2024. november 25. - Katalin

Az M0-s mizéria pesti oldala

A Megyeri hidat szinte alig látni a körülötte felverődött portól. Miközben Szigetmonostor és Szentendre egy kishíd helyén vitatkozik, addig Újpest számos tragédiát szeretne megelőzni. A hidat szeptember végén átadják és senki sem elégedett. A Főváros pedi
2008. szeptember 13. szombat 09:59 - Molnár Miklós
A szigetmonostoriak azért perelnek, hogy a híd ne nyíljon meg. Mi azt mondjuk, hogy természetesen nyíljon meg, de vannak dolgok, amelyeket a beruházás kapcsán meg kellett volna csinálni, mert egész egyszerűen ahhoz kötődnek.

Nem akarjuk beperelni a beruházót, nem szeretnénk megakadályozni az üzembehelyezést.

A mi problémáink a közlekedéssel kapcsolatosak, míg a túloldalnak alapvető problémái vannak: például hol folytatódjon az M0-s autóút, épüljön még egy híd Szentendrénél stb.

Melyek azok a kitételek, amelyekhez Újpest köti a híd átadását, és miért ragaszkodnak hozzájuk?

Azért ragaszkodunk az általunk kiírt feltételekhez, mert az újonnan kialakuló, illetve a továbbiakban nagy mértékben megnövekvő forgalomra számító közlekedési csomópontok balesetveszélyesek. A legutóbb két hete történt egy halálos baleset.

Ezekben a kereszteződésekben a lámpa nem megoldás, mert egyszerűen fizikailag kell megakadályozni azt, hogy ezeken a csomópontokon 100-zal, 200-zal lehessen átmenni. Erre a körforgalom a legjobb megoldás.

Adott egy egyébként is forgalmas és veszélyes csomópont, amely útjába esik egy újonnan megépülő hídnak, s ezáltal többlet forgalomra lehet ott számítani, akkor nyilvánvaló, hogy még fokozottabban veszélyessé válik a kereszteződés.

Milyen lépéseket tettek annak érdekében, hogy a kért változtatások bekövetkezzenek, és azok hogy állnak most?

Ezek az utak a Fővárosi Önkormányzat tulajdonában és kezelésében vannak. Budapesten az első fokú forgalomtechnikai hatóság a Főváros. Ezekből az következik, hogy csak a Főváros jogosult bármit megépíteni. Saját véleményem szerint a beruházónak is be kell szállnia a folyamatba, de ezt nyilvánvalóan minden érintett vitatja. Mivel a Fővárosé az egyedüli döntési jog, ezért neki kell kitalálnia azt is, hogy például egy lámpás kereszteződés helyére körforgalmat tesz-e, vagy sem, amit aztán tulajdonosként az ő feladata megépíteni a beruházó közreműködésével. Mi csak annyit tudunk tenni, hogy önként – anélkül, hogy ez a mi dolgunk lenne – megrendeltük a körforgalmak terveit. Olyan terveket kértünk, amelyeket be lehet adni az Építésügyi Hatóságnak, hogy engedélyezze. Ezt mi kifizetjük, de ezen kívül csak annyit tehetünk, hogy folyamatosan mondjuk a Fővárosnak, hogy ez az állapot tarthatatlan, mivel rendkívül balesetveszélyes.

Összesen négy csomópont tervezési szerződését írtam alá, tehát azokat mi fizetjük. Ezek darabonként nem 500 ezer és nem 1 millió forintba kerülnek, ennél jóval drágábbak.

Hol szeretnék átalakíttatni a csomópontokat?

A Megyeri út és az Óceánárok utca, a Külső-Szilágyi út és a Homoktövis utca, valamint az Óceánárok és Sporttelep, illetve az Óceánárok és a Farkaserdő utca kereszteződését szeretnénk átépíttetni. Emellett a Megyeri út és a Fóti út találkozása is egy érzékeny pontja a problémának. Itt talán egy normális lámpás kereszteződéssel is meg lehetne oldani a balra, nagy ívbe történő kanyarodást.

Minden bizonnyal a hídról érkező autók többsége majd a Váci út irányába szeretne haladni. A Váci út azonban nem bírja el a 65-70 ezer autó forgalmát, így majd sokan a Megyeri, a Külső-Szilágyi, a Poszonyi, az Árpád út, illetve a Sporttelep utca felé igyekeznek majd kikeveredni a dugóból. Teljesen egyértelmű, hogy ezeknek az utaknak megnövekszik a forgalma, nem is értem miért van szükség forgalomszámlálásra. Az államtitkár úrnak az arra illetékesek azt mondták, hogy most megszámolják a jelenlegi forgalmat, fél év múlva pedig végeznek még egy vizsgálatot, és amennyiben valóban jelentősen megnövekedett ezen utak forgalma, akkor ismét leülünk és tárgyalhatunk a továbbiakról.

Így mire számítanak, mi lesz a Margit híd lezárása után?

Mindig azt mondtam, hogy ha egy hidat építenek meg, akkor nagyon nagy baj lesz. Az az egy híd nem fogja tudni elvinni a megnövekedett forgalmat. A Főváros éveken keresztül nem fordított semmit a hidak rendben tartására, nem véletlen hogy a Szabadság hidat ismételten le kellett zárni. A Margit híd is csak azért járható még, mert volt egy Arató Balázs nevű ügyosztályvezető, aki tíz évvel ezelőtt – szó szerint – titokban megerősítette a Margit hidat.

Az, hogy egy hidat építünk meg, és közben lezárjuk a Margit hidat, amikor azt felújították, akkor pedig lezárják majd az Árpád hidat és az után meg majd jön a többi (feltéve, hogy már a leomlás fenyeget), az nem megoldás, csak tragédiákat hoz magával.

Mindig azt mondtam, hogy nem egy hidat kellett volna építeni és nem a metróval kellett volna az időt tölteni. A metró nem fog alapvetően változtatni a közlekedési helyzeten, hisz gyakorlatilag a Belvárosból megy a Belvárosba.

A Megyeri híd mintegy 62 milliárd forintba került. Egyenként olcsóbb lett volna, ha megépítenek mellé legalább még két hidat. Egyszerre több hidat kellett volna építeni és több hidat átadni. Ez jelentősen növelte volna Pest és Buda közt az áteresztő képességet. A Margit híd januári, utána pedig majd az Árpád híd lezárásával évekig, ha úgy tetszik akár egy évtizedig is Újpestre tolódik a forgalom.

A hatalmas forgalmat pedig képtelen lesz továbbítani a Váci út kétszer-két sávja. Egyébként is csak a Fóti útig bővítették ki a Váci utat is, ami maximum a hídon segít majd, magán a Váci úton nem.

A főpolgármester úr hivatalának többször mondtam, hogy használják a Duna-part és a Váci út között elhelyezkedő feltáró utat – amit pont azért nem engedtünk beépíteni, mert a Váci utat nehéz három sávra bővíteni, mivel a Tungsram és a Vízművek kerítése műemlék. Ezért az építési engedélyeket úgy adtuk ki, hogy úgy biztosítsuk a területet, hogy egy kétszer-egy sávos utat lehessen építeni. Erre azt mondták, hogy ilyen terület nem is létezik, mire mi mondtuk, hogy az a rész márpedig ott van, a mi terveinkben és az ő terveikben is így szerepel.

Van esély arra, hogy bármilyen változás lesz a közeljövőben?

2001-2002 táján beszélgettem egy SZDSZ-es és egy MSZP-s, a fővárosban meghatározó szerepet betöltő személlyel. Az egyik 2007-re, a másik 2008-ra jósolta, hogy a Főváros csődbe fog jutni. A Főváros ma már nem képes arra, hogy ezeket a beruházásokat megoldja, hisz többek között a metró minden pénzt elvisz. Én is úgy látom, hogy a Főváros a napi feladatainak teljesítésén túl nem tud nyújtózkodni.

Természetesen a legjobb megoldás az lenne, ha megépítenék végig a körgyűrűt, megépítenék az Aquincumi hidat, a Kossuth híd helyére egy hidat, vagy az alagutat, amiről még szó van, illetve Budapest déli felére is építenének egy átkelőt. Ezek mellett még felüljárókat és aluljárókat kellene építeni. Az elmúlt 18-19 évben nem volt olyan beruházás, amelyet a Főváros maga határozott el és jelentősen javította volna Budapest közlekedését. Egyetlen egy ilyen volt, a Hungária körút, de azt még a Kádár-rendszerben kezdték el építeni. Az a beruházás a rendszerváltás idején éppen folyamatban volt és azt még be kellett fejezni.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását