2024. november 25. - Katalin

Bringáraaaaaa! – akár már pénteken

Kevesen örülnek annyira a pénteki BKV-sztrájknak, mint a megrögzött környezetvédők és/vagy kerékpárosok, akik most vasárnapra is demonstrációkat hirdettek országszerete. Alábbiakban összefoglaljuk a Critical Mass néven ismertté vált bringás megmozdulások
2008. április 17. csütörtök 17:34 - Bencsik Gyula
A 2004-es Autómentes Napon startoló kritikus tömeg még szerény, 4000 fős részvétellel exponálta magát a fővárosban, a média is csupán utólag méltatta figyelemre a megmozdulást, bár utána egy kicsit több figyelem irányult a kerékpárosok követeléseire, igaz, a város közlekedéséért felelős illetékesek jószerivel a fülük botját sem mozdították. A CM szervezői elsősorban a biztonságosabb közlekedésüket elősegítő kerékpárutak és sávok hosszának drasztikus növelését követelték a városvezetéstől.

Igazi áttörést a következő év tavaszán a Föld Napja hozott 10 ezer biciklista felvonulásával, amire erősen rácuppant a sajtó is, és erre már nem tudott nem reagálni a politika sem: nyáron lezajlott az első tárgyalás Tiba Zsolttal, a főváros főjegyzőjével; Lackó és Kükü ekkor még a Hajtás Pajtás nevében adta át a bringások összegyűjtött javaslatait a hivatalvezetőnek. A következő konzultáción már a Magyar Kerékpárosklub és a Városi Biciklizés Barátai Egyesület is részt vett, aminek hatására Tiba még a nyáron ismertette kerékpáros csomagját a biciklisták képviselőivel és a sajtóval.



Még abban az évben 3 kilométer kerékpárút épült, a biciklizést népszerűsítő oktató DVD-k kerültek az általános iskolákba, 10 millió forintért újrafestették a kerékpárutak burkolati jeleit. A legnagyobb előretörésnek az az ígéret számított, hogy a következő évtől minden útfelújítás esetén megvitatják a biciklissáv vagy út kialakításának, építésének a lehetőségét, mégpedig a bringás civilek bevonásával.
Az időközben megalakult Bringaút Egyesület pedig vállalta a létező kerékpárutak feltérképezését, állapotfelmérését.

A soron következő szeptemberi demonstráción már 20 ezer biciklis felvonuló adott nyomatékot petíció formájában lefektetett követelésének, melyben országos kerékpáros stratégia kidolgozását sürgették. Első alkalommal csatlakozott több nagyváros is a demonstrációhoz. A rendezvény apropójából a Sláger Rádió két törzsgyökere, a Boros-Bochkor tandem által elővezetett műsorban a biciklisták megverését, megsemmisítését célzó, arra buzdító kijelentések is elhangzottak, mint például a következő: „"Tudod mit csinálnék egy biciklistával? Bezárnám a garázsomba és elindítanám az autóm motorját". No comment.

Az eredmények közé tartozik, hogy az év végén a közlekedési miniszter a biciklis civilek köréből érkező Bodor Ádámot kerékpáros ügyekért felelős miniszteri megbízottá nevezte ki.

A következő év áprilisában aztán biciklire pattant a köztársasági elnök és a közlekedési miniszter is, mégpedig több mint 30 ezer bicajos társaságában, a rendezvényhez tucatnyi civil szervezet csatlakozott, köztük a Védegylet, a Greenpeace, a Levegő Munkacsoport és a WWF. Ekkorra már a parlamenti pártok is kidolgozták saját kerékpáros programjukat, amiben nyilván szerepet játszott az a szándék, hogy egyre bővülő biciklis populáció tagjaiból minél többet megnyerjenek szavazóiknak az esedékes országgyűlési választásokon.

