A tehetségek már a MOL-nál vannak
A MOL nagy figyelmet szentel a fiatal tehetségeknek, akik már évek óta külön program keretében szakmai gyakorlaton, illetve pályakezdő állásokban bizonyíthatják, hogy valóban ők a legjobbak. Ráadásul a cégnek külön tehetségkutató versenye is van, a freshh
2008. május 8. csütörtök 14:59 - Nagy Gergely Miklós
Csak tavaly közel 100 fiatal kapcsolódhatott az 1991-ben alapított MOL-hoz, amely ma már Közép-Európa egyik legjelentősebb multinacionális vállalatává nőtte ki magát. A több mint 10 egyetemről és főiskoláról származó hallgatók a vállalat közel 30 különböző területén helyezkedtek el, közülük Kovács Levente, pénzügyi elemző gyakornok tömören így summázza a cégnél eddig eltöltött időszakot: „Ami a MOL-lal mostanában történik, az Magyarország egyik legérdekesebb vállalati sztorija. Örülök, hogy részese lehetek.”
Valószínűleg hasonló pozitív élmények reményében jelentkezett az idén februárban indult nemzetközi versenyre 273 csapat a világ 29 országáról. (köztük például Pakisztánból, Szingapúrból, vagy Vietnámból!) Mosonyi György, a MOL vezérigazgatója így magyarázta a program létrejöttének okait: „2007-ben azért döntöttünk a program indítása mellett, hogy hosszú távon biztosítsuk a legkiválóbb pályakezdők kiválasztásával a MOL-csoport szakember-utánpótlását.”, majd hozzátette: „…a tavalyi nyertesek közül jó páran már nálunk dolgoznak.”
Nos, az idei versenyen is alaposan felmérték a diákok tudását és képességeit, hiszen három fordulón keresztül kellett bizonyítaniuk, mégpedig angolul. (elvégre igazi nemzetközi cégről van szó). Az első két forduló (a kvíz, illetve a szimulációs játék) még on-line, míg a harmadik, amelyre az összesítés alapján csak a legjobbak juthattak el, már személyesen történt. (Az induláskor egyébként még a szervezőket is meglepte az a sokszínűség, amely a jelentkezők szakterületein megmutatkozott: volt, aki a geotudományok területéről érkezett, mások vegyész-, gépész-, villamos-, olaj- és gázmérnöknek tanulnak, voltak a jelentkezők között informatikusok, de gazdasági pályájára készülők is.)
A kvíz feladatai elsősorban a kutatás-termelés területre vonatkoztak, emellett nehéz kémiai, fizikai valamint logikai kérdésekkel is találkozhattak a versenyzők. A második, szimulációs feladatnál például egy finomító optimális működései feltételrendszerét kellett megtalálniuk a diákoknak bonyolult számítások után, amelyben a még működtethető viszonyok között a rendszernek a legnagyobb nyereséget kell kitermelnie. A diákok ügyességét jelezte, hogy 5 csapat jobb eredményt ért el, mint az az alkalmazás, amely jelenleg MOL-nál is használatban van. (Hozzá kell tenni azonban, hogy azért mindegyik számításban volt egy kis hiba, az eredmény viszont még így is figyelemre méltó volt.)
A Hotel Mariottban rendezett budapesti döntőn immár személyesen kellett megjelenni a csapatoknak. A versenyzők első feladata mindjárt az volt, hogy egy képzeletbeli előadás alkalmából, fiatal társaikat kellett meggyőzniük, hogy miért érdemes vegyésznek, vagy épp agrármérnöknek menniük. Voltak, akik munkaruhába öltöztek, és a munkakör speciális tárgyait is elhozták kedvcsinálásképp
.
A rövid „bemelegítés” után jött a délután legérdekesebb, legösszetettebb projektje, a robotépítés. A feladat a következő volt: egy előre felállított terepasztalon egy kis olajszállító teherautó rakteréből leesik egy olajhordó. A robotnak meg kell találnia ezt a hordót, fel kell emelnie, majd odavinnie a többihez. A Lego-elemekből való építkezésre közel három órájuk volt a diákoknak.
Ezt követően a szervezők megnézték azt is, hogy viselkednek, reagálnak a diákok olyan helyzetekben, amelyeket ugyan nem tanulnak az egyetemen, viszont a munkájuk során könnyen találkozhatnak vele. Például: „Ön egy finomító igazgatója. Amikor reggel megérkezik a telepre, azt látja, hogy minden füstöl, és már két tévétársaság is kinn van, hogy megrohamozzák Önt a kérdéseikkel. Mit tesz ebben a helyzetben? Hogy oldja meg?”
Vagy: „Ön Ománban dolgozik, mint egy kiemelt projekt vezetője. Az egyik kollégája vallási okokból zarándokútra akar menni a munka legfontosabb szakaszában. Mit tesz ebben a helyzetben?”
Ezekben a feladatokban a diákok váratlan helyzetekben nélkülözhetetlen problémamegoldási kézségét tesztelték, amely elengedhetetlen lesz későbbi munkájuk kapcsán.
Miután a csapatok egyenként bemutatták a robotokat a zsűri elvonult, és hosszú tanácskozás után meghozta a döntést: a Miskolci Egyetem Black Gold nevű csapata lett a győztes, akik végig egyenletes, jó teljesítményükkel érdemelték ki ezt a címet. Ők 10 ezer eurót kaptak teljesítményükért, (a második Knock Nevis markát 6 ezer, a harmadik Gyíkokét pedig 4 ezer ütötte) valamint még azt a lehetőséget, hogy (és ebben minden döntőbe jutott fiatal részesült) ha ők is akarják, akkor automatikusan részt vehetnek a MOL frissdiplomás programjában. Csak néhány betölthető pozíció a példa kedvéért: lehetnek karbantartó mérnökök, regionális üzletfejlesztő menedzserek, vagy üzemeltetési gyakornokok. A nem végzős diákok pedig - hogy szorosabbra fűzzék a köteléket a MOL-lal - ösztöndíjban részesülnek, valamint szakmai gyakorlaton vehetnek részt a cégnél.
A díjátadást követően a verseny résztvevői és szervezői átsétáltak a Dunán pihenő hajó, az Easter fedélzetére, hogy a fárasztó nap után egy kellemes vacsora keretében, kicsit szabadabb és lazább légkörben ismerhessék meg egymást, hiszen a MOL-nál tudják: a munkán túl is van élet.