Zenészfülek védelmében
Trygve Nordwall, a bajor szimfonikus zenekar új karmestere kihagyott egy koncertből egy világpremierként szereplő művet, mert a próbán kiderült: olyan hangos, hogy zenészeknek megfájdult a fülük tőle.
2008. május 3. szombat 10:18 - Hírextra
A darabot Drol Feiler svéd-izraeli zeneszerző írta, aki arról is ismert, hogy kiáll a palesztinok ügyéért. A Halat Isar (Ostromállapot) című szerzeménye azonban, mint a karmester az International Herald Tribune című napilapnak elmondta géppuskaropogással kezdődik, és a ez a 20 perces, egyre erősödő mű legcsendesebb része. A zaja jóval meghaladja azt a 97 decibelt, amelyet az Európai Unió az európa zajnorma maximumaként megállapított.
Az unió 22 éve próbál betartatni minden tagállamra és minden munkahelre érvényes normákat, amelyek magukba foglalják az orvosi ellenőrzést, a megfelelő védőeszközökről (füldugó, fülhallgató stb...) való gondoskodást is.
Nordwall, aki a zenemű hangjait a légkalapácséhoz hasonlítota, kötelességének érezte kihagyását, hogy megvédje zenészeit. Füldugót ugyanis a zenészek nem szívesen alkalmaznak, mivel, ahogy az egyik találóan megjegyezte, ez olyan lenne, mintha egy autóversenyző bekötné a szemét.
Próbálkozások a megoldásra azonban már vannak. Zenei körökben fontolgatják például a fortissimók csökkentését és van, ahol a nagyerejű hangszerek szomszédságában ülő zenészek plexiüveg panelt kapnak székük hátuljára.
A zene klasszikusai között is akadnak jócskán olyan darabok, amelyeknek közismert a "süketítő" hatása. Ezek között tartják számon Igor Sztravinszkij Tavaszi áldozatát, Hector Berlioz Fantasztikus Szimfóniáját, valamint Giacomo Puccini híres operájának, a Turandotnak fináléját.
Forrás: MTI