Szállj fel magasra
Megnövelheti az igen drága repülőgépek élettartamát az a szárnyborítás, amelyet német és angol kutatók közösen dolgoztak ki. A repülőgépeket alkotó fém, műanyag és kompozit lemezeket üzem közben igen nagy fizikai terhelések, hőmérsékletkülönbségek, és a g
2008. június 10. kedd 10:02 - Hírextra
Ezért e drága szerkezeti anyagok hamar fáradnak, gyorsan veszítenek szilárdságukból. Angliában a 40-60 ezer felszállásra tervezett gépeket a sheffieldi egyetem rezgéskutatója, Christian Boller szerint emiatt olykor már 20 ezer repülés után kiselejtezik. A vegyes szerkezetű hulladék szétválogatása, újrahasznosítása sok energiát igényel, károsanyag kibocsátással is jár, ráadásul a többféle anyagú kompozitok szétválogatása különösen munkaigényes.
A repülés közben is változó rezgések csillapítására Németországban, a darmstadti Frauenhoffer Intézetben - a sheffieldiekkel együttműködve - új, "alkalmazkodó" anyagot dolgoztak ki. Az SMA (shape memory alloy) betűszóval elnevezett fémötvözet merevsége a terhelésekhez igazodik. Young-féle rugalmassági modulusa alkalmazkodik a repülés közben plusz 40-től mínusz 50 fokig változó hőmérséklethez is.
Amint a Smart Material and Structures szak-folyóirat 17. kötetéből megtudható, a kutatók epoxigyantából készítettek egy kevlár szálakkal erősített lemezt, amelyre hajszálvékony szálakból kialakított SMA-hálót is rögzítettek. Azután kísérleti kamrában terhelték a lemezt különféle, a repülés közben fellépőket utánzó behatásokkal, még másodpercenként 90-es rezgésszámú vibrálással is. Az SMA-háló ugyan hét százalékkal növelte a szárnyborítást formázó kísérleti borító-lemez súlyát, viszont annak rezgéstűrő képessége a háromszorosára nőtt. Kedvező eredényt hoztak a hőmérséklet változtatásával elvégzett vizsgálatok is: előbb hideg közegben végeztek méréseket, majd az SMA-háló hőmérsékletét a hozzá vezetett gyenge-árammal 65 C fokkal megnövelték. A felmelegítés során a háló rugalmassága jól igazodott a megváltozott külső hatásokhoz.
Forrás: MTI