2024. november 22. - Cecília

A pilóta sem hitt a túlélésben

A minap Londonban balesetet szenvedett brit repülőgép pilótája bevallotta: maga sem hitt abban, hogy sikerül elérniük a repülőteret, és attól tartott, hogy lezuhannak. A British Airways légitársaság Pekingből érkező 38-as számú járata, egy Boeing 777-es a
2008. január 20. vasárnap 17:51 - Hírextra
A csütörtöki leszállás végső szakaszában, a Heathrow repülőtértől 3 kilométerre, Nyugat-London sűrűn lakott negyedei felett 180 méterrel azonban egyszeriben vége szakadt az addig rutinszerű landolási folyamatnak: a hajtóművek - egyelőre rejtélyes okból - ugyanabban a pillanatban felmondták a szolgálatot, és semmilyen teljesítményfokozó utasításra nem reagáltak.
A gép tolóerő nélkül, gyakorlatilag vitorlázva tette meg a hátralévő utat, és épphogy elérte a Heathrow repülőteret. A leszállópályát azonban már nem: alig néhány méterrel a Heathrow kerítése, illetve a mellette húzódó négysávos gyorsforgalmi út felett átlendülve, közvetlenül a kerítés után, a füvön landolt, csaknem 400 méternyire a pálya elejétől.

John Coward első tiszt, aki a válságos pillanatokban a gépet vezette, a Sunday Mirrornak elismerte: amikor észlelte a hibát, először maga sem hitte, hogy sikerül elkerülni a katasztrófát. "Nem gondoltam, hogy átvisszük a kerítést" - fogalmazott a pilóta.

Szavainak különös súlyt ad, hogy a szorosan London nyugati határához tapadó Heathrow-t sűrűn lakott városnegyedek övezik. Az uralkodó szélirány miatt általában keletről leszálló gépek az egész város területe felett átrepülnek, és több nyugat-londoni kerület - Fulham, Richmond, Hounslow, Hatton Cross - közvetlenül a végső megközelítési légifolyosó alatt fekszik.

A rejtélyes baleset lehetséges okait szakértők továbbra is csak találgatják. Abban szinte teljes az egyetértés, hogy a két hajtómű egyazon pillanatban nem romolhatott el, ennek az esélyét a hozzáértők a nullához közelítőnek mondják.

A szakemberek a "valószínűtlen, vagy igen valószínűtlen" kategóriába sorolják a pilótahibát, az üzemanyag kifogyását vagy szennyezettségét, és azt is, hogy az üzemanyagnak az egyes tartályok közötti áramoltatását végző rendszer romlott volna el, mindkét hajtóművet egyszerre megfosztva a kerozinellátástól.

A szakértők figyelmének középpontjában van ugyanakkor a fedélzeti vezérlő számítógép, mert annak hibája viszont okozhat kettős motorleállást. A The Sunday Timesnak egy volt pilóta azt mondta: ha mindkét motor egyszerre leáll, "az csak parancsra történhet", vagyis akkor, ha a számítógép hibás utasítást ad.

A British Airways, amelynek flottájában 43 Boeing 777-es van, most sorban átnézi mindegyik ilyen gépének számítógépes szoftverjeit, a típust azonban nem állítja le.

A balesetet szenvedett gépet vasárnap távirányítású kerekes platformokra emelték, és begyűjtötték az egyik letört futóművet is; a részletes - jó eséllyel hónapokig tartó - vizsgálatot az egyik közeli hangárban kezdik meg.
Forrás: MTI
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Külföld témában
Mit várhatunk Joe Biden elnökségétől?
Visszatér a józan ész a Fehér Házba
Újra jön a neoliberalizmus
Semmi nem változik
Biden megbuktatja az európai féldemokráciákat
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását