Kell-e Napkelte?
„A Nap-kelte közéleti magazin. Szándéka szerint, közel tizennyolc éve hitelesen tükrözi a valóságot” - olvasható a műsor honlapján. A közelmúlt személyi változásainak apropójából is érdemes röviden megvizsgálni, mennyire felel meg a produkció
2008. február 22. péntek 18:59 - Bencsik Gyula
1989. augusztus 19-én reggel indult a Nap-kelte, első emlékeim szerint Havas Henrik és Forró Tamás vezetésével, eleinte csupán Budapesten és környékén, heti két alkalommal. A későkádári műsorpolitika meghaladott struktúrájához és koncepciójához képest üde színfoltként hatott a későbbiekben naponta látható produkció a nagypolitika és közélet történései iránt érdeklődők számára, mivel korábban elvétve találkozhatott képernyőn a nagyérdemű valódi, lényegbevágó, a demokráciát idéző szókimondó beszélgetésekkel. A műsor elsők között részesítette a nézőket abban az élményben, hogy a „nagykutyák”, a „régi elvtársak” számon kérhetőek, sarokba szoríthatóak, felelősségre vonhatóak tetteikért.
Idővel aztán az egykoriak mellett új elvtársak is feltűntek, gondolok például szegény hülye Antonievicz Rolandra, amint a Kinn-Padon rovatban a Forró-Havas duó által satuba szorítva próbál érvelni a kommunista ideológia mindenhatósága mellett, de ide kívánkozik a bolsevik Ribánszky Róbert neve is, aki a proletárdiktatúra fokozását javasolta ugyancsak a Nap-keltében a rendszerváltással szemben. A változásra éhes közhangulatban a pluralizálódott műsorvezetők könnyűszerrel csinálhattak hülyét belőlük és elvbarátaikból.
A Nap-kelte műsor bemutatása
A Nap-kelte első adása 1989. augusztus 19-én került sugárzásra. A műsor az idén, 2008. január 1-én volt 5900. alkalommal látható.
Nagy utat jártunk be. Az induláskor a Napkelte csak heti kétszer Budapest és annak térségében volt fogható. Ma az MTV-n országosan jelentkezik. 2006 december 31-ig az év minden napján 5.50-től 9.00 óráig zajló műsor minden délután, Nap-nyugta címmel az m2-n 15.30-tól 18.00 óráig megismétlésre került, de az MTV vezetésének döntése alapján 2007-től – reméljük, hogy csak átmenetileg -, az ismétlés megszűnt.
A Nap-kelte közéleti magazin. Szándéka szerint, közel tizennyolc éve hitelesen tükrözi a valóságot. A műsor végigkövette a Magyar Köztársaság kikiáltásának körülményeit, az Antall-, a Boross-, a Horn-, az Orbán- és a Medgyessy-kormány tevékenységét, mint ahogy jelen időszakban a második Gyurcsány-kormány munkáját. A parlamenti és parlamenten kívüli pártok meghatározó egyéniségeinek szinte állandó színtere a Nap-kelte Angol utcai stúdiója.
A műsor alkotó kollektívájában rövidebb, hosszabb ideig a szakma tekintélyes műsorvezetői feltűntek:
Acél Anna, Forró Tamás, Nika György, Aczél Endre, Frei Tamás, Orosz József, Albert Györgyi, Friderikusz Sándor, Pallagi Ferenc, Bánó András, Havas Henrik, Szilágyi János, Baraczka Eszter, Juszt László, Udvarhelyi Tibor, Bárdos András, Kurucz Péter, Verebes István, Betlen János, Lakat T. Károly, Vitray Tamás, Fiala János, Mélykuti Ilona
Forrás:
napkelte.wildom.hu/naptv
Aztán jöttek az első szabad választások, melyek után a magát a nagy megmondó szerepébe navigáló műsort a konzervatív Antall-kormány ádáz kritikusává tették, és bár akkor viccesnek találtam, hogy a műsor készítői például igyekeztek bohócot csinálni a radikális népesedéspolitikai reformokat sürgető néppárti Fekete Gyula íróból (mintha pörgekalapot is tettek volna a fejére), ami bizonyos mértékig sikerült is nekik, az ilyen akciók mai szemmel nézve már szánalmas és olcsó poénkodásként élnek az emlékezetemben. Persze, önmagában a hatalomgyakorlókkal szembeni kritikus attitűd egyáltalán nem probléma, igaz, a kiegyensúlyozott tájékoztatás BBC által is követett normáitól eltérő, ha egy médium vagy annak valamely műsora kizárólag az egyik politikai oldalon exponálja magát.
A Nap-keltével a valódi problémák jórészt abból adódtak, hogy az 1994-es kormányváltást követően sokkal megengedőbbnek bizonyult a hatalom régi-új gyakorlóival szemben, mint az előző ciklusban. Ugyanakkor tagadhatatlan, hogy kulturális vonalon hozott némi progresszív színt is a hazai televíziózásba, gondolok például a kimnowákos basszusgitáros, Nagy Gergely ajánlóira, melynek egyikében az azóta a rasszista és nőellenes publicisztikáiról elhíresült őspunk, Pozsonyi Bucó Ádám fanzinját, a Genyó Szívó Disztrolyt kínálta elolvasásra.