A demonstráció sikere az is, hogy a nyári útfelújítások során 25 kilométer kerékpárút és sáv is létesült Budapesten, a jövő esztendőre pedig újabb 17 kilométeres bővítést ígértek. Az Autómentes Napra tervezett szokásos felvonulást viszont a Gyurcsány-beszéd kiváltotta utcai demonstrációk miatt a szervezők lemondták, helyette a kerékpáros szervezetek kezdeményezésére szeptember 22-én a fővárosban mindenki ingyen használhatta a tömegközlekedést (ami persze sovány vigaszt jelentett a bérletüket már előre megváltók számára).
2007 elején a közlekedési miniszter bejelentette, hogy az eddigi kerékpáros költségvetési pénzeket megduplázza évi 2 milliárd forintra, továbbá hogy a Regionális Operatív Program és a Közlekedési Operatív Program keretében 2013-ig 42 milliárd forintos EU-s pályázati keretet nyit meg.

A Föld Napján aztán soha nem látott biciklista áradat lepte el Budapestet: az elenyésző számban megjelenő egykerekűeket és triciklistákat figyelmen kívül hagyva mintegy 100 ezer kerék gurul egyszerre a fővárosban, ami egyszerű szorzási művelet elvégzése után uszkve 50 ezer résztvevőt mutat. Mintha egy átlagos budapesti kerület vagy egy közepes magyar város teljes lakossága nyeregbe pattant volna! Nyáron a Margit híd északi oldalán kialakítottak egy biciklis próbasávot, amely hétvégéken október elejéig üzemelt.



Tavaly szeptembertől aztán a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium jóvoltából elindult a "Kerékpárral a munkába!" akció, melyre közel 1000 cég nevezett, vállalva, hogy munkatársaik a hónap első két hetében biciklivel közelítik meg a munkahelyüket.

Most pedig itt a pénteki BKV- és várhatóan vasutassztrájk. Kiváló alkalom arra, hogy olyanok is kerékpárra üljenek, akik eddig csupán elvétve, hobbiszinten hódoltak ennek a remek tevékenységnek. Aztán vasárnap délután lehet újra duzzasztani a kritikus tömeget.

A rendezvényről bővebb információk a www.criticalmass.hu-n olvashatók.

A Magyar Kerékpárosklub tevékenysége
Érdekképviselet
A kerékpárt használók (jelenlegi és jövőbeni) érdekeinek képviselete országos szinten. Ennek érdekében hangunkat hallatjuk minden politikai és szakmai szinten, igénybe véve az írott és elektronikus médiát, felhasználva tagjaink, vagy potenciális tagjaink véleményét, tapasztalatait.

Infrastruktúra
Szakmai csoportjaink állásfoglalásokat készítenek a kerékpáros infrastruktúrák tervezéséhez és megvalósításához. Az ezekben megfogalmazott szakmai véleményeket érvényesítjük tervezői, kivitelezői döntéshozatali szinten. Ennek érdekében eljuttatjuk szakmai állásfoglalásainkat önkormányzatoknak, tervezőintézeteknek, és velük partneri kapcsolatokat építünk ki.

Szemléletváltás - oktatás
Célunk egy oktatási munkacsoport kialakítása, amely képzett és elkötelezett szakemberekből áll. Tevékenységünk többek között a kerékpárral történő biztonságos, a KRESZ szabályainak megfelelő közlekedést szolgáló tájékoztatók, oktatási anyagok készítését és terjesztését, különféle rendezvényeken gyermekek játékos kerékpározás-oktatását, KRESZ-oktatását foglalja magában.

Szolgáltatás
A tagság részére nyújtunk különböző szolgáltatásokat, melyek egyrészt segítséget adnak a mindennapi kerékpározáshoz, illetve a különböző kedvezmények által pénzt spórolhatnak tagjaink. A Magyar Kerékpárosklub azon dolgozik, hogy minél több szolgáltató kapcsolódjon a szolgáltatói partnerek közé, ezzel is segítve a kerékpározást és az MK tagságot választók számának növelését.

Forrás: kerekparosklub.hu
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Életmód témában
Drogok legalizálása?
Igen
Egyes fajtákat, rendezett, ellenőrzött körülmények között igen
Soha!
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását