2024. november 26. - Virág

Járhatatlan utakon?

Ha naponta jár a Nyugati aluljáróban, bizonyára találkozott már az okkersárga ruhába bújt tizenévesekkel, akik a városháza legújabb, az elkövetkező évek felújításairól tájékoztató kiadványát osztogatják. Ha nem, sebaj: összeállításunkból szórólap nélkül i
2008. július 30. szerda 08:33 - Nagy András
Az egyetlen A4-es lapból álló, (finoman kampányszagú) brosúra öles betűkkel hirdeti: „Budapest új utakon - 2008”. Ebből kiderül, hogy a Fővárosi Önkormányzat 2005-ben indított programjának köszönhetően az utóbbi években megújult a városvezetés kezében összpontosuló több mint 1000 kilométernyi út negyven százaléka, azaz 400 km aszfaltmező. A program – igaz, három hetes késéssel - idén is folytatódik és előre láthatóan ősz végére be is fejeződik. Az önkormányzat további tervei szerint az elkövetkező három évben újraburkolnak még 300 szakaszt, ezzel a főváros kezelésében lévő utak mintegy 70 százaléka válik zökkenőmentessé.

„Apróságok” az idei tervben

Idén nyáron kevesebb, mint 40 kilométernyi aszfaltcsík került bele a „szórásba”, ez a mennyiség ráadásul 58 különböző útszakaszon oszlik el. Mások mellett olyan forgalmas autófolyosók kerülnek most felújításra, mint a Ferencvárosban fekvő Haller és Mester utca egyes részei, a XIV. kerületi Stefánia út, a hegyvidéken található Hegyalja út BAH csomópont felé eső szakasza, vagy a belváros területén húzódó „autópálya”, az V. kerületi Alkotmány utca. (A részletes listát lásd keretes írásunkban.) A budai főgyűjtőcsatorna építése miatt „2009 őszéig fokozatos lezárásokra kell számítani a budai rakpartokon” – áll a tájékoztatóban.

Ezen kívül tart a Külső Váci út felújítása, kibővítése is, ennek forgalomba helyezéséről úgy intézkednek, hogy összhangban legyen a Megyeri híd (az MO-ás északi szektorát összekötő dunai átkelő) megnyitásával – szól a városvezetés ígérete. Ebből az is következik, hogy a főváros szerint minden rendben halad a legújabb Duna-híd körül. A tájékoztató arról tanúskodik, hogy az építkezés jó ütemben halad, az átadásra várhatóan a nyár végén sor kerülhet. Mindez azért érdekes, mert a napokban több sajtóorgánum is megszellőztette: habár a híd építése műszakilag rendben halad, jogi téren jókora bizonytalanság van. (Ha nem sikerül sürgősen megegyezni az autópályahíd közelében fekvő településekkel, azok megvétózhatják a használatbavételi szakhatósági engedély kiadását.)

A 2008-ban megújuló útszakaszok listája I. ÜTEM
I. Hunyadi János út (16-os busz útvonala)
II. Csatárka utca (Pitypang u. - Törökvész u.)
III. Erdőalja út (Viharhegyi út - Királylaki út)
III. Királylaki út (Erdőalja út - Máramaros út)
III. Máramaros út (Királylaki út - buszforduló)
IV. Baross utca (Fóti út - Erdősor u.)
IV. Szent Imre utca (Leiningen K. u. - Görgey A. u.)
V. Alkotmány utca (Bajcsy-Zs. út - Kossuth L. tér)
VIII. Csobánc utca (Diószegi Sámuel u. - Szeszgyár u.)
VIII. Kiss J. utca (Rákóczi út - Népszínház u.)
IX. Haller utca (Nagyvárad tér - Haller u. 88.)
IX. Mester utca (Könyves K. krt. - Vágóhíd u.)
X. Kada utca (Gergely u. - Gyömrői út)
X. Kada utca (Maglódi u. - Óhegy u.)
XI. Hegyalja út (BAH csp. - Németvölgyi út)
XI. Németvölgyi út (Hegyalja út - Érdi út)
XIII. Budai Nagy Antal utca (Pozsonyi u. - Hollán E. u.)
XIII. Hegedűs Gy. utca (Csanády u. - Bessenyei u. és Tutaj u. - Tisza u.)
XIV. Ifjúság útja (Kerepesi út - Stefánia út)
XIV. Öv utca (Mogyoródi út - Egressy út)
XIV. Stefánia út (Hungária krt. - Ajtósi Dürer sor)
XV. Bánkút utca - Vasutastelep utca (Szentmihályi út - Széchenyi u.)
XV. Bercsényi utca (Szerencs u. - Arany J. u.)
XV. Cserba E. utca (Vécsey K. u. - Telek u.)
XV. Rekettye utca (Kolozsvár u. - Rákos út)
XVI. Baross G. utca (Margit u. - Veres Péter út
XVI. József utca (Budapesti út - Csömöri út)
XVII. 525. tér
XVII. Ananász utca (Ároktő u. - Naplás u.)
XVIII. Gilice tér
XVIII. Lakatos utca (Egressy út - Jegenye fasor)
XIX. Kassa utca (Pozsony u. - Kolozsvár u.)
XIX. Zalaegerszeg utca (Határ út - Pannónia út)
XX. Kossuth Lajos utca (Helsinki út - Baross u.)
XX. Kossuth Lajos utca (Mártírok útja - Nagykőrösi szervizút)
XXI. Erdőalja utca (Völgy u. - Szent István u.)
XXIII. Grassalkovich út szervízút (Batthyány u. - Fodrász u.)
VIII. Népszínház utca (Teleki tér - Fiumei út)

