Lukács András a Parkolás és környezetvédelem Budapesten című szakmai konferencián a zöldszervezet álláspontját ismertetve úgy vélte, a parkolás ma "túlságosan olcsó" a fővárosban. Mint mondta, a helyben lakóknak is fizetniük kellene, ha a házuk előtti közterületen parkolnak, ám ők kedvezményes díjat kaphatnának.
A civil szervezet szerint átláthatóbbá kellene tenni a parkolási rendszert és nyilvánossá tenni a díjakat beszedő cégekkel kötött szerződéseket. A bevételek pedig közösségi célokat kell, hogy szolgáljanak, így azokat a tömegközlekedés fejlesztésére kellene fordítani, ahogy teszik azt például külföldön, New Yorkban, Londonban, vagy belföldön, Debrecenben és Szegeden.
Utalt arra is, hogy a BKV viteldíjai az elmúlt években jelentősen emelkedtek, eközben azonban a parkolási díjak alig nőttek.
A parkolás nem közszolgáltatás, így a mélygarázsok sem épülhetnek közpénzekből - szögezte le, majd úgy vélte: tisztázni kellene az önkormányzatok viszonyát is a parkolás kérdéséhez. A szakember arra figyelmeztetett, hogy a közösségi terek szinte teljesen eltűntek a parkoló autók miatt, és a zöldterületek aránya is csökkent.
Lukács András szerint a közterületi parkolóhelyek számát annyival kellene csökkenteni, ahány mélygarázsos parkolóhely épül egy adott körzetben.
Közölte, a munkacsoport szerint szükséges a P+R parkolók további építése a naponta 300 ezer Budapestre érkező autó miatt, ám mint mondta, ezeknek akkor van értelme, ha át lehet szállni tömegközlekedési járművekre.
Kiss Károly, a szervezet szakértői testületének elnöke arra figyelmeztetett, hogy hiába épülnek a városban újabb mélygarázsok, a kereslet szinte végtelen a parkolóhelyek iránt. Ezért, mint fogalmazott, a cél a kereslet szűkítése kell, hogy legyen.
A problémák között említette, hogy a közterületi parkolók önkormányzati tulajdonban vannak, ezért a helyhatóságok azt közszolgáltatásnak tekintik.
Több felszólaló a konferencián ezzel összefüggésben úgy vélekedett, hogy több kerület "kampányszerű" politikai célokra használja a parkolási engedélyek kiadását a helyiek számára.
Gyarmati Zoltán, a fővárosi önkormányzat 100 százalékos tulajdonában álló Parking kft igazgatója azt közölte: egyetért azzal, hogy a felszíni parkolók számát annyival csökkentsék, ahány új mélygarázshelyet építenek.
Egyetértett a díjemelés szükségességével is, de mint mondta, nem ebben a rendszerben. Utalt arra, hogy a főváros egyes belső övezeteiben január 1-jével tízszeresére emelik a behajtási díjak összegét egyes teherautóknál.