2024. november 23. - Kelemen, Klementina

Kincsesház – a sziklák alatt?

Korábbi Kincsesházi élményeim: hat-hét hiperaktív kisdiákra jutott két ifjú tanítónéni, akik megértő figyelemmel, egyénre szabott, játékos feladatokkal gyúrták-gyömöszölték az izgága, ugrabugráló, közbekérdező gyerekek fejébe a számtant, nem is sikertelen
2007. szeptember 6. csütörtök 14:33 - Hírextra
AZ ISKOLA MINŐSÉGPOLITIKÁJA
1.Iskolánk az empátia, a szeretet és az emberiesség értékeinek mentén működik.
2.Minden tanuló személyisége egyszeri és megismételhetetlen érték, lehetőség arra, hogy az egyéni bánásmód és a differenciált, specifikus fejlesztés segítségével kiteljesedjék egyénisége.
3.A pedagógusok magas szakmai kompetenciával, precízen, és az etikai kódex elvárásai szerint dolgoznak.
4.Az iskola minden dolgozójának munkáját áthatja a humanitás és az odafigyelés.
5.Az intézmény elsődleges célja a tanulók életre való felkészítése, a társadalmi beilleszkedés segítése.
6.Fontosnak tartjuk minden területen a folyamatos fejlődést, nyitottságot, a korszerűség és innováció szükségességét.
Forrás: www.qp.hu/kicseshaz

Milyen célkitűzésekkel, programmal indult a Kincsesház Iskola?

Több mint egy évtizede alapítottuk az iskolát, amely mostanra már országosnak mondható iskolahálózattá nőtte ki magát. Módszereink lényege, hogy a gyermekekkel kis csoportban, intenzíven foglalkoznak pedagógusaink. A differenciálással lehetőséget kínálunk tehetséges, jobb képességű, tehetségesebb diákjainknak a szárnyalásra, a tanulási nehézségekkel küszködőknek pedig a felzárkózásra. Tehát egy emberséges, családias hangulatú iskoláról beszélek, amely mára tíz intézménnyel rendelkezik Budapesten és vidéken. Nem törekedtünk mennyiségi bővülésre, új minőséget szerettünk volna bevinni a közoktatásba. Sajnos - azért mondom mindezt múlt időben, mert - az előbb említett oktatási forma nem kap teret ma Magyarországon, mégpedig azért, mert nagyon komoly gondok vannak a létszám-finanszírozással. Így azok az iskolák, amelyek nem tudják vagy nem akarják magasra emelni a létszámot, és mondjuk egy tízfős osztályban több pedagógust is alkalmaznak, kiesnek a rendszerből. A mi problémánk mintegy két éve húzódott, mígnem az alapítványunk annyi tartozást halmozott fel, az állandó szélmalomharc miatt olyan terheket cipelt magával, amelyeket nem lehetett tovább bírni, így az idei tanév előtt be kellett zárni az iskola kapuit.

Valamennyi intézmény bezárt?

A mi esetünkben az igazi probléma nem a köztartozás, hanem a finanszírozás gyengesége és esetlegessége, ami huzamosabb ideig kiszámíthatatlanná teszi a költségvetést. Így még fél tanévre sem lehet előre tervezni. Azok az intézményeink, amelyek több tanuló fogadására lettek volna képesek, elveszítették volna a Kincsesház programjában szereplő lehetőségeket. A programunk ugyan tovább működik, de azok az oktatási formák, amelyekben akár a lemaradó, akár a fogyatékos gyerekek integrációját követtük, megszűnnek. Ahol közel húszfős csoportokat tudunk működtetni, mert a nagyobb létszámban is jól nevelhető-tanítható gyerekek járnak oda, ott az iskoláink tovább működhetnek. Zala és Vas megyei intézményeinkben rendben megkezdődött a tanítás. Szakmailag elismert program a miénk, évről-évre túljelentkezés volt az iskoláinkba, az előjegyzésünkben szereplő gyerekek száma legutóbb is megközelítette az ezer főt, ellenben a financiális lehetőségeink kimerültek. Ebben a helyzetben felelőtlenség volna bármilyen ígéretet tenni arra vonatkozóan, hogy a jövőben támogatást fog nyerni a kis létszámú oktatás. Az esetleg elnyerhető pályázati pénzekre pedig nem lehet alapozni egy nyolc tanévre szóló munkát.


