A Légi indítás (Vozdusnij Sztart) elnevezésű társaság elnöke, Anatolij Karpov elmondta: a légi indítás a földitől eltérően nem követel meg hatalmas infrastruktúrát, így jóval olcsóbb a hagyományos rendszernél, továbbá olyan országok számára is lehetővé teszi szputnyikok felbocsátását, amelyek nem rendelkeznek saját űrrepülőtérrel. Az elemzések szerint a következő tíz évben a világon legalább 600 szputnyik felbocsátására lesz igény.
A légi indításhoz egy e célra átépített An-124 teherszállító repülőgépre van szükség, amely bármely repülőtérről elindulhat, továbbá egy szintén átalakított interkontinentális ballisztikus rakétára. Tízezer méteres magasságban a repülőgép kiengedi a rakétát, amelynek hajtóművei ezután indulnak be.
Az An-124 ráadásul nem csak egy szputnyikot hordozó rakéta, hanem akár egy többszöri felhasználásra készült űrhajó súlyát is elbírja.
Lényegében a földi indításhoz képest a légi indításnál a hordozórakéta első fokozata helyett sokszor alkalmazható repülőgépet használnak. Így 800-900 kilogrammos szputnyikot is Föld körüli pályára lehet állítani, az eddigiekhez képest jóval csekélyebb energia, illetve nyersanyag felhasználásával.
Karpov azt is elmondta: a hordozórakéták sokszorosan kipróbáltak, akárcsak hajtóműveik, s olyannyira kiválóak, hogy az Egyesült Államok is megvásárolta a licencet. A kilövőállás két változatban készül, szériában. Az egész módszer nagy előnye, hogy kész alkotóelemekből áll össze, és ezért igencsak versenyképes lesz az űrszolgáltatások piacán - mondta a társaság vezetője.
Az Izvesztyija szerint az új repülőtér építéséről Vlagyimir Putyin elnök állapodott meg néhány hete tett indonéziai látogatásán, s a napokban egyeztették a technikai részleteket is. Ez megnyitja az utat a szükséges infrastruktúra kiépítéséhez, amelybe Indonézia már 25 millió dollárt fektetett.