felkérésére készült elemzés szerint az Európai Unióban közel 300 ezer ember hal meg évente a PM2.5 következtében. Egy átlagos magyar több mint egy évet veszít az életéből a PM2.5 részecskeszennyezés következtében, ha marad a jelenlegi szennyezési szint. Az új uniós légszennyezettségi irányelv már tartalmazni fog PM2.5-re vonatkozó határértékeket.
Lenkei Péter, a Levegő Munkacsoport munkatársa kérdésünkre felhívta a figyelmet: ennek hátterében az áll, hogy a kén-dioxid határértékét a PM10-el együtt határozzák meg, mely jelenleg 500 μg/m
3. Persze, ha valóban ennyi kén-dioxid lenne a levegőben, már hosszú tömött sorokban állnának a menőautók a kórházak előtt. Ráadásul a rendelet aktualitását is vesztette, hiszen ma már nem a kén-dioxid jelenti a legnagyobb problémát, az ugyanis ipari szennyező anyag, mely évek óta nincs jelen a fővárosban, hanem a PM10, mely a dízelmotorokból származó kis részecskékből áll össze. Vagyis az életünk alapjául szolgáló oxigén legfőbb ellenségei a mi kényelmünket szolgálni hivatott gépjárművek, melyekből több mint egymillió cirkál naponta Budapest útjain. Molnár Zsolt, a főváros Környezetvédelmi Ügyosztályának főtanácsosa ezzel kapcsolatban lapunknak elmondta: ő már novemberben kezdeményezte a szaktárcánál, hogy a PM10 és a kén-dioxidot válasszák szét, mert nem reális mérési értékeket kapunk, ha a két anyagot együtt számolják.
Ne csodálkozzunk azon, hogy Budapesten még soha nem rendeltek el füstköd-riadót, azt ugyanis a nitrogén-dioxidokra alkalmazzák, melyekből ugyan rendszeresen mérnek a határérték felett, de szmogriadó-érték körül ritkán. Mindemellett Magyarországon az elmúlt évekre visszatekintve nem volt olyan év, hogy a légszennyezettség ne lépte volna túl a megengedett határértéket. 2004-ben 142, 2005-ben 163 alkalommal mértek magasabb értékeket a megengedettnél. Az egészségre legveszélyesebb PM10-ből már idén is érzékelték a határérték több mint háromszorosát, például a Honvéd-telepnél a megengedett 50 μg/m
3 helyett 153.8-at. Azt a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium osztályvezető-helyettese sem tagadta, hogy ez irreális, ám Bibók Zsuzsanna hozzátette, hogy hazánkban a három anyagra (nitrogén-oxid, ózon, kén-dioxid) megállapított imissziós határértékek még így is szigorúbbak az EU-s irányelvnél. A KvVM főosztályvezető-helyettese sokkal aktuálisabb problémának véli azt, hogy az Európai Unió három éven belül azt várná el Magyarországtól, hogy csak évente 35 napon haladja meg a megengedett határértékeket a légszennyezettség.
Ha mégis elrendelik a szmogriadót…
A „szmog” szó az angol füst és köd (smoke + fog) szavak ból származik. A szót 1911 körül Harold Des Voeux fizikus találta ki.
Füstköd-riadót a főpolgármesternek van joga elrendelni akkor, ha három egymást követő órán át a légköri ózon mennyisége eléri a 200 mikrogrammot, az elsőfokú riadó 300, a másodfokú pedig 400 egységnél lép élete. Ilyenkor korlátozhatják a város forgalmát, végső esetben pedig akár le is zárhatják a fővárost.
Lenkei Péter úgy látja, hogy a Fővárosi Önkormányzat a nagyon magas, gyakran az egészségügyi határérték négyszeresét-ötszörösét elérő PM10-koncentráció ellenére sem tesz meg minden lehetséges intézkedést e szennyezés csökkentése érdekében. Itt jönne be a főváros szerepe. Csakhogy a Fővárosi Önkormányzat által elkészíttetett és a közgyűlésen átpasszírozott levegőtisztaság-védelmi intézkedési terv megvalósítása még várat magára.
