Tudósok az öngyilkosságról
Ha a média szenzációként fölkapja valamely híres, népszerű személy öngyilkosságát, az megnövelheti azok számát, akik hasonlóképpen önkezükkel vetnek véget életüknek - ezt mutatták ki kínai és angol kutatók.
2007. december 2. vasárnap 15:40 - Hírextra
Az International Journal of Epidemiology nemzetközi tudományos szaklap legújabb számában megjelent tanulmányukban áttekintették egy igen közismert és sokak által szeretett televíziós személyiség öngyilkossága utáni eseményeket.
Az egyik tajvani tv-csatorna férfisztárja önkezével vetett véget életének. A nemzetközi munkacsoport Andrew Cheng vezetésével összegyűjtötte a szigeten 2003-2005 között elkövetett, tízezernél is több öngyilkosság történetét, megnézték, hogy az év különböző szakaiban, különféle időjárás viszonyok között egy hónapra hány ilyen tragikus esemény jutott, és megvizsgálták a népszerű színész halála utáni hónap öngyilkossági statisztikáját.
A részletes, szenzációhajhász médialeírások utáni hónapban jelentősen nőtt az öngyilkosságok száma, főleg a férfiak között és elsősorban ugyanolyan halálos módon, ahogy a színész végzett önmagával. A kutatók fölhívták a figyelmet arra, hogy az ilyen események ismertetőinek nagy a felelőssége és ezt a szenzációs téma tálalásakor nem mindegyikük érzi át.
Egy másik szakfolyóirat - Journal of Epidemiology and Community Health - hasábjain Hongkongban dolgozó szakemberek néhány hónapja közöltek hasonló adatokat: egy sokak által szeretett televíziós színész öngyilkossága után megkérdezett felnőttek között is többszörösére növekedett az öngyilkossági gondolatok száma. Ez nem valami kínai sajátosság: Párizsban már sok évtizede leírták, ha megjelent a lapokban, hogy egy híres ember leugrott az Eiffel-toronyból, a következő napokban többen is követték példáját.
Forrás: MTI