Nehéz az orosz avantgardoknak
Ellentmondásos az orosz kortárs képzőművészet, s az alkotók helyzete - hangsúlyozta szombati budapesti előadása bevezetőjében Leonyid Bazsanov, a moszkvai Állami Kortárs Művészeti Központ igazgatója.
2008. február 17. vasárnap 07:46 - Hírextra
Az ismert moszkvai művészettörténész és kritikus példák sokaságát hozta fel állítása alátámasztására. Mint mondta, egyfelől a hatóságok és a publikum részéről értetlenség, elutasítás tapasztalható, másfelől növekszik a kortárs orosz művészek nemzetközi presztízse, "divatba jöttek" a világban.
Leonyid Bazsanov szerint ezt az ellentmondást mi sem bizonyítja jobban, mint az Andrej Szaharov múzeum igazgatója, valamint a "Tilalmas művészet" című tárlat kurátora ellen indított bírósági eljárás. Ugyanakkor a Sotheby,s tavalyi orosz árverése 4 millió font bevételt hozott, s ezt az összeget az aukciós ház idén márciusban túl akarja szárnyalni.
Mint rámutatott, az orosz művészeti élet nagy változások küszöbén áll, immár harmadszor az elmúlt tizenöt év alatt. Az elsőt a "hatalomváltáskor" élte meg a művészvilág, ezt követte az 1990-es évek végén a csalódás, az illúzióvesztés korszaka. A mostani periódust a gazdasági fellendülés nyomán kialakuló kulturális pezsgés jellemzi. Egyre másra rendeznek árveréseket, művészeti vásárokat, számos külföldi művészeti galéria nyílt Moszkvában.
"Minden nap több új kiállítás nyílik, performance-okat, hangversenyeket rendeznek - annyi az aktuális esemény, hogy egy este lehetetlen minden újdonságot végigjárni a fővárosban" - mondta Leonyid Bazsanov, hozzátéve, hogy ez a kulturális pezsgés, csupán Moszkvára jellemző. Szentpéterváron mindössze négy galéria van, az ország többi részében pedig mintha nem is létezne a kortárs művészet.
Egyre jobban tudatosul a kortárs művészet infrastruktúrájának hiánya. Egyetlen kortárs művészeti múzeuma sincs az országnak. Névlegesen vannak ugyan ilyenek, de egyik sem rendelkezik a kortárs orosz művészetet bemutató gyűjteménnyel. Hiányzik a kortárs művészeti oktatás: nem képeznek művészettörténészeket és műkritikusokat. S ami a legfőbb, Oroszország nem rendelkezik világos művészeti politikával.
"Oroszország gazdag kulturális hagyományokkal rendelkezik, amelyeket fel lehet támasztani. Túlságosan mélyek azonban a hagyományok, s ezek újjáélesztése némiképp torz módon folyik. Elsősorban az ortodox tradíciókat - a pravoszláv egyházzal és a klasszikus művészettel kapcsolatos hagyományokat ápolják" - emelte ki Leonyid Bazsanov, hozzátéve: a kulturális kormányzat újabban már felismerte, hogy az orosz avantgárd művészet hagyományait is nemzeti kincsnek kell tekinteni.
A gazdag orosz gyűjtők viszont, akik korábban kizárólag XIX. századi műveket vásároltak, felismerték a kortárs képzőművészet értékét, s egy-egy alkotásért akár 1 millió dollárt is hajlandók fizetni.
A művészettörténész beszélt a kortárs művészetnek szentelt moszkvai rendezvényekről is. Mint elmondta, nyaranta a főváros közelében megrendezik az ArtKljazma szabadtéri fesztivált képzőművészeknek és építészeknek. A másik Moszkva-környéki nyári művészeti rendezvény az ArtPolje (Művészeti mező), ahol a szántóföld közepén "nőnek ki" a grandiózus alkotások. A művek további sorsát Leonyid Bazsanov nem ismeri, feltételezése szerint a környékbeli dácsák (nyaralok) kertjébe vándorolnak.
Ismertetése szerint Moszkvában eddig két nemzetközi biennálét rendeztek, a harmadikat pedig 2009-ben tartják, ahová magyar alkotókat is várnak. Várják a magyar művészeket a fiatal kortárs alkotók biennáléjára is, amelyet idén rendeznek meg - ehhez a moszkvai Állami Kortárs Művészeti Központ igazgatója a maga részéről minden segítséget meg kíván adni.
Forrás: MTI