Mínusz két híddal számolhatunk

Jó tudni továbbá, hogy a Szabadság híd tavaly megkezdett renovációja legalább 2009 májusáig eltart majd, és ezzel némileg fedésben még idén megindul a Margit híd generálozása, így óvatos becslések szerint is lesz négy-öt hónap a jövő év elején, amikor két összekötőt is nélkülözniük kell a Pestről Budára közlekedő autósoknak.

A főváros kiadványában azt is tudatja, hogy „kettőzött erővel” folyik a kötöttpályás közlekedés fejlesztése Budapesten, 2008-ban számos villamospálya (információink szerint az 1-es és 3-as vonalak) megújhodása, bővülése várható.

Ha mindezekhez még hozzávesszük a 4-es metró projekt okozta közlekedési bonyodalmakat, (Szent Gellért tér, Fővám tér, Kálvin tér, Baross tér), rögtön kiderül: a következő hónapokban, években – ha csak átmenetileg is - még gyötrelmesebb lesz a közlekedés a fővárosban, mint eddig. A városháza álláspontja szerint ez természetesen nem így van, a kiosztott szórólap arról is szól, hogy a „gondosan megtervezett” munkának köszönhetően teljes útlezárásra csak kisebb utakon kerülhet sor, valamint hogy a fokozatosság elve szerint az egyes műveleteket igyekeznek majd a szakemberek úgy megoldani, hogy azok városban minél távolabb essenek egymástól.

„Elképesztő” állapotok

Az idei útfelújítási munkálatokról, valamint a fővárost érintő közlekedési beruházások sarokpontjairól a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szóvivőjét, Vitézy Dávidot kérdeztük, aki szavaival nem kímélte a Fővárosi Önkormányzatot.

A civil szervezet sajtóreferense azzal kezdi mondandóját, hogy az útfelújítási program lelassult, mi több, lényegében el is halt, tekintve, hogy nagyságrendekkel kevesebb utat újít fel idén a főváros, mint tavaly. Mindemellett a „fél város” le van zárva a metróberuházás késése miatt, ez pedig azt jelenti, hogy az uniós pénzekből megvalósuló szennyvíz-csatorna beruházás is egy időpontra fog esni a nagy lezárásokkal, amit el lehetett volna kerülni, ha nem késik ennyit a metró – nyilatkozza. A VEKE „elképesztőnek” tartja, hogy fontos közúti és tömegközlekedési folyosók lesznek még lezárva évekig, pusztán azért, mert a 4-es metró vitás kérdései (pl. Fővám tér) máig nem eldöntöttek. Az egész beruházásról amúgy is az a véleményük, hogy eleve rossz, elavult koncepcióval történik a megvalósítás. Szerintük egy idejétmúlt nyomvonalú metró helyett inkább az elővárosi vasutak belvárosba juttatásán kellene dolgozni, mert egyedül az jelentene valódi alternatívát az autósoknak.