Mikor a helyzet kezdett tarthatatlanná válni, az oktatási tárcával, illetve a helyi önkormányzatok oktatáspolitikusaival folytak tárgyalások?

Természetesen, mindenkivel folyt a kommunikáció, de a legutóbbi költségvetési törvény ellen már nem tudtunk eredményesen fellépni. A magam és az alapítvány felelősségét abban látom, hogy nem akkor zártuk be a kapukat, amikor már látszott, hogy senkinek sem kell ez a fajta oktatási forma. A költségvetésnek a sok gyerek, kevés pedagógus az ideális.

Hány diákot és pedagógust érintett a bezárás?

750 Csongrád és Pest megyei diákról van szó. Közel 300, speciálisan kiképzett pedagógusunknak kellett felmondani, sokan ténylegesen az utcára kerültek, de akiknek sikerült iskolában elhelyezkedniük, azoknak is nehéz lesz a sajátos nevelési módszerekről áttérni a hagyományosakra. A kollégáimmal együtt érzelmileg padlót fogtunk, hiszen a munkánkban annyi energia és jóakarat volt, hogy borzasztó megélnünk az iskoláink inaktívvá tételét, a gyerekeink bizonytalanná váló jövőjét.

Mi lesz azoknak a gyerekeknek a sorsa, akik eddig kis létszámban, speciálisan képzett pedagógusok irányításával tanultak?

Gondjaik lesznek a nagy létszámú közösségben, várhatóan perifériára szorulnak vagy kikerülnek a közoktatás rendszeréből. Ez a legszörnyűbb.

Végleg le kell húzni a rolót, vagy elképzelhető majdan egy olyan oktatáspolitikai szándék a hozzárendelt forrásokkal, amelyik teret enged a Kincsesházhoz hasonló speciális iskoláknak?
Nem vesztettük el a reményt. Terveink szerint a következő tanévben az eredeti programmal újra indul a Kincsesház, még nem tudom, hogyan. Az óriási igényre is tekintettel találni kell valamilyen formát, hogy ezeknek a gyerekek is sikert érjenek el a közoktatásban, és ne kudarcokkal teli, búvalbélelt felnőttek legyenek.

A KINCSESHÁZ ÁLTALÁNOS ISKOLA KÜLDETÉSNYILATKOZATA
Iskolánk befogadó iskola. A Kincsesház Általános Iskola családias légkörével, gyermekközpontú pedagógiájával olyan iskola kíván lenni, ahol a részképesség-zavar és/vagy hiperaktivitás miatt esetleg kudarcra ítélt gyermekek sikerélményekhez juthatnak, s az önmagukhoz mérten felállított követelményrendszernek eredményesen megfelelnek.
Az iskola szellemiségét áthatja a toleráns, elfogadó, de biztonságos szabályrendszert nyújtó pedagógiai attitűd.
Élményekben dús mindennapokat és érzelmekben gazdag légkört igyekszünk teremteni, ahol a tanulás alkotó, felfedező jellege megvalósulhat.
A magatartási nehézségekkel küzdő gyermekek számára iskolánk biztosítja az egészséges lelki fejlődéshez szükséges feltételeket: a pozitív érzelmi és intellektuális élményeket, kapcsolatokat.
Annak érdekében, hogy a gyermek a problémáival, érzelmi konfliktusaival bizalommal forduljon tanáraihoz, törekszünk a felnőttek s gyermekek közötti barátságos viszony kialakítására.
A hiányzó vagy sérült részképességek fejlesztése, a gyógypedagógusok által vezetett egyéni fejlesztési órák a gyermekek órarendjének részét képezik, s a tanítási órákkal párhuzamosan zajlanak.
Mindezeken felül iskolánkban a gyermeki személyiség fejlesztését több konkrét tevékenységforma hivatott biztosítani, melyek fókuszában a problémakezelés, önismeret, együttműködés, reális énkép áll.

 

Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását