A pedagógusok tárgyalnának a Gyurcsány-beszédről
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) folyamatos tárgyalásokat kezdeményez a kormánnyal a miniszterelnöki beszéd oktatást érintő témáiról, amelyen megerősítik korábbi követeléseiket a finanszírozással és a foglalkoztatással kapcsolatban - mondt
2008. február 19. kedd 13:15 - Hírextra
Kerpen Gábor közölte: egyetértenek a hétfőn a Parlamentben elhangzott miniszterelnöki beszéd azon részével, hogy a tanulás, a tudás elengedhetetlen feltétel a polgárosodáshoz, azonban
hiányolják, hogy Gyurcsány Ferenc nem szólt az oktatás finanszírozásának elégtelenségéről, az oktatás-nevelés minőségjavításáról, ez pedig aggodalomra ad okot. Hozzátette: a kormányzat nem fogja pótolni azokat a tízmilliárdokat, amelyeket az elmúlt időszakban elvont erről a területről.
Szólt arról, hogy a beszéd iskola-előkészítő oktatást hangsúlyozó részével egyetért a szakszervezet, de felhívják a figyelmet arra, hogy olyan finanszírozásra lenne szükség, amely
helyzetbe hozza a fenntartókat, hogy ezt működtetni is tudják.
Kifogásolta, hogy a beszéd nem szólt arról, hogy az oktatási intézmények, különösen az alapfokú oktatás a lehető legközelebb maradjon a lakóhelyhez, hiszen ez teremti meg az esélyegyenlőséget.
Személy szerint nagy várakozással állt a beszéd elé, amelytől többet várt, hiszen több mint két hete lehetett tudni, hogy az oktatással is foglalkozni kíván a miniszterelnök - közölte.
Véleménye szerint úgy tűnik, mintha megerősödőben lenne a technika fetisizálása, amely már többször előfordult. Számításaik szerint ha minden pedagógusnak juttatnának - a miniszterelnök által ígért - notebookot, az 200 ezer forintos darabáron számolva 30 milliárd forintba kerülne. Ha még további 150 ezer diák is kapna számítógépet, az további 30 milliárd forintot jelentene. Ez bőven lefedné azt az 50 milliárd forintos összeget, amelyet a miniszterelnök oktatásra, művelődésre szánna - tette hozzá.
Kerpen Gábor szerint az a kezdeményezés, amely szerint a nehéz körülmények között dolgozó pedagógusok többletbérhez jutnának, abban az esetben lehetne támogatható, ha garantálni tudná a kormány, hogy a nem ilyen környezetben dolgozók bére is jelentősen javulna.
Ugyancsak a beszéd hiányaként emelte ki, hogy a miniszterelnök nem foglalkozott azzal, hogy az oktatás finanszírozásának következményei mivel járnak. Ezek közé sorolta az intézmények
összevonását, bezárását, az osztálylétszámok növekedését. "Úgy véljük, hogy alapvetően a finanszírozás átalakítása lenne az oktatás minőségét javító elem, nem kifejezetten a bér".
Hozzátette, hogy a nehéz szociokulturális környezetben dolgozó pedagógusokat nem a bér motiválná, kizárólag béremeléssel nem lehet megoldani az oktatás problémáit. Sokkal inkább olyan szabályzókra lenne szükség ezeken a területeken, hogy alacsonyabb osztálylétszámot határozzon meg a kormányzat, és például a pedagógusok munkáját segítő alkalmazottakat lehessen foglalkoztatni.
Forrás: MTI