A Délmagyarország hétfői számában a Csongrád megyei betegszállítást irányító cég vezetője úgy nyilatkozott, a drasztikus üzemanyagár-emelkedés és a csökkenő állami kifizetés miatt őszre leáll és összeomlik a teljes betegszállítási rendszer, ha a finanszírozásban nem lesz változás.
Tanács Róbert a napilapnak elmondta, ahelyett, hogy az egekbe szökő üzemanyagárakhoz szabták volna a finanszírozást, a szaktárca saját ígéretét is megszegte: a kialkudott 99 helyett ugyanis 92 forintot fizettek a feladatok áprilisi teljesítéséért.
A szaktárca közleményében azt írta, hogy az áprilisi alacsonyabb kifizetés oka a hirtelen megemelkedett szállítási esetszám volt, amelynek okait az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) és a minisztérium vizsgálja. Az adatok azt mutatják - jegyezte meg -, hogy májusban a forgalom ismét az előzetes számításoknak megfelelően alakult, így a következő hónapban ismét 100 forint/kilométer nagyságú összeget fizetnek majd ki a betegszállítóknak.
"(...) a betegszállítási kassza zárt kassza, a rendelkezésre álló forrás 2008-ban 4,3 milliárd forint, ezt azonban a tárca - az érintett szervezetek kérésének megfelelően, február végén - 1,3 milliárd forinttal már megemelte" - olvasható a kommünikében.
Emlékeztet a tárca arra is, hogy a februári megállapodás alapján az idei évre a minisztérium a Mentők és Betegszállítók Országos Egyesülete (MBOE) kérésének megfelelően kilométerenként 100 forint forrást biztosít, a tárca és a MBOE között az egyezetések folyamatosak.
A legutóbbi konzultáción a minisztérium ígéretet tett arra, hogy megvizsgálja az MBOE által javasolt 127 forint/kilométer alapdíj "indokoltságát". "A megbeszélés konstruktív légkörben zajlott, így nem értjük, hogy a hivatalos szakmai képviselet ellenében, az egyik betegszállító szervezet miért riogat a csődhelyzettel" - közölte a tárca.
Az Egészségügyi Minisztérium fontosnak tartotta megjegyezni, hogy a betegszállítók kiadásainak csak egy részét képezik az Egészségbiztosítási Alapból (E-alap) történő juttatások. Kitért arra: vizsgálja annak lehetőségét, hogy a kötelező szakmai továbbképzés finanszírozásának feltételei, az Új Magyarország Fejlesztési Terv pályázati keretein belül biztosíthatóak-e.
"A tárca az OEP szakértőivel közösen folyamatosan figyelemmel kíséri a kassza kiadásait, illetve a szolgáltatók terheit, és mindent elkövet a lehetőségeket figyelembe vevő és indokolt finanszírozás biztosításáért" - áll a közleményben.
A mentés és betegszállítás 2008. január 1-jével vált ketté, előbbit az Országos Mentőszolgálat, utóbbit magáncégek végzik OEP-finanszírozásból, mindkét feladatra elkülönített források állnak rendelkezésre az E-Alapból.
Februárban az OEP és az Országos Betegszállító Szolgálat vezetője megállapodott a finanszírozás megemeléséről, ennek értelmében a kilométerenkénti alapdíjat a korábbi 88 forintról 100 forintra emelték.