A GRSP Magyarország (Global Road Safety Partnerhsip - Partnerség a Közlekedésbiztonságért) nevű szervezet felmérése szerint leginkább a büntetési tételek növelésével és a fokozottabb ellenőrzésekkel lehetne eredményeket elérni.
A szervezet októberben két országos felmérést is készített a biztonsági öv használatával kapcsolatban. Az egyik az autósok megfigyelésén alapult, és a tényleges övhasználatot mérte autópályán, valamint lakott területen belül és kívül.
A másik, megkérdezéses vizsgálat azt kutatta, miért nem kötik be magukat a hátsó ülésen utazók.
A felmérés szerint az első üléseken utazók 67 százaléka használja az övet. Az elöl ülők leginkább az autópályákon kötik be magukat (71 százalék) míg lakott területen belül csupán 61,5 százalékuk.
A hátsó ülésen utazók esetében ezek az arányok lényegesen rosszabbak. A hátul ülők lakott területen belül mindössze 17, míg az autópályán 24,3 százalékban használják az övet.
Az okok sorában a megkérdezettek leggyakrabban azt válaszolták, rövid volt a szóban forgó utazás, illetve feledékenységgel magyarázták, miért nem kötötték be magukat.
Száz nőből tízzel több köti be magát, mint férfi. A fiatalabbak is gyakrabban csatolják be magukat, mint az idősebbek - derül ki a szervezet felméréséből.
A hazai autósok övhasználata jelentős mértékben elmarad a nyugat-európai átlagtól. (Igaz, ezt az is befolyásolja, hogy egyes országokban sok autó el sem indul addig, míg mindenki, aki a kocsiban ül, be nem kapcsolta magát, ám az ilyen autók száma Magyarországon csekély.)
Ha a magyarok ugyanekkora arányban csatolnák be magukat, akkor évente 250-300 emberrel kevesebb halna meg autóbalesetben - tudta meg az MTI Pulay Kristóftól, a szervezet felmérését közzé tevő PR-ügynökség munkatársától.
Magyarországon évente 1200 ember hal meg az utakon balesetben.