Az ez évi paraméterkönyvben rögzítettek szerint az agglomerációban várható a legjelentősebb járatcsökkentés, vagyis a Budapest körüli településeket érintő HÉV és a busz vonalakon.
A társaság szerint azért van szükség a járatritkításokra, mert az utóbbi hat évben csökkent az utasok száma, járatok sűrűségét, viszont hét éve nem változtatták meg. Ráadásul Budapest lakossága is mintegy 200 ezer fővel csökkent azóta.
Az új javaslat szerint, amelyet csütörtökön délután prezentálnak a Főpolgármesteri Kabinet előtt 226-tal kevesebb busz, 25-tel kevesebb csuklósbusz, 4-gyel kevesebb villamos közlekedik majd naponta a fővárosban és annak környékén.
A paraméterkönyvben foglaltak szerint pozitív változás, hogy csökken az átszállások száma és nő a lefedettség, vagyis mintegy 20 új megállót alakítanak ki.
A XVII. kerület és a belváros között direkt összeköttetést teremtenek: a 61E és a Keresztúr-busz, valamint a Rákoskeresztúrról Rákoscsaba és Rákoskert felé induló viszonylatokat összekötik, így közvetlen eljutási lehetőség lesz a 2-es metró Örs vezér téri, valamint a 3-as metró kőbánya-kispesti végállomásához.
A XI. kerületi 141-es autóbuszjárat meghosszabbodik, átlép a XXII. kerületbe és a Háros utcai lakóterületet is ellátja.
A 14-es és 114-es vonalak egyike a Fehérvári úti párhuzamos kötöttpályás közlekedés miatt lerövidül a Savoya Parkig, viszont a külső vonalszakaszon meghosszabbodik a Bartók Béla útig.
Az 56-os villamossal párhuzamos 56-os gyors autóbusz helyett a meghosszabbított útvonalon közlekedő 5-ös autóbusz megy Hűvösvölgybe, biztosítva ezáltal az alacsonypadlós utas kiszolgálást, Hűvösvölgy és a Moszkva tér között.
A 12-es villamos az alacsony utasforgalmú késő esti órákban, valamint hétvégi napokon nem közlekedik, helyette önálló szakaszán autóbusz közlekedik (Újpest-Városkapu - Rákospalota, Kossuth utca között).
Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szóvivője, a BKV felügyelőbizottságának Fidesz által delegált tagja az MTI-nek elmondta, hogy "ez a paraméterkönyv egy szisztematikus és utas ellenes rombolás, egy olyan rombolás, amely Budapest legfontosabb buszjáratainak megszüntetésére irányul."
Az utasoknak ebből semmilyen előnye nem fog származni, ebben egyetlen elemnyi fejlesztés nincsen, az utasok menetideje nőni fog, sokkal többször kell majd átszállni és nő a várakozási idő is - tette hozzá.
Szerinte az előterjesztés, amely megszüntetné a budapesti buszközlekedés mintegy negyedét, vissza kell vonni, ez elfogadásra alkalmatlan.
Teljesen valótlan az az állítás, hogy 8 százalékkal csökkent az utasszám. Ha megszüntetik a közvetlen buszjáratokat, akkor nem csökkenni, hanem nőni fog az átszállások száma - mondta.
Vitézy Dávid a járatritkításról úgy nyilatkozott, hogy ez "nem 6-8 százalékos csökkentés, hanem 10 százalékos, a paraméterkönyv szerint a korábbi teljesítmény 90 százalékára csökken az eddigi teljesítmény." Ez elfogadhatatlan - tette hozzá.
A BKV utasszáma 2007-ben nőtt, a Budapestről elköltöző emberek, pedig éppen az agglomerációban telepedtek le, amelynek járatsűrűségét csökkenteni kívánják - mondta.
A Főpolgármesteri Kabinet csütörtökön Hagyó Miklós (MSZP)főpolgármester-helyettes kezdeményezésre, rendkívüli ülés keretében prezentációt hallgat meg a paraméterkönyv tervezetéről.