Volodimir Novikov, a Kijevi Közlekedésgazdálkodási és Közlekedéstechnológiai Állami Egyetem tanszékvezető professzora az ukrán fővárosban megjelenő Fakti című napilap keddi számában a találmányáról elmondta, hogy annak alapelve igen egyszerű: az általa tervezett gátak a folyón levonuló víztömegnek csak azt a mennyiségét tartanák vissza, amely az egyszerű árvizet katasztrofális méretűre növelné. A mérnök szerint a rendszert alkotó gátakban állandó, minden egyes folyó esetében külön méretezett nyílások lennének kialakítva, amelyek csak biztonságos mennyiségű vizet bocsátanának át, míg a veszélyt jelentő víztömeget - mintegy ideiglenes tározókat képezve - visszatartanák.
Novikov, aki meg van győződve arról, hogy gátrendszere a leghevesebb áradások esetén is megóvná az elöntéstől a folyók melletti településeket, találmányát először az Ukrán Vízgazdálkodási Állami Bizottságnak ajánlotta fel, majd a visszautasítást követően a Kárpátalja megyei állami közigazgatási hivatal közvetítésével az árvízi védműveket is tervező állami vállalatot, az Ukrvodprojektet kereste meg, de ott sem talált megértésre. Ennek ellenére gátrendszerének a kidolgozott terve állami szabadalmat kapott.
A mérnök szerint az általa javasolt gátak, amelyek egyben hidakként funkcionálhatnának, és minden beavatkozás nélkül, automatikusan reagálnának a vízállás növekedésére, kiválthatnák a Tisza kárpátaljai vízgyűjtőjére tervezett 42 hagyományos árvízvédelmi gátat, szükség- és vésztározót, egyúttal mezőgazdasági területeket mentenének meg az elárasztástól.
Novikov a lapnak elmondta, hogy a hagyományokkal szakító árvízvédelmi gátrendszer ötletét onnan merítette, hogy a Szovjetunió fennállása idején részt vett a vasúti stratégiai szállítások tervezésében. Amikor Moszkva és Peking között feszült volt a viszony, társaival azt a feladatot kapta, hogy számítsa ki, hogyan lehet több tucatnyi hadosztályt hadifelszereléssel együtt a legrövidebb időn belül a kínai határra átdobni a térségben egyetlen transzszibériai vasúton. Az ilyen jellegű vasúti szállítás és az áradó folyó sok tekintetben hasonló - tette hozzá, emlékeztetve, hogy ismereteit már az Ukrán Államvasutaknál is kamatoztatta az elmúlt tíz év nagy áradásai során.
(Varga Béla)