2024. november 22. - Cecília

Munkcsoport a természettudomány oktatásáért

Munkacsoport jött létre, amely az év végéig teszi le javaslatait a természettudományos oktatás fejlesztéséről - közölte az Oktatási és Kulturális Minisztérium (OKM) csütörtökön az MTI-vel.
2008. július 10. csütörtök 21:19 - Hírextra
A munkacsoport felállítását Arató Gergely államtitkár kezdeményezte, a grémium a Magyar Tudományos Akadémia, a szakmai szervezetek és a felsőoktatási intézmények bevonásával alakult meg - olvasható a közleményben.

Az OKM fontosnak nevezte, hogy elkülönüljön a szociális, az életviteli és a környezeti kompetenciaterület, illetve a természetismeret tárgy fogalma, ezekről ugyanis - mint írta - a múlt héten pontatlan és téves értelmezések jelentek meg.

A tárca felhívta a figyelmet arra: a Nemzeti Alaptantervben szerepel a szociális, az életviteli és a környezeti kompetenciaterület, ám ennek csak közvetetten van köze a természettudományos tárgyak tanításához.

"Évek óta fennáll annak jogi lehetősége, hogy az iskolák nevelőtestületei saját döntésük alapján határozzák meg a tantárgyi szerkezetet. Lehetőség van tehát arra, hogy komplex módon oktassák akár a természettudományos ismereteket vagy akár például a társadalomtudományi ismereteket" - tette hozzá.

Az OKM rámutatott arra: az integrált természetismeret pedagógiai módszer oktatása nem a rendelkezésre álló, az egyes tantárgyakhoz felhasznált időkeret csökkentését célozza, bevezetéséhez és oktatásához szükség van arra a tanítási időre, amely az egyes tantárgyakhoz jelenleg rendelkezésre áll. Az intézmények pedagógiai programján, saját döntésén múlik, hogy a megszokott formák, keretek között vagy az új formában oktatják a tanulókat.

A szaktárca kiemelte, hogy ezeket a változásokat komoly előkészítésnek kell megelőznie. Új, megfelelő oktatási programok szükségesek (kerettantervek, pedagógiai mérőeszközök, módszertani ajánlások kifejlesztése, kipróbálása, a változások beépítése a pedagógusképzésbe, a pedagógusok felkészítése). Ilyen horderejű újítás semmiképpen sem "kerül bevezetésre ősztől közel 1.000 iskolában" - cáfolták az így szóló lapértesüléseket.

A Magyar Nemzet hétfői számában írt arról: ősztől ezer intézményben összevontan tanítják a biológiát, a fizikát és a kémiát, s ha a rendszer beválik, várhatóan 2013-ra megszűnnek az önálló reáltárgyak; élettant oktatnak helyettük.

Hiller István oktatási miniszter ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a természettudományi tárgyak nem tűnnek el a magyar oktatásból.

"Az iskolák döntik el, hogy a továbbiakban a kémiát, a biológiát vagy a fizikát hagyományos tantárgyakként oktatják-e, vagy ugyanannyi óraszámban, de összevonva komplex természettudományos ismereteket adnak" - mondta, hozzátéve: az új rendszert 2013-nál korábban nem akarják bevezetni, de az oktatási intézmények lehetőséget kapnak arra, hogy azt már a 2008/2009-es tanévben is alkalmazzák.

A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) csak akkor támogatja a természettudományos tárgyak összevonását, ha az nem jár óraszámcsökkenéssel és elbocsátásokkal - közölte hétfőn Kerpen Gábor, az érdekképviselet elnöke.

A Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) napokban leköszönt elnöke, Árok Antal arra hívta fel a figyelmet, hogy a pedagógusok aggódnak az összevonás miatt, szerintük alaposabban át kell gondolni az elképzelést.
Forrás: MTI
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását