Háromkerekű gépjármű
Az Aptera nevet kapott háromkerekű gépjármű azonos menyiségű üzemanyaggal tízszer annyi utat tesz meg, mint egy átlagos személyautó. Azaz nemcsak költségtakarékos, hanem környezetkímélő is az új konstrukció, bár kétségtelenül nem luxusutazásra való.
2008. február 14. csütörtök 09:51 - Hírextra
Másfél liter gázolaj kétszáz kilométerre! Ezt a hihetetlenül kedvező fogyasztást sikerült elérni a kaliforniai Steve Fambro mérnök által konstruált és megépített, nagyon áramvonalas és háromkerekű, Aptera (Szárnyatlan) elnevezésű motoros háromkerekűvel.
Napjaink fő környezetvédelmi teendői közé tartozik, hogy olyan gépjárművekkel bonyolódjék le a forgalom az utakon, amelyek a jelenleginél jóval kevesebb káros emissziót pufognak a levegőbe. A megoldás egyik lehetősége: minimálisra csökkenteni a motorok üzemanyag fogyasztását, ami nem mellékesen csökkenti az üzemköltséget és az energiahordozók pazarlását is.
Mivel utazósebességnél a gépjárművek által elfogyasztott üzemanyagból (dízelolaj) nyerhető hőenergia 70 százaléka a járművek alaki légellenállásának, valamint a kerékcsapágyak súrlódásának leküzdésére fordítódik, kézenfekvő teendő a súrlódás mérséklése. Magyarán: az alak, a karosszéria minél áramvonalasabbá, minél kisebb légellenállásúvá formálása, és a kerekek számának minimálisra, azaz háromra csökkentése. (A kétkerekűek ugyanis csak számottevő sebességgel haladáskor stabilak,- állva, vagy lassan haladva oldalra billennek.)
Az Aptera nagyon alacsony, viszont lapos és széles. Egymás melletti kétüléses, zárt karosszériája szálerősítésű műanyagból készül, tökéletesen áramvonalasra formálható. A vezető és utasa úgyszólván hanyatt fekszenek az ülésein. A két első kereke nem a kocsiszekrény alatt, hanem előtte és oldalra kinyúlva gördül,középen pedig egy, kis légellenállású burkolattal fedett kerék biztosítja az egyensúlyt. Ennek köszönhetően a légellenállási együtthatója, a c-je mindössze 0,11, ami alig harmada a jóvonalú személyautókénak (a Forma 1-es versenykocsiké jóval rosszabb, mert ahhoz, hogy a pálya betonjára szoríthatók legyenek, nagy légellenállásra van szükség).
A 700 kilogramm tömegű Aptera hátsó kerekét elektromotor hajtja, amelynek akkumulátorát az utastér mögé beépített egyhengeres kis dízelmotor folyamatosan üzemkészre tölti. Maximális sebessége 140 km/óra és tíz másodperc alatt gyorsul 100-ra. Fogyasztása 0,78 liter/100 km. A kétszemélyes - alakja miatt guruló csészealjnak is becézett - motoros jármű a hírek szerint szerint motorkerékpár-jogosítvánnyal vezethető és a nyár végétől 27-30 ezer dollár közötti (hozzávetőlegesen 4,9-5,4 millió forintnak megfelelő) áron lesz kapható Kaliforniában.
Forrás: MTI