A Fővárosi Önkormányzat a jogszabályi előírások alapján hoz intézkedéseket és tájékoztatja a budapestieket a levegőminőséggel kapcsolatban, a jogszabályokat felülírni nincs módja. 2008-ban ez idáig nem volt olyan nap, amikor a levegőben lévő légszennyező anyagok mértéke elérte volna a tájékoztatási küszöbértéket. A legalacsonyabb fokozatú, ún. egészségügyi határértéket valóban több napon át meghaladta a levegő szennyezettsége, de ebben az esetben nincs olyan intézkedési kötelezettség, mint amit a Levegő Munkacsoport követel.
A levegővel kapcsolatosan a jelenleg érvényben lévő szabályozás háromféle határértéket fogalmaz meg. Ezeket a határértékeket nem a Fővárosi Közgyűlés állapítja meg, hanem még 2001-ben három minisztérium közös rendelete (14/2001. együttes rendelet) szabályozta.
Ezen rendelet alapján a háromféle határérték (növekvő mértékben):
A légszennyezettség
a) egészségügyi határértéke: a légszennyezettségnek a tudomány mindenkori szintje alapján megállapított azon mértéke, amely tartós egészségkárosodást nem okoz (…)
c) tájékoztatási küszöbérték: a légyszennyezettségnek egyes légszennyező anyagok tekintetében a lakosság egyes érzékeny (gyermek, időskorú, beteg) csoportjaira megállapított szintje, amelynek túllépése esetén a lakosságot tájékoztatni kell;
d) riasztási küszöbérték: a légszennyezettség azon szintje, amelynek rövid idejű túllépése is veszélyeztetheti az ember egészségét, és amelynél azonnali beavatkozást kell tenni.
Budapest rendelkezik környezetvédelmi programmal, azon belül levegőtisztasági intézkedési tervvel, ezt a Levegő Munkacsoport is tudja, hiszen annak megalkotásában közreműködött.
A Levegő Munkacsoport azt kéri a Fővárosi Önkormányzattól, hogy változtassa meg a szmog-riadó elrendeléséhez szükséges kritériumrendszert, és csökkentse a légszennyezettség határértékeit. A civil szervezet tagjainak munkájukból adódóan tudniuk kell, hogy a légszennyező anyagok határértékeit miniszteri hatáskörben, a környezetvédelmi törvény szerint rögzítik. A Fővárosi Önkormányzatnak nincs lehetősége a jogszabályban előírt kritériumrendszert megváltoztatni, de éppen a közelmúltban kezdeményezte a környezetvédelmi tárcánál a határértékek további szigorítását.
A Fővárosi Önkormányzat a Levegő Munkacsoporthoz hasonlóan kiemelt feladatának tekinti a belvárosi autóforgalom korlátozását. Ennek érdekében a közelmúltban jelentősen szigorítottuk a nehézgépjárművek behajtását, radikálisan megemeltük a teherautók behajtási díját. A márciustól életbe lépő intézkedés miatt számos fuvarozócég, kereskedelmi és gazdasági érdekképviselet fejezte ki tiltakozását. A Főváros a levegőtisztaság javítása érdekében vállalja ezeket a konfliktusokat, éppen ezért tartjuk furcsának, hogy ebben a vitában a Levegő Munkacsoport nem szólal meg a nyilvánosság előtt, a jogszabályok értelmezése kapcsán azonban rendre félretájékoztatja a közvéleményt.