DBR: Nem mi fúrtuk meg a Feneketlen tavat
A 4-es metró beruházást felügyelő DBR négy szakértőcsoportot kért fel a Feneketlen tó apadása és a 4-es metró építése közötti esetleges összefüggés kapcsán. Az előzetes szakértői anyagok szerint nagy biztonsággal kijelenthető, hogy a vízszintcsökkenéshez
2008. április 24. csütörtök 17:18 - Hírextra
Ahogy azt korábban jeleztük, a DBR Metró Projekt Igazgatósághoz is eljutott az a felvetés, miszerint a 4-es metró beruházás okozhatja a kedvelt XI. kerületi tó vízszintjének csökkenését. A felkért szakértők eddig beérkezett szakvéleményei szerint (Mélyépterv Kft. illetve GEO Pannon Kft.), mivel a tó vízének utánpótlása a Gellért hegy felől történik, az alagút nyomvonala pedig tőle délre helyezkedik el, illetve mind az alagutak, mind az állomásszerkezetek résfalai vízzáróak, a talajvízszint csak akkor csökkenhetne az építkezés hatására, ha a víz az alagútba, vagy az állomásokba betörne, ami viszont ez idáig nem történt meg. A hasonló építkezéseknek egyébként sokkal inkább talajvízszintet emelő hatása szokott lenni. A közeli - a talajvíz áramlási irányában épülő - mélygarázsok hatással lehetnek a tó vízellátására, ám ez további vizsgálatokat igényelne.
Hasonló jelenség ciklikusan jellemzi egyébként a Feneketlen tó vízszintjét, nem egyszer előfordult már vízszintcsökkenés az elmúlt évtizedekben, jóval a 4-es metró beruházás előtt - éppen ezért, a halpusztulást megelőzendő - építettek be korábban is speciális levegőztető berendezést. A DBR nem érti a szakértői véleményeket nélkülöző találgatásokat, de természetesen mindent megtesz annak érdekében a jövőben is, hogy a beruházás ne károsítsa az érintett kerületek környezeti elemeit. A BME Mérnökgeológia Tanszékétől, valamint a Geohidro Kft. munkatársaitól még várjuk a szakvéleményeket.
Budapest, 2008. április 24.
DRB Metró Projekt Igazgatóság
Forrás: MTI-OS