Jön az elektronikus díjfizetési rendszer
Idén rekordbevételre számít a teherautókra kivetett autópálya-használati díjból Wolfgang Tiefensee német közlekedési miniszter. A tárcavezető szerint az év végéig a 12 tonnánál nehezebb tehergépkocsikra érvényes útvámból 3 milliárd 300 millió euró - 825 m
2007. október 29. hétfő 15:18 - Hírextra
Csak szeptemberben 295 millió euró volt a bevétel, ami 11 százalékkal több, mint tavaly szeptemberben.
Németországban technikai okok miatt, többszöri halasztás után 2005 január elsején vezették be a legalább 4 sávos autópályákon az igénybe vett útszakasz hosszától függő használati díjat. A beszedéssel a Toll Collect nevü magáncéget bízták meg, amelynek főrészvényese a Deutsche Telekom és a Daimler Autógyár.
A kezdeti nehézségek után a Toll Collect kifogástalanul működik, ezért - mint Tiefensee elmondta - egyre többen érdeklödnek iránta. Decemberben Berlinbe érkezik Mary Peters amerikai közlekedési miniszter, mert első kézből akar tájékozódni arról, hogy miként lehetne a Toll Collect módszerét az Egyesült Államokban is bevezetni.
Magyarországon a tervek szerint 2009 január 1-től vezetnék be a tehergépjárműveknek az elektronikus díjfizetési rendszert. A Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ kommunikációs vezetője a Független Hírügynökség érdeklődésére elmondta: nyolc pályázó jelezte, hogy szeretne részt venni a rendszer kiépítésében. Közülük négy ajánlattevőt választanak ki. Ezektől a cégektől kér a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ részletes ajánlatot - mondta el Kalmár Koppány. A kommunikációs vezető szerint várhatóan 2008 második negyedévében derül ki: ki építheti ki a rendszert.
Kalmár Koppány emlékeztetett arra, hogy a Parlament nem határozott meg keretösszeget az elektronikus díjfizetési rendszer kiépítésére. Szakértői becslések szerint 50-70 milliárd forintba kerülhet, amelyben az üzemeltetés költsége is benne van.
A tervek szerint a gyorsforgalmi és a velük párhuzamos főutakon, valamint a fontosabb tranzitútvonalakon kell majd a tehergépjárműveknek fizetniük. A személyautók 2009-től is a jelenlegi módon, átalánydíjat fizetnek majd a sztrádahasználatért - tette hozzá a kommunikációs vezető. Kalmár Koppány megjegyezte: ha igény van rá, a kiépített rendszert bővíteni is lehet, hogy a személyautók is elektronikus módon fizethessenek az autópályák használatáért.
Forrás: FH