Kényszervállalkozók
Úgy fest, Magyarország megtette az első lépéseket a prostitúció legalizációja felé, a „gazdaság kifehérítésének” a jelszavával. Tényleg baj lehet a büdzsével, ha már kihasznált nőket is adóztatni szeretné az állam. Stricinek lenni jövedelmező.
2007. november 16. péntek 11:05 - Tálos Lőrinc
Az Európai Uniótól kapott pénzből 15,2 millió forinttal támogatta a Humánerőforrás-fejlesztés Operatív Program a prostituáltak képzését. Persze, a prostitúcióhoz ezentúl sem kell szakképesítést szerezni. A szexuális autonómiáról való lemondást továbbra is a futtatók verik a „szexmunkásokba”. Állami segítséggel, adóhatósági helyeslés mellett megtanulnak számlát, nyugtát írni, hogy tudjanak adót fizetni. Kérdés: a kialakult – korántsem kedvező - helyzetet fogadja el az állam, vagy láthatóan javul majd a prostituáltak élete?
Forgács Zsuzsa
A fizetett erőszak legalizálása?
A leigázás a szexuális élet kellékeibe és aktusaiba van bugyolálva
Az elmúlt tizenkét év reklámhadjárata során - amelynek két nyertes jelszava, az "ősi mesterség" és a "természetes szükséglet" minden képzeletet és előzetes várakozást felülmúlóan sikeresnek bizonyult - a prostitúciós üzletben közvetlenül érdekeltek (futtatók és hálózataik) sikeresen fogtak össze a közvetetten érdekelt állami szervekkel, továbbá a parlamenttel, valamint a médiával.
Mindenesetre habkönnyűséggel nyomták le a torkunkon, azaz adták el a szélesebb közvéleménynek a férfiaknak azt a jogát és előjogát, hogy elrabolt, lépre csalt, szisztematikusan rongált, megerőszakolt és a legváltozatosabb eszközökkel a prostitúcióba kényszerített lányokon, asszonyokon és kamasz fiúkon élhessék ki leigázási, dominálási szükségleteiket. Mindezt szinte aprópénzért megváltva.
Az ősi mesterség és a természetes igény érvek hallgatólagos előfeltevéseket és csúsztatásokat rejtenek magukban. Mintha az, amiről valaki kijelenti, hogy természetes és ősi, nem igényelne további elemzést és magyarázatot annak érdekében, hogy elnyerje jóváhagyó támogatásunkat (lásd és vesd össze például a lopással és a rablással). Mintha az ilyen intézmények önmagukban, pusztán létezésüknél fogva igazolnák jogos fennmaradásukat társadalmunkban, minden esetleges erkölcsi aggályunk ellenére. Sőt az ilyen típusú érvek éppen erkölcsi aggályainkat hivatottak elhallgattatni.
Csakhogy ősinek nevezhetjük például azon igényünket is, hogy megegyük egymást - ezt hívjuk kannibalizmusnak. Szerencsére a föld legnagyobb részén már nem elfogadott a kannibalizmus igénye és szükségessége. Hasonló a helyzet a házasságtörő asszony megkövezésével, vagy azzal, hogy már nem vágjuk le emberek kezét, lábát, orrát, fülét, mert igaz vagy hamis alapokon lopást bizonyítunk rájuk, holott ezek is ősi szokások és törvények. Mindezek megítélésében, legalábbis az euroamerikai társadalmakban, szemléletváltás történt.
Juhász Géza (Prostitúció Nélküli Magyarországért Mozgalom): Elvileg évek óta lehetnek prostituáltak egyéni vállalkozók. Most tulajdonképpen egy kampány folyik: propagálják számukra, hogy legyenek egyéni vállalkozók. Ellenezzük a prostitúció munkaként való felfogását. Azt gondoljuk, hogy minden olyan lépés, ami ebbe az irányba vezet, hibás lépés. A Magyarország által 1955-ben aláírt – az emberkereskedelem és a mások prostitúció általi kizsákmányolása elleni – egyezményt kellene érvényesíteni.
Annak a 16. cikkelyében az áll: Magyarországnak kötelessége, hogy minden olyan gazdasági, szociális, oktatási és bűnüldözési intézkedést megtegyen, aminek célja a prostitúcióból való kiterelés a társadalom elfogadott keretei közé. Amikor Magyarország a prostitúciót munkaként akarja elismertetni és adóztatni kívánja, akkor szembemegy ezzel a nemzetközi egyezménnyel. E mögött egy olyan felfogás bújik meg, ami figyelmen kívül hagyja a prostitúció sajátosságait. Figyelmen kívül hagyja azt, hogy a prostitúció része az erőszak, erőszakra alapul. Lehet, hogy nem közvetlen, aznapi erőszakra, de jelen van az erőszak folyamata a prostitúció kialakításában és fenntartásában. Ez a tény elfogadhatatlanná teszi a prostitúció foglalkozásként való definiálását. A nemzetközi adatok szerint a prostitúcióba való bekerülés átlagéletkora 14 év. Nem felnőtt nők választják önként ezt a úgymond foglalkozást, hanem többnyire kényszerrel viszik be a prostitúcióba azokat a gyerekeket, akik később ott maradnak felnőtt korban is.
