A magyar fiatalok szokásait, értékrendjét vizsgáló Fanta Trendriport elnevezésű kutatás első jelentése a digitális technológiák, a digitális kultúra és a tinédzserek viszonyát vizsgálja. Ságvári Bence a magyar és nemzetközi felmérések figyelembevételével összeállított tanulmányát szerdán ismertette újságírókkal Budapesten.
Az internettel foglalkozó kutatásokban korábban sokszor előforduló, klasszikus érv volt az internethasználat függőségében lévő, saját maga időbeosztását, magánéletét kontroll alatt tartani képtelen fiatalok képe. Sőt, az internet – és általában a digitális technológiák – fejlődésével kapcsolatban sokáig tartotta magát az a vélemény is, hogy ez beszűkíti a fiatalok világát, egészségtelen mértékben csökkenti a személyes kapcsolatokat.
"Ezzel ellentétben, ha magukat az érintetteket kérdezzük, a fiatalok jelentős része érzi úgy, hogy a digitális technológiákon keresztül megvalósuló kommunikáció hozzájárul ahhoz, hogy a személyes interakciók esetében túlságosan is feszélyező témákról felszabadultabban beszélgessenek (akár kibeszéljenek magukból dolgokat), vagy éppen ismeretlen emberek között találjanak könnyebben barátokra, társakra" - mutatott rá jelentésében Ságvári Bence.
A Trendriport szerint a magyar fiatalok gyakorlatilag a legfejlettebb országok tinédzsereivel azonos arányban használják az új technológiákat: legyen az számítógép, internet, mobiltelefon vagy MP3 lejátszó.
A 14-17 év közötti magyar fiatalok 94 százaléka használja az internetet. De nemcsak a használat, hanem annak intenzitása terén is a fiatalabbak állnak élen. A 14-19 éves korosztály 67 százaléka naponta, míg további 21 százaléka hetente többször használja az internetet. Az NRC Piackutató 2007-es Visitor Media Research kutatása szerint a tinik hétköznaponként legalább 1-2 órát töltenek a számítógép előtt, mintegy harmaduk 3-4 órát, hatoduk pedig több mint öt órát. Hétvégén még intenzívebb használat jellemző.
Ők a "digitális bennszülöttek", akik együtt nőttek fel a technológiával. Távol áll ugyanakkor a valóságtól az a sokszor sommás megállapítás, hogy a mai fiatalok élnek-halnak a technikáért. Nem maga a technológia vonzó számukra, hanem az általa biztosított lehetőségek, azon belül is elsősorban a társas kapcsolatok, a játékos attitűdök különféle kifejeződései: a kommunikáció, a szórakozás és az önkifejezés.
Miután pedig ők a legintenzívebb társas kapcsolatokkal rendelkező korcsoport, ezért körükben ezek a döntően kommunikáción alapuló viselkedésminták igen gyorsan terjednek. A legnépszerűbbek azok a tevékenységek, amelyek nemcsak passzív befogadásról szólnak, hanem arról, hogy valamit "csálni" kell, legyen az játék, ismerkedés vagy valamilyen alkotói folyamat.
Ugyanis a fiatalok körében van olyan csoport, amely a digitális technológiát alkotásra használja, képeket, videókat készít, vagy ír, mégpedig blogot. Webes naplója a 14-19 évesek 17 százalékának van, ez az arány jóval magasabb, mint az összes internetező között mért 8 százalékos arány. Mivel a tizenévesek által létrehozott tartalmat technikailag bárki képes elérni, alkotóiknak fontos, hogy egyénibb, játékosabb, kreatívabb és figyelemfelkeltőbb legyen, mint a többi hasonló alkotás. Mindez aktívan hozzájárulhat a fiatalok önkifejezésbeli készségeinek fejlesztéséhez - állapította meg Ságvári Bence.
A fiatalok nem csak az internetet, hanem a digitális technológiák egyéb eszközeit is könnyedén kezelik, mint a digitális fényképezőgépet, az MP3 lejátszót, a hordozható CD-lejátszót, illetve a számítógéphez kapcsolható webkamerát. 2006-ban az amerikai tizenévesek 43 százalékának volt digitális fényképezője, míg 45 százalékának MP3 lejátszója. A magyar fiatalok nem sokban maradnak el amerikai társaiktól. A 14-19 évesek közel harmada rendelkezik digitális fényképezővel, míg 41 százalékuknak van MP3 lejátszója. Ennél valamivel alacsonyabb (25-24 százalék) azoknak a tizenéveseknek az aránya, akiknek hordozható CD-lejátszójuk van, míg webkamerával 14 százalékuk rendelkezik.
Az előrejelzések szerint 2010-re már szinte a világ összes mobiltelefonja egyben fényképező és videórögzítő is lesz, ez pedig azt fogja jelenteni, hogy mindenki kezében ott lesz egy olyan eszköz, amellyel bármikor, bármit és bárkit megörökíthet, legyen az hasznos vagy haszontalan, botrányos vagy szenzációs, művészi vagy éppen leleplező - mutatott rá a Fanta Trendriport szerzője.
A kutató úgy véli, hogy ha a tinédzserek a technológiát okos és kreatív módon, a tartalmas társas kapcsolatok, a szórakozás és a mindennapi játékosság jegyében használják, a változás iránya kétséget kizáróan pozitív lesz.
Ságvári Bence tanulmánya az Új Ifjúsági Szemle következő számában jelenik meg. A Trendriport sorozat következő két előadásán a szabadidő, valamint a fesztivál és a tizenévesek viszonyát elemzi.