A két remekműben a spanyol mester a Napóleon csapatai elleni madridi népi felkelés jeleneteit örökíti meg, az elsőben a mamelukok elleni harcot, a másodikban a lövöldözéseket mutatja be. Ezeket a vásznakat a múltban már restaurálták, de a szakértők most először fogják visszailleszteni a képekbe azokat a részeket, amelyek akkor szakadtak ki, amikor a köztársasági kormány kamionon szállíttatta el a festményeket Madridból a biztonságosabbnak tartott Valenciába. A munkának be kell fejeződnie még azelőtt, hogy április 15-én megnyílik a Pradóban a nagyszabású "Goya és a háborús évek" című kiállítás, amely az 1808-1814-es spanyol függetlenségi háború bicentenáriumi megemlékezéseinek is része lesz: ezen már eredeti pompájukban lesznek láthatóak - mondta el az AFP-nek Manuela Mena, a Prado illetékese.
A világhírű múzeumban eddig is évente kétmillió látogató látta a két híres képet, de kevesen ismerik azok háborús kálváriáját. A köztársasági kormány akkor határozta el, hogy a Prado gyűjteményének válogatott kincseit, köztük a két Goya-képet a biztonságosabb Valenciába szállíttatja, amikor Franco csapatai és a velük szövetséges német erők már ágyúzták a fővárost. Amikor azonban a művelet megkezdődött, a két Goya-képet is tartalmazó pótkocsira rászakadt egy épület nagy terasza.
A két kép közül az 1808. május 2. rongálódott meg jobban, több figura feje és épületek részletei vesztek oda - mondta el Manuela Mena. Az 1808. május 3. nyilván jobban védve volt a pótkocsi belsejében, "csak megrepedt". 2000-ben nemzetközi Goya-szakértői tanácskozást hívtak össze a Pradóba, hogy eldöntsék, mi legyen a teendő.
"Nehéz volt határozni, megoszlottak a vélemények arról, hogy visszaadják-e a két műnek pontosan azt az értelmet, amelyet a festő akart kifejezni, vagy meghagyják a történelem jegyét rajtuk. Ám a sérülések, különösen az 1808. május 2. tekintetében, a képek lényegét változtatták meg, ezért döntöttek a restaurálás mellett. Az 1808. május 2. hiányzó részei nélkül nehéz megérteni az ábrázolt személyek összességének jobbra tartó mozgását, amelyet Goya érzékeltetni kívánt" - magyarázta el Manuela Mena.
A restaurátorok azon fotók alapján dolgoznak, amelyek még a képek megrongálódása előtt készültek, és egy külön technikai egység végzi el számukra az eredeti helyreállításához szükséges kutatásokat, hogy a háborús sérüléseknek nyoma sem maradjon a két Goya-remekművön az áprilisi megnyitóra.