Francia-magyar művészcsoport sikere
Címlapján a magyar-francia Société Réaliste nevű művészcsoport munkájával jelent meg az Art 21 című francia kortárs képzőművészet-kritikai folyóirat legfrissebb száma: fotókkal illusztrált átfogó, retrospektív nyolcoldalas elemzést közölt a Párizsban élő
2008. január 20. vasárnap 19:17 - Hírextra
A 2004-ben Párizsban megalakult és Budapesten is rendszeresen kiállító duót a Franciaország legjelentősebb kortárs kiállításaival foglalkozó, kéthavonta megjelenő 80 oldalas szaklap bevezetőjében az év "főszereplőjének" tartja, s tagjait a képzőművészeti élet "új belépőinek" nevezi.
A projektjeiket mindig valamilyen fiktív intézményként (Nemzetközi Graffiti Múzeum, Építészeti Minisztérium, Európai Zöldkártya) megalkotó művészcsoport két éve egy képzeletbeli, politikai design-ügynökségként tervezi munkáit. A Transitioners a divatkreátorok marketingmódszereit felhasználva és egyben leleplezve korunk demokratikus átmeneteinek stratégiáit vizsgálja, rávilágítva egy politikai eseménynek az állampolgárra előre kiszámítottan gyakorolt érzelmi hatásaira is.
Ennek első része volt a budapesti Trafó Galéria után Párizsban, Innsbruckban, valamint Moszkvában is bemutatott Bastille Days című konceptuális projekt, amely a francia forradalmat kiindulási alapnak tekintve a modern társadalmak politikai mitológiájával foglalkozott. A forradalom leegyszerűsített vízióinak kritikus és ironikus képi szétbontásával (a francia forradalmárok profilját színskálán, a politikai szimbólumokat játékos matematikai elvek szerint rendezve) a magyar-francia páros a kommunikációs ügynökségek módszereinek paródiáját teremtette meg.
A december közepe óta február 17-ig a kelet-franciaországi Delme egykori zsinagógájában kialakított kortárs művészeti központban bemutatott Le Producteur című új, "2008-as kollekciójában" a Transitioners ügynökség a XIX. század eleji utópista gondolkodókkal (Fourier, Enfantin, Owen, Rodrigues, Saint-Simon) kívánja a következő évek politikai divatkreátorait ironikusan inspirálni. Abba a korszakba nyúl vissza, amelyben a liberális és szocialista gondolat még nem vált szét, és amely a politika két legfőbb modern irányzatának eredetét jelenti.
A kiállítás egyik fő célja az utópiáról manapság létező leegyszerűsített víziók kritikáját adni. Az úgynevezett színnaptár megalkotásával a művészek arra utalnak, hogy az idővel való tervezés is belépett a modern politikai gondolkodás alakításába.
A 2008-as kollekció egyik változata január 29. és február 3. között a berlini Transmedialén is látható lesz.
Forrás: MTI