Magyarázkodik a Fidesz
Pénz, vagy egészség - Tatár László, a gyöngyösi Fidesz-frakció vezetője szerint ez volt a tét az indiai Apollo Tyres gumivállalat Gyöngyösre tervezett beruházása kapcsán.
2008. augusztus 15. péntek 19:05 - Hírextra
A beruházás ellen népszavazást kezdeményező polgári frakció vezetője pénteki sajtótájékoztatóján azt mondta: nem lehet tovább terhelni a Mátra környezetét ilyen beruházásokkal, így nincs helye Gyöngyösön gumiabroncsgyárnak.
Mint mondta, nem elsősorban az indiai cég beruházására, hanem általában gumigyár telepítésére nincs szükség Gyöngyösön.
Gyöngyös és a Mátraalja térsége számára a mérleg két serpenyőjében az állt, hogy pénzt, vagy további egészséget akar - fogalmazott.
Ugyanakkor hangsúlyozta: a gyöngyösi polgári frakció beruházáspárti, a helyi ipari parkban várják azoknak a befektetőknek a jelentkezését, akik beruházásaikkal nem károsítják a Mátra levegőjét és a történelmi mátrai borvidéket.
Felhívta a figyelmet arra, hogy a szocialista városvezetés is elismerte, hogy az elmúlt napokban-hetekben négy közepes és nagyobb befektető ment el Gyöngyösről, éppen azért, mert nem akartak a gumigyár mellé települni.
Arra a kérdésre, hogy az Apollo Tyres szerint minden környezetvédelmi előírásnak megfelelnek, és már most teljesítik azokat a minőségi követelményeket, amelyeket az Európai Unió csak 2010-től tesz kötelezővé, Tatár László azt mondta: az indiai cég nem tudta alátámasztani ezeket az állításait, a valós környezetterhelésre vonatkozó adatokat ipari titokra hivatkozva nem volt hajlandó rendelkezésre bocsátani.
Mint mondta, emiatt támadta meg Gyöngyös civil társadalma a miskolci környezetvédelmi hivatalnál az előzetes környezetvédelmi hatástanulmányt, és többek között ennek alapján rendelték el, hogy készüljön részletes, négyévszakos vizsgálat. Bár szerinte egy ilyen nagy vegyiüzem esetében hivatalból is el kellett volna rendelni részletes hatástanulmány készítését.
A fideszes képviselőtől azt is megkérdezték, hogy a Fidesz munkahelyteremtésre építő politikájával nem áll-e ellentétben a gyöngyösi Fidesz népszavazási kezdeményezése, amely miatt leállt a közvetlenül 900, majd később 2.500-3.000 munkahelyet eredményező beruházás.
Tatár László úgy vélte: nincs ellentmondás, mert a gyöngyösi Fidesz is abszolút beruházáspárti, és munkahelypárti. Megjegyezte: nem tudják, hogy valóban mit jelentett volna a beruházás a térség számára, mert a cég nem adott tájékoztatást arról, hogy hány szakképzett, hány szakképzetlen, hány diplomás munkaerőre lett volna szükség, és az is kiszivárgott, hogy a 900 főből a 200 fős mérnökkar Indiából érkezett volna.
A fideszes képviselő arra is felhívta a figyelmet, hogy a cég tájékoztatása szerint a gyár 2016-2017-re érte volna el az évi 7 milliós abroncsgyártási kapacitást, és ekkor foglalkoztatott volna 900 főt.
Tatár László szerint a gyöngyösi szocialista városvezetés minden demokratikus eszközt nélkülözve, a közvélemény teljes kizárásával döntött a környezetterhelő üzem telepítése ügyében, és szerinte korábban sem volt kellően körültekintő a városvezetés iparfejlesztési politikája, hiszen a hibás döntések miatt települt el Gyöngyösről a Bosch és a Toyota-Citroen is.