Méregdrága szuperbringákon a magyar postások
A Magyar Posta Zrt. mintegy 1,1 milliárd forintért csaknem 4800 Krpan típusú szlovén gyártmányú kerékpárt és 30 kerékpár-utánfutót vásárol. Az ár magában foglalja az öt éven keresztüli karbantartását is. A szóban forgó kerékpárról és a pályázatról szakért
2008. január 3. csütörtök 11:55 - Pór Károly
Először is három tényt le kell szögeznünk az üzlet kapcsán, amelyek az elmúlt években a korrupciógyanús ügyek tucatjain edződött hétköznapi embert alaposan elgondolkodtatják. Az első, és talán a legérdekesebb kérdés, hogy egy ingatlanforgalmazással foglalkozó cég, mint amilyen a Posta-tenderen győztes Cronopont Kft. hogyan kerül egyáltalán bele egy kerékpárbeszerzési bizniszbe? A második, hogy miért van szüksége a Magyar Postának az évtizedek óta bevált „jó öreg” magyar Csepel kerékpároknál jóval drágább – ráadásul az egyik kereskedő szerint a piaci árnál is drágább - szlovén gyártmányra? A harmadik elgondolkodásra okot adó tény, hogy a Cronopont Kft. már nem először nyert a Magyar Posta által kiírt tenderen. Ez önmagában persze még nem kifogásolandó, az viszont már igen, hogy legutóbb egy levélbélyegző gépekre kiírt tenderen a Közbeszerzési Döntőbizottság szerint a Cronopont Kft. érvénytelen ajánlatát fogadta el nyertesnek a Magyar Posta, amiért egyébként 3 millió forintra meg is bírságolták a társaságot.
Első lépésben a kerékpár-értékesítésben jártas cégeket kerestünk meg az üggyel kapcsolatban. Exner Róbert kiskereskedő rövid keresés után mondott véleményt a Posta által megrendelt Krpan típusú kerékpárról: „Gyakorlatilag ez olyan, mint egy egyszerű Kreuzer kerékpár, de elég gyenguska, mert az első keréknek nincs külön tartórésze. Ehhez hasonlót én körülbelül 50 ezerért tudok hozni. Ami érdekes, hogy az utánfutóval hogyan fognak közlekedni a postások, mert a járdán egy utánfutó nagyon kényelmetlen, nem könnyű vele közlekedni. Azt nem látom, hogy ezek a kerékpárok miért jobbak, mint amiket eddig használtak a postások.”
A Postának korábban szállító Schwinn-Csepel Kerékpárgyártó és -forgalmazó Zrt. kereskedelmi vezetője Palotai Iván, már több információval rendelkezett a Posta által rendelt kerékpárokról. Elmondta, hogy az új modell jelentős fejlesztés a korábban általuk gyártott kerékpárhoz képest, ugyanis alumíniumvázas. Ezzel együtt is sokallta a kerékpárok árát, de hozzátette, hogy az 1,1 milliárdos (pontosan 1,097 milliárd forintos) árban a szervizelési szolgáltatás is benne van, ezért tűnhet egy kívülálló számára magasnak ez az ár. Palotai azonban nem ismeri ennek a típusnak a szerviz igényét, így nem tudja megítélni, hogy az öt éves szervizelési költséget is magában foglaló ár reális-e, vagy sem. Továbbá ő sem tudta megindokolni, hogy miért nem felelnek meg a Postának azok az acélvázas kerékpárok, melyeket évtizedeken keresztül (tavaly is), ők szállítottak ezrével a Postának, és miért kell ehelyett külföldi gyártású kerékpárt venni. Kifejtette, hogy cégük azért nem indult a pályázaton, mert a Posta által támasztott szerviz-feltételeknek nem tudtak volna megfelelni. Ez azért rendkívül érdekes, mert ha Magyarország egyik legismertebb, legnagyobb szakértelemmel rendelkező kerékpárgyártója nem tudott megfelelni a kiírásban támasztott feltételeknek, akkor hogy volt ugyanerre képes egy ingatlanforgalmazásban jártas Cronopont Kft.? Erre Palotai nem tudott válaszolni, megjegyezte, hogy a cég szakmán kívüli, így nincs elképzelése arról hogyan tud megfelelni a szervizelési elvárásoknak.
A Magyar Posta részéről Tomecskó Tamás szóvivő állt a rendelkezésünkre, aki első mondatában ellentmondott annak, amit Palotai Ivántól hallottunk: Az elmúlt években a Magyar Posta nem szerzett be kerékpárokat, és ez az egyik indoka a beszerzésnek.” Miután szembesítettük Tomecskót Palotai állításával, miszerint tavaly is szállított a Csepel kerékpárokat a Magyar Postának, némileg korrigált: „Nekem nincs tudomásom arról, hogy a mostanihoz hasonló méretű beszerzés történt volna az elmúlt négy évben. De mivel 12 ezer postásunk van, akiknek közel a fele használ kerékpárt, így ha szállított is valaki az elmúlt években néhány ezret, az sem fedezi a szükségleteket."
Rendkívűl egyszerű a válasz:
PAPÍRON!!!
Ha a közbeszerzési tender országos szervízhálózatot és gyorsreagálású szerelőket követel meg, akkor a pályázatba be kő vésni, hogy erre a célra szerződtettünk 50 db szerelőt - legfeljebb nem igaz...