Szakemberképzés Csepelen
Gyakran vádolják a szakképzés rendszerét azzal, hogy évekkel lemarad a gazdaság igényeitől. Szerencsére akadnak olyan példák, amelyek a sommás állítást cáfolják, mint például azé a csepeli szakiskoláé, amely magas műszaki képzettségű repülőgépszerelőket é
2007. november 19. hétfő 11:02 - Hírextra
A szakember-képzésnek korábban világszerte fontos részét képezték a középfokú technikumok. Nevükhöz igazodva, középfokú műszaki- és gyakorlati ismeretekkel vértezték fel hallgatóikat. A technikusok nem tanultak olyan magasfokú elméleti ismereteket, mint a konstruktív mérnökök, de bőven eleget ahhoz, hogy sikerrel végezzék, irányítsák a tervek megvalósítását.
Budapesten európai hírű volt a röviden Technológiának nevezett középiskola, technikus-képző. Épülete mindmáig ott magasodik a Blaha Lujza tér és a Népszínház utca sarkán. Oda a gyakorlati munka megismerése érdekében csak olyan jelentkezőket vettek fel, akik egy elismert iparosnál, termelővállalatnál egy éven át inasként, majd segédként dolgoztak.
1945 után, a nagyléptékű ipari fejlesztés reményében kiszélesedett a technikus-képzés és az igényekhez igazodva szakosodott. A rendszerváltás után azonban a technikumok - meg az ipari szakmunkásképzők - hálózata sorvadni kezdett. Napjainkra azonban világszerte újra egyértelművé vált, hogy sok területen igenis szükség van technikusokra, ezért a képzésük reneszánszát éli.
Általában vállalati együttműködéssel, amelynek nagyszerű példája a csepeli Kossuth Lajos két-tannyelvű műszaki közép- és szakiskola, valamint a német Lufthansa Technik Budapest Kft. által kötött képzési megállapodás. A középiskola korábban is repülőgépszerelő és műszerész technikusokat és szakmunkásokat képzett. Az elmúlt évtizedben a képzés a hazai repülőintézmények részbeni megszűnése (MHSZ, mezőgazdasági repülők, a tököli gyár stb.) mennyiségében visszaesett, de az oktatás ma már amerikai tanárok közreműködésével angolul is folyik, hiszen az angol a repülés nemzetközi nyelvévé vált. Az oktatásban részt vesz a MALÉV ferihegyi oktatási központja is. Gyakorlati oktatásra pedig a Lufthansához járnak.
A Lufthansa Technik az Aeroplex vállalat ferihegyi telepén tartja karban, javítja és garanciálisan szervizeli az utasszállítókat. A bázist még a MALÉV építtette a közeli KGST országok Tupoljev típusú gépeinek karbantartására. Aztán a Lockheed akart itt javítóbázist létesíteni. Végül egyikükkel sem, helyettük a német vállalattal kötötték meg az együttműködési szerződést, s a Lufthansa azóta is jelentős támogatást nyújt az iskolának. Nem véletlenül, hiszen innen került húsz végzős hallgató az ide települt Lufthansa Technik-hez, s a továbbiakat is tárt karokkal fogadják. A hallgatócsere keretében pedig az itt tanulóknak módjuk van egy-két hétig ausztriai, finnországi és írországi hasonló bázisokon is tanulni. A tanulók pályázhatnak a nemzetközi Tempus és Leonardo programokra is.
Forrás: MTI