A tandíj összege változó, ám tanévenként nem haladhatja meg a 900 eurót (225 ezer Ft). Tandíjat csak a diploma megszerzését szolgáló tanulmányokért kell fizetni, a posztgraduális képzés viszont díjtalan.
Manuel Heitor államtitkár kiemelte: a portugál diákoknak mintegy ötöde, 70 ezer fő részesül állami támogatásban felsőfokú tanulmányai idején. A tanulás vonzóbbá tétele érdekében emellett idén bevezették az állami diákhitel intézményét, illetve enyhítették a felnőttek egyetemi tanulását korlátozó szabályokat.
Az államtitkárral folytatott lisszaboni beszélgetésből kitűnt, hogy a portugál kormány jelentős erőfeszítéseket tesz a forradalom előtti időszak káros következményeinek a felszámolása, a tanulási kedv és a tudományos pályák népszerűsítése érdekében.
A 10 millió lakosú ibériai országban a Salazar-diktatúra utolsó éveiben, a 60-as évek elején még 70 százalékos volt az írástudatlanság. António Oliveira Salazar, aki eredetileg professzor volt a coimbrai egyetemen, úgy tartotta: az istenadta népet annál könnyebb kormányozni, mennél tudatlanabb…
Ma mintegy 360 ezer a felsőoktatásban részt vevő diákok száma. Közülük 150 ezren állami egyetemeken, főiskolákon tanulnak; a politechnikumnak nevezett műszaki főiskolák hallgatóinak a száma százezer, míg a magánkézben lévő felsőfokú intézményekbe 110 ezren járnak. Létezik egy katolikus egyetem is, ez semmilyen állami támogatást nem kap, fenntartása a (Portugáliában igen erős és befolyásos) katolikus egyház feladata.
A 90-es évek végén elfogadott törvény módosította a felsőoktatási intézmények jogállását, lehetővé téve számukra, hogy állami intézményi státusukat feladva magánalapítványi intézménnyé alakuljanak át. A lépés meghozatala az egyetemek önkormányzatától függ. A törvény kimondja, hogy a széles jogkörrel felruházott rektort az egyetem tanácsa választja meg. Ez utóbbinak az összetétele is változott. A tagok 60 százalékát az egyetem oktatói választják, 30 százalékot cégek, helyi hatóságok, 10 százalékot pedig a diákok juttatnak be a tanácsba.
A portugál kormány nagy súlyt fektet a tanulás ösztönzésére, a tudásszint emelésére. Az e célra fordított költségvetési tétel 10 év óta folyamatosan növekszik. Az egyetemeknek adott, különböző projektekhez kapcsolódó állami juttatás azonban nem automatikus: az intézményeknek pályázniuk kell rájuk. Ez egészséges versenyt indukál, egyben biztosítja, hogy a projektet a leginkább alkalmas egyetem, annak oktatói és hallgatói valósítsák meg - mutatott rá Manuel Heitor.
Az 1974. áprilisi forradalom előtti időszak terhes öröksége miatt a lakosságban nagy tehetetlenségi erőt kell legyőzni ahhoz, hogy vonzóvá tegyék a tanulást, a tudományos pályát. Ennek a célnak az elérését szolgálják a különböző városokban létesített tudományos múzeumok (szám szerint már 16), amelyeknek a látogatottsága főként a hétvégén szembeötlő. A tudományos kutatás egyes területeit, a tudós szakemberek tevékenységét bemutató tárlatok azt kívánják sugallani az érdeklődőknek, hogy a tudomány is olyan szakma, mint a többi; kellő szorgalommal, kitartással és persze némi tehetséggel bárkiből lehet tudós, kutató.
A kampány kezd eredményeket hozni (portugál egyetemek számos külföldi intézménnyel, köztük a híres bostoni MIT-vel, a Harvarddal vagy a német Fraunhofer intézettel állnak munkakapcsolatban), ráadásul a tudományos pályára lépő portugálok 50 százaléka nő. A szocialista Sócrates-kormány céljai között szerepel, hogy a tudományos kutatásra-fejlesztésre fordított éves összeget a 2005-ben kimutatott szintnek a duplájára, azaz a hazai össztermék (GDP) 1 százalékára emelje 2010-ig.