ZX, Geely, BJD, Changfeng. Hamarosan megtanuljuk majd ezeket a gépjármű-márkaneveket is. Csakúgy, mint nem is olyan régen a Suzukit, a Mazdát, a KIA-t, a Nissant. Minderre abból következtethetünk, hogy az idei évnyitó detroiti autószalonon - ami elsősorban az amerikai autóújdonságokat hivatott bemutatni -, a legnagyobb meglepetést a feltörekvő kínai autógyárak járművei keltették.
Kiállításukat a New Jerseyben (New York közelében) már működő Chamco Auto kereskedő cég szervezte, amely a Pekingben (Beijing) és Csungkingban (Chongqing) működő ZXAuto vállalat városi terepjáróit és pick-upjait szállítja idén nyártól az Egyesült Államokba. Az amerikai piac előzetes kutatásához Mexikó bizonyult alkalmas terepnek. Ott már - mint Bill Pollack, a Chamco vezetője közölte - 2007-ben megkezdték a ZX-ek forgalmazását. Napjainkban már 150 márkakereskedőjük működik az Egyesült Államok déli szomszédjánál, s számukat három év alatt 400-ra növelik. Így megfelelő tapasztalatokkal kezdik a kocsik észak-amerikai importját, felkészülve a rali-terepjárók, szedánok és sportkocsik keresletére is.
A ZXAuto North America vállalat elnöke, Steve Saleen szerint a a kínai fél sokat tanult az európai piacon kísérleti jellegű megjelenése során, ezért az Egyesült Államokba már csak a négy,- vagy ötcsillagos biztonsági fokozatú törésteszteknek megfelelő kocsikat fognak szállítani. Azaz lesz a kocsikban légzsák, ABS és még több olyan, a biztonságot növelő szerkezet, amelyekre a nagyon járműéhes kínai piac még nem támaszt igényt.
A ZX azonban csak a kisebb kínai gyártók egyike. Detroitban megjelentek a nagyobbak is. A magánkézben lévő Geely egy, az Európa 5-ös környezetvédelmi előírásoknak is megfelelő dízelt, a BYD egy két-utas hibrid-motorút, a Csangfeng (Changfeng) pedig egy kombit állított ki.
A Chamco Auto ezeknek az amerikai piacra bevezetésében is részt vesz. A kínaiak nem titkolt célja, hogy Amerikán keresztül, a "hátsó ajtón át" jussanak be a csak igen szigorú környezetvédelmi- és biztonsági előírásoknak megfelelő kocsik importját tűrő Európába.