A BKV Zrt. tulajdonában lévő Várhegy, Szent Kristóf, Lánchíd, Pest-Buda, Hófehérke és Hungária nevű hajók a Jászai Mari tér 8-as és 9-es kikötőjében horgonyoznak szombaton és fogadják a látogatókat. A szervezők mindegyiken más-más programot kínálnak, hogy minden korosztály megtalálja a neki leginkább megfelelőt. Így a Lánchíd nevű járművön a Dunai hajós című filmet vetítik, a 80-as évek hangulatát idéző Hungárián bárzongorista zenél, a flotta legöregebb, 1895-ben készült hajóján, a Hófehérkén ajándéktárgyakat árusítanak, míg a Pest-Budán a Horváth Trió zenél.
A gyermekeket kézműves foglalkozások, bohóc- és bűvész előadások, bábszínház és mesejáték várja - ismertette a részleteket Zsigmond Gábor, a BKV Zrt. múzeumvezetője a keddi sajtótájékoztatón.
A 130 fő befogadására képes, 20 éves Pest-Buda hajó óránként városnéző túrára indul, amelyre jegyek - a gyermek 300 forintért, a felnőtt 500 forintért - a helyszínen vásárolhatók. A járművet 1987-ben Balatonfüreden építették. Belső burkolata mahagóniból készült, díszítései sárgarézből, bútorzata pedig tölgyfából.
Zsigmond Gábor hangsúlyozta: a főváros legszebb képét a Dunáról mutatja, már csak ezért is érdemes igénybe venni ezt a környezetbarát közlekedési eszközt.
A dunai géphajózás 190 éves, gazdag történelmi múlttal rendelkezik. Az első dunai vontatót Bernhard Antal 1817. március 21-én a Dráva menti Sellyén bocsátotta vízre, 10 évvel azután, hogy az amerikai Robert Fulton feltalálta a gőzhajót.
A vízi jármű három évvel később, 1820-ban Pest és Buda között menetrendszerű helyi forgalmat látott el, és ezzel kiszámítható közlekedést teremtett a két város között. 1821-ben már nem vett részt a hajóforgalomban és több mint 20 évet kellett várni, míg 1844-ben Girczy János vállalkozó, majd a bécsi Dunagőzhajózási Társaság (DGT) hajói újra rendszeres forgalmat bonyolítottak le.
A Lánchíd 1849-es átadása újfajta konkurenciát jelentett a hajózásnak. Később, a városegyesítés során a DGT-nek versenytársa is akadt a Csavargőzös Átkelési és Hajózási Részvénytársaság (CSÁV), amellyel közösen osztoztak a helyi- és átkelési hajóforgalmon.
A századforduló éveiben sorra épültek a villamos- és HÉV vonalak, valamint hidak, gyengítve a hajós forgalmat. Ugyanakkor a két világháború között Budapest büszkeségévé egy hajó vált, mégpedig a Zsófia sétahajó, amelynek fedélzetén megfordult VIII. Edward walesi herceg és Victor Emmanuel olasz király is.
A 30-as években a közlekedés népszerű járműve a busz és taxi lett. A hidakon átmenő forgalom egyre nagyobb méreteket öltött. A helyi hajózást 1957-ben a Fővárosi Kishajózási Vállalat egyesítette, amelynek hajóit vette át 1968. évi megalakulását követően a BKV.
A metró Duna alatti szakaszának 1972-es megnyitásával korszerű és gyors közlekedési kapcsolat jött létre a főváros városrészei között. A nagy múltú hajózás azonban továbbra is megmaradt, környezettudatos közlekedést biztosítva Budapesten, amelynek - részben a világörökség részét képező - történelmi belvárosát csaknem geometriai pontossággal középen szeli át a hömpölygő Duna.