Seperne az új seprű
Első hallásra Heller 22-es csapdája juthat eszünkbe a kialakult helyzetről. Molnár Zsolt, a Környezetetvédelmi Ügyosztály főtanácsosa azonban azt mondja, közel sem erről van szó. A főpolgármester-helyettes első intézkedéseinek egyike ugyanis az volt, hogy jóváhagyta a fővárosi Környezetvédelmi Program 2007. évi felülvizsgálatának koncepcióját. Ez az a törvény által előírt keret, amelyben végrehajtható az elmúlt időszakban készült, Budapestet érintő és környezetgazdálkodással kapcsolatos részprogramok (így többek között a Levegőtisztaság-védelmi Intézkedési Program), és az azokhoz kapcsolt intézkedési tervek beépítése. A Hivatal megújult szakmai vezetése a feladat végrehajtását megkezdte. Ennek várható végrehajtása közgyűlési döntés függvényében 2007. novemberében lesz esedékes. Megemlítette még, hogy az október óta új vezetésű Környezetvédelmi Ügyosztály már novemberben kezdeményezte a szaktárcánál a feladatok pontos meghatározását. Álláspontja szerint egyértelmű a szabályozás, csak épp komplikált. A rendszer ugyanis ötszereplős (Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium, a főváros, a Környezetvédelmi Hatóság, a Nemzeti Közlekedés Hatóság, és a Közegészségügyi Hatóság), melyet eddig nem hangoltak össze kellőképpen, illetve a főváros és a környezetvédelmi tárca között is csak mostanra valósult meg a megfelelő kommunikáció. A Környezetvédelmi Ügyosztály jelenlegi feladata, hogy olyan programot dolgozzon ki, mely megfelel a Nemzeti Környezetvédelmi Program II-nek. Ezzel együtt közös nevezőt kell találniuk a főváros egyéb fejlesztési feladataival. A környezetvédelmi program kétévenkénti felülvizsgálata is épp erre az évre esedékes.
Rossz időben is demonstrálnak
Az, hogy a civil szervezetek mennyire komolyan veszik az új szmogrendelet kikényszerítését, mi sem bizonyítja jobban, hogy február 11-én vasárnapra bringás és gyalogos tüntetést is szerveznek. A demonstráción együtt vesz részt a Greenpeace, a Critical Mass, a Levegő Munkacsoport, a Magyar Kerékpárosklub, a Zöfi és a VBB a budapesti légszennyezettség csökkentéséért, az EU-s egészségügyi határértékek rendszeres, következmények nélküli átlépése ellen. A Greenpeace gyalogos tüntetői a Városház téren gyülekeznek, a többiek pedig 14 órakor indulnak a Városligeti Műjégpályától a Dózsa György út, Váci út, Nyugati tér, Bajcsy-Zsilinszky út, Városház tér útvonalon. Itt egyesülve a gyalogosokkal többször megkerülik a Főpolgármesteri Hivatal tömbjét, és képeslapokat írnak a városvezetőknek.
Mindamellett, hogy a Fővárosi Önkormányzatnak is van vaj a fején a korábbi hiányosságokból fakadóan, Molnár nem tartja korrektnek a Levegő Munkacsoport sajtóban megjelent „szakértői állásfoglalásait”, hiszen szerinte az LMCs állításait félrevezetően fogalmazza meg, amikor a szereplők feladatairól, és a végrehajtás jogi keretének lehetséges módozatairól tesznek nyilatkozatot. Korábbi elégedetlenségüket azonban megérti, hiszen ő is elismeri, hogy a főváros korábbi szakmai vezetése kevéssé mutatott hajlandóságot az együttműködésre és annak ellenére, hogy az eszköz a kezében volt, nem tett meg mindent a légszennyezettség csökkentése végett. Az is tény, hogy eddig nem működött a civil kontroll, ellenben Molnár azt javasolta a Levegő Munkacsoportnak, hogy találkozzanak minden hónapban, és vitassák meg az aktuális kérdéseket, amit a zöldszervezet el is fogadott. Ezzel együtt a tanácsos barátságtalan gesztusnak tartja, hogy az általa pozitívnak ítélt hétfői megbeszélés után a Levegő Munkacsoport vasárnap mégis a Városháza elé vonul, hogy tüntessen.
Európában így csinálják
Le kell szögezni, hogy nem Budapest az egyetlen város, ahol a jogszabályban előírtnál rosszabb a részecske-szennyezettség állapota. Hollandiában, Németországban, Belgiumban, Olaszországban és Spanyolországban is több várost érint a probléma – csakhogy ott a helyi polgárok és a civil szervezetek bírósághoz fordultak, hogy a helyi önkormányzat biztosítsa az EU irányelvében is előírt, az egészséget nem károsító levegőminőséget.
Olaszországban és Grazban például már a megelőzésre is gondolnak, hogy ne lépjék túl az uniós irányelvben kiszabott éves 35 napot, és az osztrákok egyszerűen nem engednek be a városba olyan autókat, melyek nincsenek felszerelve részecskeszűrővel. Rómában a hétvégi csúcsforgalmat úgy próbálják redukálni, hogy egyik nap csak a páros, másik nap csak a páratlan rendszámú autók közlekedhetnek a városban, illetve súlyos összeget fizettetnek azzal, aki nem a megengedett napon ül gépkocsijába. Rotterdamban sebességcsökkentést vezettek be és egyéb forgalomcsökkentő intézkedéseket hoztak a szennyezés csökkentése érdekében. Számos városban magas parkolási díjakat vetnek ki a nem helyben lakók részére, több városban útdíjat vezettek be. Tőlünk nyugatabbra már bevált módszer az is, hogy fizessenek azok, akik szennyezik a környezetet. Így például Ausztriában – ahol a PM szennyezés sokkal kisebb gondot jelent, mint nálunk – , azok az autósok, akik nem rendelkeznek részecskeszűrővel, akár 300 eurós büntetésre is számíthatnak, azok azonban, akik utólag beszereltetik a berendezést, 150 eurónyi állami hozzájárulást kapnak. Magyarországon nemhogy nem gyártanak olyan autókat, melyekben részecskeszűrő van, de még csak nem is kötelező ezek beszerelése. A legnagyobb problémát az egyre növekvő számú dízelautók okozzák, melyekbe természetesen szintén nem raknak ilyet, hiszen jócskán megnövelné a gépjármű árát. Ezen belül is Lenkei szerint az agglomerációból bejárók okozzák a károsanyag-kibocsátás 60 százalékát.
Megmentő orkán
Az utóbbi húsz év legpusztítóbb ciklonja söpört végig számos európai országon január 18-án és 19-én. Milliókra rúgó károkat, közlekedési káoszt és halottakat hagyott maga után a Kirill nevű orkán. Jótékony hatásáról viszont mindenki megfeledkezik. A szélvihart megelőző napokban Budapest légszennyezettsége napokig az egészségügyi határérték fölött volt, az orkán viszont kisöpörte a város piszkos levegőjét, nagytakarításával életeket hosszabbítva meg. A Levegő Munkacsoport összegyűjtötte, hogy Kirill előtt a főváros néhány pontján a levegő szennyezettsége mennyivel volt a határérték felett. Január 17-én például az Erzsébet téren 149, a Baross téren 115, Kosztolányi téren 128 és a honvéd telepen 154 μg/m3-t mértek. 90 μg/m3 felett erősen szennyezettnek számít a levegő.
Lenkei szerint most vannak abban a stádiumban, hogy Budapest új vezetése hajlandóságot mutat az együttműködésre. Joggal gondolhatnánk, hogy feltehetően forráshiány áll a háttérben, ám mint azt a környezetvédőtől megtudtuk, az általuk javasolt ötletek nagyobb részének nem pénzügyi akadálya volt eddig sem – bár azt persze ő sem tagadta, hogy az elképzelések egy részéhez valóban sok pénzre van szükség. Mindemellett a leghasznosabbnak talált ötleteket rendeletmódosításokkal lehetne megvalósítani. A megvalósítás 10 százaléka állami feladat volna, nem pedig fővárosi, ám Lenkei szerint épp elég olyan képviselő ül a Parlamentben, akik a Fővárosi Közgyűlésben is helyet kaptak.
A Levegő Munkacsoport programjában szereplő ötletek legfőbb célja, hogy az autóval közlekedőket rábírja a tömegközlekedési eszközök használatára. Így az elképzelések közt szerepel az útdíj és a kerékpárutak építése, illetve szeretnék kitiltani a 3,5 tonnánál nagyobb tehergépjárműveket a főváros útjairól. Erre egyébként a IV. kerület polgármestere már rendelkezik tervvel, és a Váci út kivételével teljesen kitiltaná a teherautókat a kerületből. Aki pedig mégis be szeretne menni Újpestre, annak jegyzői engedélyre lesz szüksége, és mélyen bele kell nyúlnia a zsebébe. Lenkei Péter elismerte, hogy a fővárosnak is vannak jó ötletei; ezek közt említette, hogy a Budapestre befutó sugárirányú utak forgalmát díjfizetéssel csökkentenék, illetve drasztikusan megemelnék a parkolási díjakat. Persze amíg a tömegközlekedés akut problémái nem oldódnak meg, addig hiába is próbálna több mint egymillió autótulajdonos tömegközlekedési eszközt használni.