A tanácskozás apropóját az adta, hogy a Galleria Borghesében Antonio Canova velencei olasz szobrászművész hamarosan bezáró kiállításán szerepel Esterházy Leopoldina carrarai márványszobra, amelynek állandó helye a kismartoni (Eisenstadt) Esterházy-kastélyban van - mondta el az MTI-nek Vígh Éva, a Római Magyar Akadémia igazgatóhelyettese.
A római Osztrák Történeti Intézettel közösen szervezett esten Richard Bösel művészettörténész, intézetigazgató a kismartoni neoklasszicista stílusban épült Esterházy kastélyról beszélt, míg Johann Herczog zenetörténész Haydn és az Esterházyak viszonyáról értekezett.
Anna Coliva művészettörténész, a Galleria Borghese igazgatója A győzedelmes Vénusz címmel (amely egyben a Canova kiállítás címe is) tartott előadást. Canova (1757-1822) a korszak neves szobrásza, a neoklasszicizmus megalapítója nemcsak az európai uralkodóházaknak dolgozott, hanem ő készítette George Washington szobrát az Egyesült Államokban. Az egyik leghíresebb alkotása az Amor és Psyché a párizsi Louvre-ban látható. (Az ő tanítványa volt Ferenczy István magyar szobrászművész.)
Ingeborg Schemper-Sparholz, a bécsi egyetem művészettörténész professzora Canova Leopoldina Esterházy-Liechtenstein hercegnőről készített szobráról, valamint a művész és az Esterházyak kapcsolatáról tartott előadást.
Mindhárom művészettörténész vetített képekkel illusztrálta mondandóját. Az est második részében 10 perces dokumentumfilmet láthatott a mintegy 150 vendég a kismartoni Esterházy-kastélyról és annak parkjáról. Végül egyórás, nagy sikerű koncertet adott az Akadémia Vonósnégyes Haydn és Werner műveiből.
Richard Bösel, a római Osztrák Történeti Intézet igazgatója az est végén tanulságként azt szűrte le, hogy mindenképpen folytatni kell a közös programokat a Magyar Akadémiával és a vendéglátó Olaszország képviselőivel, mert a három ország történelme nagyon sok ponton kapcsolódik egymáshoz - tette hozzá Vígh Éva.