2024. november 22. - Cecília

130 éves a híd

Százharminc éve, 1877. október 23-án adták át a forgalomnak a budapesti déli összekötő vasúti hidat, amely a Duna két oldalán futó vasúthálózatokat kapcsolja össze.
2007. október 21. vasárnap 12:42 - Hírextra

A Duna két partján más-más társaság által épített vasúti hálózatok összekötését Kőbánya felső és Kelenföld közt az 1872. évi IX. törvénycikk rendelte el. Az összekötő vasútból ered a híd a köznyelvben rögzült neve, jóllehet minden híd két partot köt össze.

A pályázatot 1872 augusztusában írták ki, erre csak külföldi ajánlat érkezett. A győztes egy francia cég lett, amely 1873. szeptember 29-én kezdte meg a kivitelezési munkákat. Az alapozást árvíz és kőszállítási késedelem hátráltatta, az alaptestek 1875. augusztusára készültek el. A vágányfektetés, járdaépítés és mázolás után 1876 elején volt a próbaterhelés, a 4840 db sínszál 1021 tonna terhet jelentett. A harmadik budapesti dunai átkelőt 1877. október 23-án adták át. A négynyílású, két-két háromtámaszú, alsópályás, többszörös rácsozású híd főtartói 9,8 méter magasak voltak.

Tervezőjének nevét nem ismerjük - a várostól akkor még távol eső híd tervezésénél csak praktikus szempontokat vettek figyelembe.

A hidat a forgalom növekedése és a tengelynyomás emelése miatt 1897-99 közt megerősítették. Az észak felé megnyújtott pillérekre az új, kétvágányú hidat Kölber Ernő tervezte és ő vezette a kivitelezést is. A hidat november 25-én adták át, a régi híd bontását az első világháború miatt csak 1924-ben fejezték be. A hidat a második világháborúban kétszer is bombatalálat érte, de működőképes maradt, mígnem a visszavonuló németek 1944. december 31-én ezt is felrobbantották.

A szovjetek a roncsok mellett az északi oldalon egypályás szükséghidat építettek, amelyet 1945 tavaszától használtak. Mivel a végleges hídhoz akkor nem lehetett vasat szerezni, "félállandó", egyvágányú hidat terveztek a harmincas években a hadsereg számára kifejlesztett K-rácsozású szerkezettel, ezt 1946. október 31-én adták át a forgalomnak. A pilléreket 1947-re állították helyre, a végleges híd Korányi Imre tervei alapján készült két egymás melletti négytámaszú, folytatólagos rácsos gerendatartóval, a támaszok feletti kiékeléssel. Az északi hidat 1948. szeptember 6-án, a délit 1953. június 22-én helyezték forgalomba, a külső oldalon gyalogjárók is épültek. Az 1990-es években a pilléreket felhasználva épült fel a déli összekötő vasúti híd mellett a Lágymányosi híd, amelyet 1995. október 30-án avattak fel.

Forrás: MTI
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását