Évfordulót ünnepel a Nyugati
Százharminc éve, 1877. október 28-án adták át Budapest és a világ egyik legimpozánsabb pályaudvarát, a Nyugati pályaudvart, amelynek terveit a francia Gustave Eiffel irodája készítette. A mai épület közelében álló Pesti Indóházból indultak 1846-tól az ors
2007. október 26. péntek 11:38 - Hírextra
A mai épület közelében álló Pesti Indóházból indultak 1846-tól az ország első vasútvonalán, Pest és Vác között a vonatok. Az épület akkor a város peremén feküdt, a XIX. század végén azonban a rohamosan fejlődő Budapest bekebelezte a területet. Az indóház akadályozta a Nagykörút építését, így lebontásra ítélték. A monarchia vasútvállalata természetesen egy új, a kor építészeti vívmányainak megfelelő, vagy éppen a bevett stílusokat megelőző épületet akart az indóház helyére.
Az OMÁV (Osztrák-Magyar Államvasutak) először az osztrák August de Serrest bízta meg az új épület megtervezésével, pontosabban Serres jelentkezett ötleteivel. A bécsi iskolát képviselő építész azonban nem vitte végig az 1874-től épülő pályaudvar terveit. Az újonnan kiírt pályázat egyik feltétele az volt, hogy a további terveknek Serres ötletein kell alapulniuk. A pályázatot és a kivitelezést a később az 1889-es párizsi világkiállításra készült torony tervei révén világhírnévre szert tevő Gustave Eiffel tervezői irodája nyerte el.
A pályaudvar vasszerkezete a maga korában technikai bravúrnak számított, a csarnok hossza elérte a 146 métert. A középcsarnok 42 méter széles lett, legnagyobb magassága 25 méter. A külső vágányok mellett négy vágány volt a középcsarnokban, később karbantartó csarnokok is épültek. Az 1877-es átadáskor a 6153 négyzetméteres Nyugati az ötödik legnagyobb pályaudvar volt a világon, egyedi stílusa révén ma is a legszebb pályaudvarok között emlegetik. Közvetlenül a pályaudvar mellett egy gyönyörű étterem is helyet kapott, amelyben a gondos restaurálást követően 1990 óta gyorsétterem működik - sokan ezt tartják a világ legszebb gyorséttermének.
A Nyugati a viharos XX. századot is átvészelte, a metróépítés, majd a Bajcsy-Zsilinszky út és a Váci út között épülő felüljáró miatt azonban le kellett bontani a pályaudvar mellett álló kétes hírű szállodát, amelyet a köznyelv csak Westendként emlegetett. A Westend azonban nem tűnt el teljesen a feledés homályában, a Nyugati mellett álló bevásárlóközpont nevében él tovább. A tervezett kormányzati negyed beruházása miatt felmerült az ötlet, hogy a Nyugati pályaudvar Eiffel-csarnokában a vasúti vágányokat megszüntetnék, s reprezentatív, zárt, városi közteret alakítanának ki.
Forrás: MTI