Külön említést érdemelnek a producer, Gyárfás Tamás prezentálta „sportos beszélgetések”, (az ugyancsak GYF érdekeltségébe tartozó Sport Plusz Foci című periodika képernyőre varázsolt kivetülései voltak), melyekben gyakran a világelső sportolóinkat öncélú agresszivitásával sírásra késztető műsorvezető láthatóan remekül érzi magát a lealázott versenyzők kínlódása közepette. Másfelől ez a provokatív riporteri magatartás elfogadható, sőt, elvárható, amennyiben valamilyen sportvezetői anomália feltárására irányul.
Aztán az Orbán-kormánnyal jóformán párhuzamosan induló kereskedelmi televíziók végképp megpecsételték a Nap TV és a Nap-kelte sorsát, amely mind tartalmában, mind szerkezetében, mind formájában és személyi összetételében egyaránt képtelennek bizonyult a váltásra, a megújulásra.
Nem mintha az RTL Klub vagy a TV2 reggeli műsorai kielégítették volna a tárgyilagos és elfogulatlan tájékoztatás iránt táplált igényeket, viszont külsőségeikben, tempójukban, műsorvezetőik megválasztásában sokkal szélesebb rétegekhez tudtak szólni, mint a megfáradt véleményformálókat felvonultató Nap-kelte. Szomorú, hogy egy közszolgálati feladatokat felvállaló műsorfolyam képtelen kilépni a Betlen-Pallagi-Lakat T. tengelyből, és hétről hétre képernyőre engedi az artikulációs problémákkal küszködő Verebes Istvánt.
Mindenképpen önálló bekezdésbe kívánkoznak Lakat T. Károly vasárnapi fellépései, melyekben a „tanár úr” nagycsoportos óvodásokat idéző kérdezési technikával próbálja helyzetbe hozni visszatérő vendégeit, legalábbis megteremteni velük a könnyed, csevegő nexust, és amikor az nem sikerül (lásd Csernus Imre pszichiáter esetében), látható duzzogással veszi tudomásul a barátkozás meghiúsulását. Azt mindenesetre soha nem fogom feledni, mikor a nyájas riporter az egyik karácsony előtti, Orbán-lakásban tett vizitálása alkalmával azt kérdezte a volt miniszterelnökkel folytatott hol tegező, hol magázó kvaterkázás közepette, hogy OV a focicipője melyik részével szokta rúgni a gólokat a Felcsút FC mérkőzésein, miközben kis híján megcsókolta a kezében tartott stoplis lábbelit.
Ez a veszély manapság nem fenyegeti a műsort, lévén, hogy se Orbán, se a Fidesz és a KDNP politikusai nem szerepelnek a Nap-keltében. Tagadhatatlan, hogy az ellenzéki pártok bojkottja rányomta a bélyeget a műsorra, de igazából nem ez az oka a produkció nézhetetlenségének. Sokkal inkább az, hogy a politika és a közélet szereplőit nem szembesíti egymással, csupán egymás után megszólaltatja őket, így a valódi kommunikációnak, a különböző vélemények ütköztetésének, igazi vitahelyzetnek az esélyét sem teremti meg, ráadásul időnként teljesen indokolatlanul teret ad olyan szalonképtelen politikusoknak, mint Csurka vagy Torgyán, mintha e két szellemileg rég amortizálódott figura megszólalása a legkisebb hírértékkel is bírna.
Az, hogy most a köztévé döntése értelmében Oroszt és Aczélt levették a képernyőről és ugyanerre készülnek Bánó esetében is, lényegileg nem befolyásolja a Nap-kelte további színvonalát. Az új (nyilván hosszú évtizedek alatt kipróbált) műsorvezetők beállításával, a fideszesek és Semjénék visszatérésével csak mások lesznek a dobozban reggelenként, de gyakorlatilag ugyanaz lesz hallható, mint mostanáig: a nagy büdös semmi. Ha a Nap TV képtelen új, fiatal, szellemileg friss erőket bevetni, igazi dialógushelyzeteket teremteni, dizájnjában megújulni, külső helyszínekről élő tudósításokkal jelentkezni, akkor menthetetlenül és rövid idő alatt bekövetkezik a teljes Nap-fogyatkozás.
Számomra mégis a legnézhetőbb reggeli műsor (a vasárnapot leszámítva), mert a kereskedelmi csatornák csak pillanatokig elviselhetőek. (Egyébiránt ott sincsenek politikai viták - amit én is hiányolok -, csak nyilatkozók.)
Tudomásom szerint a nézettségi mutatókat hosszú évek óta a Nap-kelte vezeti.
A cikk írójával ellentétben én szeretem Verebes István riporteri munkáját. Egyénisége, színházművészeti aspektusai sajátos színt, hangulatot hoznak a műsorba. Hogy nem artikulál tökéletesen, engem egyáltalán nem zavar, az a tehetségéből semmit nem von le. Ha csak azok kerülnének képernyőre, akik tökéletesen beszélnek, kevesen maradhatnának.