A 2008-ban megújuló útszakaszok listája II. ÜTEM
I. Aladár utca - Dezső utca - Czakó utca - Naphegy tér (78-as busz útvonala)
II. Felső Zöldmáli út (Zöldmáli lejtő - Pusztaszeri út)
II. Zöldmáli lejtő (Zöldlomb u. - Felső Zöldmáli út)
III. Farkastorki út (Eurocenter - Farkastorki lejtő)
III. Jablonka út (Farkastorki út - buszforduló)
III. Viharhegyi út (Farkastorki út - Erdőalja út)
IV. Görgey Artúr utca (Kiss Ernő u. - Klauzál u.)
IV. Kiss J. utca (Görgey Artúr u. - Szilágyi út)
XI. Hengermalom út (Fehérvári út - Budafoki út)
XI. Törökbálinti út (Márton Áron tér - Irhás árok)
XII. Bürök utca (teljes hosszban)
XII. Szendi árok (Németvölgyi út - Stromfeld A. út)
XII. Tornalja utca (Fodor u. - Bürök u.)
XIII. Gogol utca (Hegedűs Gyula u. - Váci út)
XIV. Öv utca (Erzsébet királyné útja - Telepes u.)
XV. Sződliget utca (Fő út - Pozsony u.)
XVI. Rákóczi út (Rákospalotai határút - Csömöri út)
XVI. Szabadföld út (Nógrádverőce u. - Bp.közig.hat.) XXI. Vénusz utca (Mars és Szabadság u. között) + buszvégállomás 80m)
XXII. Rózsakert utca (Rákóczi u. - Nagytétényi út)

Marad minden a régiben?

A szóvivő az - így vagy úgy, de készülő - északi MO-ás átkelőtől sincs elájulva. Elismeri, hogy a híd régóta hiányzó elem a budapesti közúthálózatból, de csodát várni nem szabad tőle. A mai déli M0-szakaszon autózók nagy része az átadástól függetlenül folytatni fogja az útját a belváros felé, és ha ehhez még 10-20 százaléknyi új, eddig a Hungária-gyűrűn haladó kamionos és személyautós érkezik, az épp elég lesz ahhoz, hogy teljesen beduguljon az új kétsávos M0. A belváros közlekedési tehát gondjai nem fognak megoldódni – jelenti ki egyértelműen Vitézy Dávid.

VEKE: vakvágányok mindenfelé!

Mi a helyzet a Szabadság- és Margit hidak egyidejű lezárásával? Az egyesület álláspontja határozott: „a két híd közúti forgalom elöl történő egyszerre való lezárását nem szabad meglépni, a Margit híd felújítását el lehet kezdeni, de a teljes közúti zárással meg kell várni a Szabadság hidat– mondják. Ilyenkor az a városvezetés dolga, hogy működő tömegközlekedést tudjon felkínálni a lezárt útszakaszok helyett. Ezért is volt hibás döntés a 2-es villamos kettévágása a Fővám téren, ezért tévedés a 19-es és 41-es budai rakparti villamosok lezárása a főgyűjtő építése idején és ezért nagyon fontos, hogy a Margit híd felújítása alatt a 4-6-os villamosok mindvégig át tudjanak kelni a hídon, ideiglenes vágányszerkezeteken – korholja a városvezetést a referens.

„Szégyenteljes teljesítmény a Fővárostól”

Kíváncsiak voltunk arra is, vajon a közlekedési egyesületnél hogyan értelmezik a fővárosi önkormányzat azon kijelentését, mely szerint „kettőzött erővel” történik a villamosvonalak modernizációja, bővítése. Ez nem több kampányszövegnél, a Főváros szégyenteljesen teljesít ezen a téren –reagál a VEKE nevében a szóvivő. Nem csak azért, mert bármilyen kisebb lezárásnál rögtön ellehetetlenítik a villamosközlekedést, hanem azért is, mert Budapest villamos pályáinak állapota elkeserítően rossz, 5-10 kilométeres sebességkorlátozásokat találunk a hálózaton – teszi hozzá. Emellett a villamoshálózati fejlesztések döcögnek, illetve hiányoznak. Az elmúlt másfél évtizedben meg kellett volna már valósítani a budai rakparton a villamosok összekötését (a Batthyány tér és a Margit híd között), az 1-es villamos átvitelét az Etele térig (!), a Havanna-lakótelepi villamost és sok más fejlesztést, ahogy ezt tette Prágától Nizzáig számos európai város. A magyar fővárosban ehhez képest semmi nem történt – szól a szóvivő.

Lapunknak mindvégig szándékában állt megkérdezni a vitás kérdésekről a Fővárosi Önkormányzat illetékeseit, ám azoknak szűk egy hét sem sikerült érdemben reagálni a számos e-mail-beli és telefonos megkeresésre.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását