Átadják az M0-ás keleti szektorát
A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. örömmel tájékoztatja a lakosságot, hogy 2008. szeptember 16-án átadja a forgalomnak az M0 körgyűrű keleti szektorának 4. számú főút és M3 autópálya közötti szakaszát.
2008. szeptember 16. kedd 13:50 - Hírextra
2004 év elején láttunk hozzá a pályaszakaszhoz szükséges területek megszerzéséhez. A jogi-közigazgatási folyamat 3600 ingatlant érintett. Több mint 15 ezer ingatlantulajdonossal kellett megegyezni a 440 hektárnyi terület átadásáról.
A 4-es számú főútvonaltól induló, az M3-as autópálya-kereszteződésig tartó M0 keleti szektor hossza 26,5 kilométer. A kétszer kétsávos utat mindkét oldalon leállósávval, középütt elválasztó zónával alakítottuk ki. A 4-es számú főútvonal és az M31 elválási csomópontja között olyan széles az elválasztó sáv, hogy az út a későbbiekben kétszer háromsávosra bővíthető. A teljes szakaszt betonburkolattal láttuk el, ezzel a várható intenzív nehézgépjármű-forgalmat figyelembe véve az út teherbírásának növelésére törekedtünk.
Célunk az volt, hogy az autópálya-hálózatba szerveződő új gyorsforgalmi út megfeleljen a közlekedésbiztonsági követelményeknek, az új út illeszkedjen a helyi közlekedési rendszerbe. A tervezett maximális sebesség a lakott övezeteken kívül 110 kilométer/óra.
Az M0 Keleti szektorának kiépítésével megteremtődött a kapcsolat az M1, az M5, az M6, az M7 és az M3-as autópálya között. A gyűrű új szakaszának megépülésével jelentősen csökkenthető a budapesti úthálózat túlterheltsége. A fővárost elkerülő M0 gyűrű hossza immáron megközelíti a 80 kilométert.
A kivitelezők a főpályán és a csomópontok kialakításakor a kivitelezés ideje alatt 6,4 millió köbméter földet mozgattak meg. Ez annyi, mintha egy 200 méter széles, 300 méter hosszú, 100 méter magas képzeletbeli óriásdobozt telehordanánk földdel. Az útépítőknek további 1 millió köbméter földet kellett elszállítaniuk a keresztező utak építéséhez. A főpályán és a csomópontokon hozzávetőleg 800 ezer négyzetméter burkolatot terítettek szét. További 150 ezer négyzetméter útburkolatra volt szükség a csatlakozó és a keresztező utak kialakításakor.
A M0 körgyűrű keleti szektorának megvalósítása (előkészítés és kivitelezés) 350 millió euróba kerül. Ehhez az Európai Unió Kohéziós Alapjából 285 millió eurós támogatás használható fel, a további szükséges forrásokat a Magyar Állam biztosítja. A 4. sz. főút és M3 autópálya közötti 26,5 km-es körgyűrű szakasz kivitelezési költsége nettó 49 Mrd Ft. A kedvező kivitelezési áraknak köszönhetően ugyanezen keretből valósul meg a 12,4 km-es M31 autópálya is, melynek várható kivitelezési költsége nettó 21,8 Mrd Ft.
Forrás: MTI