Gyurcsány szerint túl Amerika-barát a Fidesz
Gyurcsány Ferenc szerint a Déli Áramlatról szóló magyar-orosz megállapodás ügyében a Fidesz régi keletű oroszellenességének ad hangot, közben pedig túljátssza az Amerika-barát szerepet, ezzel kompenzálva a 2001 szeptemberében a Fidesz és az Egyesült Állam
2008. március 1. szombat 07:58 - Hírextra
A miniszterelnök pénteki internetes blogjában úgy fogalmazott: "kompenzálnak, nagyon-nagyon jó fiúk szeretnének lenni, nagyon Amerika-barát pozíciót akarnak mutatni", de feleslegesen, Washingtonnak ugyanis nincs kifogása a Déli Áramlat ellen. Hozzátette: erről közvetlen információi vannak, hiszen külpolitikai főtanácsadója hétfőn és kedden Washingtonban tárgyalt.
Gyurcsány Ferenc ismét hangsúlyozta: Magyarország érdeke az, hogy több szállító legyen, és több útvonal.
"Ez mind a kettő külön-külön érdek. Az a legjobb, ha eleve több szállító és több útvonal van. Ennél valaminél rosszabb, de a jelenlegi helyzetnél jobb, ha ugyan egy szállító, de több útvonal van" - vélekedett.
A miniszterelnök kitért arra, hogy a magyar kormány kettős célt követ: az egyik, hogy legyen több szállító, a másik, hogy legyen több útvonal, és bármelyikben ér el eredményt, az jobb a mai helyzetnél. "Az egyik sokkal jobb, a másik egy kicsit jobb" - írta.
Úgy látja, hogy amikor a Déli Áramlatról megállapodtak, akkor a két kockázat közül az egyiket sikerült kezelni, az útvonal-kockázatot. Véleménye szerint ez önmagában nem kezeli a forrás-kockázatot, mert az továbbra is fennmarad.
"Az a helyes politika, hogy ha az ember tudja csökkenteni az útvonal-kockázatot, akkor csökkenti. Tudja, hogy ezzel még nem ért el mindent, de azt is tudja, hogy lépett egyet előre" - fogalmazott a kormányfő.
Gyurcsány Ferenc beszámolt arról is, hogy nem kötelezték el magunkat arra, hogy a Déli Áramlatból vásárolni fog az ország.
Nem kötöttünk le a Déli Áramlatból magunk számára kapacitást, de a tranzit rendkívül fontos. A tranzitdíjat nagyjából úgy kell számolni, hogy ezer köbméterenként – ebben a távolságban – közel 200 dollár körül van. Ebből a 200 dollárból jut valamennyi tranzitországnak - olvasható a blogban.
A miniszterelnök azt írta: az előzetes számítások szerint a magyarországi szakasz ára mintegy 1 milliárd dollár körüli lehet, tehát 170-180 milliárd forint. Ennek a fele terheli Magyarországot, vagyis 85-90 milliárd, aminek nagyjából a 20 százalékát kell majd tőkében a Magyar Fejlesztési Bankban rendelkezésre bocsátani, a többit majd nyilván nemzetközi és hazai bankok finanszírozzák - tette közzé internetes naplójában Gyurcsány Ferenc.
Forrás: MTI