Dugódíj
Dugódíj bevezetését javasolja a belvárosi közlekedési káosz felszámolását célzó terv kidolgozásával megbízott tanácsadó testület a New York-i városvezetésnek.Az autósok munkanapokon reggeltől estig 8 dollárt fizetnének a behajtásért Manhattan legzsúfoltab
2008. február 1. péntek 12:52 - Hírextra
A javaslatra várhatóan a városvezetés és a közgyűlés is rábólint, így New York lesz az első hely az Egyesült Államokban, ahol bevezetik a világ számos nagyvárosában alkalmazott forgalomenyhítő módszert.
A tanácsadó testület javaslata Michael Bloomberg polgármester tervének némileg enyhített változata. Bloomberg majdnem egész Manhattant dugódíjköteles zónává tette volna, a legzsúfoltabb területekre való behajtásért pedig még négy dollárt elkért volna a 8 dolláros alapdíjon felül.
A döntéshozók elé terjesztett tervben a négydolláros extra nem szerepel, és a díjköteles terület is kisebb, a parkolás viszont jelentősen drágulna, a teherautókért pedig 21 dollárt kellene fizetni, kivéve a környezetbarát motorral felszerelt tehergépkocsikat. A zónából induló vagy ott végződő taxifuvarokra továbbá egy dollár pótdíjat vetnének ki. A cél, hogy minél többen átszokjanak a tömegközlekedésre és enyhüljön a zsúfoltság meg a légszennyezettség.
A 17 tagú testületből ketten a javaslat ellen szavaztak, mert kétségeik vannak a megvalósíthatóságával kapcsolatban, és úgy vélik, a díj regresszív adóként működne, azaz a gazdag manhattenieknek kedvezne és az alacsony jövedelmű, nem helyi lakosokat sújtaná.
A javaslat szerint a dugódíj révén a tömegközlekedés fejlesztésére fordítható forrás nagyjából évi 491 millió dollárral bővül majd, és csökken a forgalom.
Forrás: MTI