Kiakadt a GKI vezére
Magyarországon a gázolaj ára most csökkent, s az Európai Unió tagállamai is hasonlóan reagáltak a világpiaci árváltozásra. Összehasonlítottuk magunkat a Nyugattal, aztán röviden összefoglaltunk. A továbbiakban lesz Robin Hood és jövedéki adó, valamint Heg
2008. augusztus 6. szerda 16:29 - Kőrösi Viktor Dávid
ÖsszehasonlításAz Európai Bizottság július 30-án nyilvánosságra hozott felmérése alapján 1000 liter gázolaj Magyarországon 1427 euró, Ausztriában 1431 euró, Németországban 1500 euró, Franciaországban 1432 euró. A visegrádi országokat tekintve Szlovákiában 1363 eurót fizetnek 1000 liter gázolajért, Lengyelországban 1400 eurót, Csehországban 1474 eurót. A gázolaj magyar ára nem sokkal az uniós átlag alatt van, azonban a fizetések jócskán elmaradnak.
PénzügyminisztériumA Pénzügyminisztérium igen szűkszavú tájékoztatása szerint az árképzésben egyébként a piaci áron és a szállításon kívül rátevődik a jövedéki adó, mely literenként 85 forint, a 20% ÁFA, valamint a literenkénti 3 forintos kőolajkészletezési díj. A kormányzat – folytatódik a tájékoztatás – legfeljebb az adójogszabályokon keresztül tudja befolyásolni az árképzést, azonban a kormányzat kérelmét a jövedéki adó csökkentését illetően az Európai Bizottság még júniusban elutasította. A jövedéki adó uniós minimumszintje egyébként 1000 literenként 302 euró, ami mintegy 71 forintot jelent minden liter után. Ettől eltérő a benziné, amely minimum adója 360 euró, azaz literenként 85 forint.
Európai UnióAz Európai Uniónak el kellene lassan dönteni, hogyan definiálja magát: gazdasági társulásként, vagy olyan összetett szervezetként, amely számára a tagállamok állampolgárai az elsődlegesek. A kérdés azért aktuális a témával kapcsolatban, mert az EU-ban továbbra is napirenden van a gázolaj és a benzin minimum jövedéki adójának azonos szintre hozatala. Erre nyilván két lehetőség van: az egyik, hogy az olcsóbb gázolajhoz csökkentik a drágább benzint, vagy a drágább benzinhez emelik az olcsóbb gázolajat. Az eddigi tervekben az utóbbi verzió szerepelt, azonban amíg nincs uniós szintű döntés, addig Magyarország nehezen, vagy nem léphet a kérdésben.
Robin HoodAz EU megfelelő intézményei mindezek után az ún. Robin Hood-adóval kapcsolatban vitáznak. Ennek lényege, hogy a magas üzemanyagárból extraprofithoz jutó vállalatokat külön adóval terhelnék, ezzel az állam külön forráshoz juthat. Különadó létezik Olaszországban, ahol az energetikai cégek nyereségének igen nagy részét vitte el az adó, Angliában pedig kollektív szolgáltatói felháborodás követte a bevezetés lehetőségét.
Hegedűs mondjaJogi oldalról nincs mód az árcsökkentésre, ugyanis a 2004-es uniós csatlakozás utáni három éven keresztül lett volna a kormányzatnak lehetősége a jövedéki adót lefelé módosítani – nyilatkozta a HírExtrának Hegedűs Miklós, a GKI Gazdaságkutató Zrt. igazgatója –, a három év letelte óta azonban már nincs.
Az, hogy Magyarországon annyiba kerül a gázolaj, mint Franciaországban, Ausztriában vagy Hollandiában, annak az oka, hogy a földgáz tőzsdei ára mindenhol ugyanaz – mondta Hegedűs. A literenkénti ár nagyban függ attól, hogy egy országban mekkora a gázolaj piaci ára, hogy honnan szerzik be a nyersanyagot.
Az államok közötti árszínvonalak közötti eltérések már az állami viszonyok függvényei – folytatta Hegedűs –, így függ a jövedéki adótól vagy a forgalmi adótól, vagy a finomítás költségeitől. Ez a rendszer viszont meglehetősen kiegyenlített, hiszen az alacsonyabb adó túl nagy költségvetési kieséssel járna, ezért az államoknak is érdekük, hogy ne legyen nagy eltérés.
IngerültenMiért kellene egy termék árát egy államban csökkenteni, ha a nemzetközi piacon pedig drágul? – tette fel a kérdést Hegedűs. Ezzel a politika azt üzeni a fogyasztónak, hogy: nem is olyan drága az üzemanyag, lehet fogyasztani – „ez pedig a legrosszabb, ami elképzelhető a világon” – mondta. „A jövedéki adó csökkentésének 5-10%-os fogyasztásnövekedés lenne a hatása. De ez kinek az érdeke?” – tett fel újabb költői kérdést a GKI igazgatója. Hipotetikus felvetésünkre, miszerint esetleg a nagyobb fogyasztás nagyobb áfabevételt generálna, valamint visszaszorulna az üzemanyag-turizmus Hegedűs úgy reagált, hogy az elmúlt fél évben körülbelül egy százalékkal csökkent az üzemanyag ára, de csökkent a benzinfogyasztás is. Mindezek után hozzátette: már ingerült, ha az újságokban azt olvassa, hogy a nagy árbevételek miatt a jövedéki adót kellene csökkenteni.