Milyenek a nemzetközi tapasztalatok azokban az országokban ahol legalizálták és azokban ahol a klienst büntetik?A holland modell hatásai azt mutatják: ha legalizálják a kliensek magatartását, azaz teljes mértékben legalizálják a prostitúciót és abban a kliensek részvételét, azzal bátorítást adnak a nők és gyerekek kihasználóinak. Egy elfogadható jelenségnek tüntetik fel, sőt bizonyos esetben (például az adózásban) támogatják azt. Ez a kliensi kereslet megsokszorozódásához vezet. Nem csak Hollandiában történt így. Németországban és Ausztráliában is, ahol a legnyíltabban és legegyértelműbben legalizálták a prostitúciót. Gyakorlatilag katasztrofális következményekkel járt. Megsokszorozódott az illegális nő és leánykereskedelem, és kontrollálhatatlanná vált a szervezett bűnözés prostitúciószervezési tevékenysége. Az a sajátosság állt elő, hogy miközben legalizálták a prostitúciót, aközben nem a legális, ellenőrzött prostitúció növekedett meg igazán, hanem az illegális. Tudniillik a kereslet főleg a kiszolgáltatott nőkre irányul, a fiatal, ellent mondani nem tudó, sok esetben külföldről becsempészett nőkre és lányokra. Olyanokra, akik a klienssel szemben nem egyenrangú partnerként, hanem kiszolgáltatott szexuális rabszolgaként funkcionálnak. Ennek megfelelően csak a szervezett bűnözés tudja ezt a keresletet kielégíteni, hiszen ők azok, akik a kiszolgáltatott nőket és lányokat a vásárlók rendelkezésére tudják bocsátani. Természetesen eszük ágában sincs ebből a tevékenységből adózni, azon kívül, hogy részesedést adnak a korrupt rendőröknek. A legalizálás megsokszorozza a keresletet és természetesen a kínálatot is, a bűnözői csoportoknak megéri növelni az utóbbit. Hatszoros, tízszeres növekedésről tanúskodnak az adatok. Ellenben Svédországban ahol a klienseket büntetik, néhány év alatt az ötödére sikerült visszaszorítani a prostitúció mértékét. Még nagyobb arányban sikerült felszámolni a Svédországba irányuló lányexportot, ami főleg Oroszországból irányult hozzájuk. Egyszerűen már nem éri meg náluk a lánykereskedelembe fektetni. Ezért kénytelenek voltak olyan országokba áttenni a tevékenységüket ahol legális maradt, vagy legálissá tették a prostitúciót. Ezért tartjuk mi a svéd modellt követendőnek. Nem meghatszorozódott, hanem ötödére csökkent a prostitúció, és természetesen a hozzá kapcsolódó erőszak is. Ez nagy különbség.
Részletezné, hogyan működik a svéd modell?A prostitúció vásárlóit büntetéssel fenyegetik. Ez egy elég enyhe büntetést, maximum fél év börtönt, a gyakorlatban többnyire pénzbüntetést jelent. Viszont, maga a hivatalos eljárás nagymértékben visszatartja a klienseket a prostitúció igénybevételétől. Akik zömmel olyan férfiak, akiknek jelentős presztizsveszteséggel jár, ha elkapják őket, vagy kitudódik a családjuk előtt, hogy ők bírósági idézést kapnak. Ha a büntetés jelentéktelen is, maga a hivatalos procedúra, hogy erről számot kell adniuk a hatóságok előtt, visszatartja őket. Ezáltal a keresletet sikerült elrettenteni és lecsökkenteni. Innentől kezdve a szervezett bűnözés számára máris nem volt annyira nyereséges az orosz, ukrán és kelet-európai lányok Svédországba csempészése és a prostitúcióra kényszerítése.
Magyarországon a gyerekprostitúció igénybevételét büntetik, ebben szerepe volt a Prostitúció Nélküli Magyarországért Mozgalomnak is. Milyen tapasztalatokról tudnak beszámolni?Mi tavaly januártól márciusig folytattunk egy kampányt, amiben azt követeltük, hogy a gyermekprostitúció kihasználóit büntessék meg. Idén tavasszal el is fogadott a parlament egy ilyen törvényt. A Büntető Törvénykönyv megrontás című szakaszát egészítették ki egy új szakasszal, ami arról szól, hogy az a kliens, aki kiskorú prostituálttal ellenszolgáltatás fejében szexuális aktust folytatott, három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő. Ez a jogszabály tavasszal életbe lépett Magyarországon, aztán elsikkadt. Nem nagyon ismertették, hogy van egy ilyen jogszabály. Arról pedig egyáltalán nem tudunk, hogy ezt bármelyik hatóság alkalmazta volna.
A kliensbüntetés ellen leggyakrabban felhozott érv, hogy az a szexuális szabadságjogokba ütközne. A szexuális szabadság nagyon szép érv akkor, ha önkéntes felekről van szó. Akkor, ha semmilyen formában nem vonható kétségbe az önkéntesség. Ez a prostitúcióra egész egyszerűen nem igaz. Még azoknak a prostituáltaknak, akik önként kerültek be, a 70-80 százaléka ellen gyerekkorukban folytattak olyan fizikai és szexuális visszaéléseket, amik csorbították azt a képességüket, hogy a önrendelkezési jogaikat gyakorolhassák. Mint már említettem a prostitúcióba való bekerülés nem felnőtteknek a szabad döntése, hanem gyerekkorban történik meg, és onnantól kezdve maradnak benn. A prostitúció túlnyomórészt nem szabad döntése a prostituáltaknak, hanem fizikai vagy gazdasági kényszer hatására történik. Magyarországon az a tipikus, hogy az élettárs a strici. Ezekben az esetekben a férfi kényszeríti a nőt arra, hogy álljon ki az utcára, és adja el magát. Ilyenkor a férfi bűncselekményt követ el. De ezt nem nyomozzák ki a hatóságok. Mi azt gondoljuk, hogy ha bűncselekmény történik, akkor azzal kellene foglalkozni és nem azzal, hogy a bűncselekményből szerzett jövedelmeket legalizáljuk.