Közel nyolcmilliót ér a rajz
Tiepolo és Daumier rajzai kelthetik fel leginkább a közönség érdeklődését az Abigail Galéria vasárnap nyílt grafikai kiállításán, ahol a magyarországi gyűjtők által kevéssé preferált képzőművészeti területtel próbálkozik a galéria.
2008. október 13. hétfő 07:01 - Hírextra
A Fába, fémbe, kőbe vésve című, október végéig látogatható kiállítás gazdag anyagot vonultat fel félévezredet átfogó időszak grafikai különlegességeiből, benne egy Monte Carló-i magángyűjtemény velencei mesterműveit, valamint a 20. századi magyar rajzművészet remekeit, kortárs szobrok társaságában.
Hogy mi motiválta az Abigail Galériát erre a lépésre, azt Hajdú Katalin Anna, a galéria tulajdonosa így foglalta össze: A rajz, különösen a régi mesterrajzok értékét nem lehet eléggé hangsúlyozni. Ez utóbbiak 85 százalékát múzeumok őrzik és a magángyűjtemények ritka kincseiből is majd minden nap egy a múzeumokba vándorol.
Ennek ellenére Magyarországon nincs olyan intézmény, aukciósház, ahol régi mesterek rajzaival foglalkoznának. Az Abigail megpróbálja ezt az évszázadok óta tartó hiányt megszüntetni. (A galéria korábban már tett kísérleteket arra, hogy a hazai műkereskedelemből jószerivel hiányzó műfajokat honosítson meg, így többször aukcióra vittek 17-18. századi osztrák, flamand, német mesterek rajzaiból válogatott kollekciót.)
A mostani vállalkozás komolyságát jelzi, hogy olyan nevek szerepelnek a kiállítók listáján, mint a "nagy" Giovanni Battista Tiepolo (1696-1770) akinek kéztanulmányát kínálják a legdrágábban, 7,68 millió forintért. (Erre a finom rajzra, és Tiepolo további lapjaira a Szépművészeti Múzeum is felfigyelt. S bár szívesen megvennék, fedezetük nincs rá.)
A Monte Carló-i gyűjtemény további, múzeumba kívánkozó darabjai mind eredeti grafikák, 190 és 1,15 millió forint közé vannak árazva, a művészek pedig a 17-18. század hírességei: Bartolomeo Letterini, akinek festményei a muranói San Pietro Martire templomot díszítik, Fedele Fischetti, a nápolyi Palazzo Casacalenda freskóinak mestere, az ugyancsak itáliai Domenico Maria Fratta, Giovanni Raggi, Aureliano Milani, a francia Valentin Lefevre és Claude Jules Grenier, a holland Cornelis van Spaendock és mások.
Mindemellett majd félszáz 16-19. századi sokszorosított grafika is látható. De ezek meg nem vehetők, egy pompás magyar magángyűjtemény kölcsönözte őket a kiállításra. Különlegességei az idős Jörg Breu antialkoholista plakátja, a Giuliano Giampiccoli és Giovanni Battista Tiepolo közös rézkarca és metszete. A tájkép annak a 18. századi, művészek közötti együttműködésnek a példája, midőn közösen alkottak. A képet Marco Ricci festette, unokaöccse Giampiccoli karcolta, figurákkal Tiepolo egészítette ki.
Giorgio Ghisi Michelangelo Sixtusi kápolnájának Utolsó ítéletét metszette rézbe, Dürer után Hieronymus Wierik készítette Szent Jeromosát, és Dürer után készült az I. Lipót házassági díszmenete is. Számos ismeretlen 16-17. századi olasz, német mester de még egy erdélyi parasztok által készített rézmetszet is van a kollekcióban, amelynek későbbi darabjait Alfred Kubin, Rippl-Rónai József, Pol Bury, Lovis Corinth jegyzik.
Ebből a gyűjteményből való az a hat Honoré Daumier karikatúra lap is, amellyel a kétszáz éve született mester előtt tiszteleg a kiállítás.
Magyar grafikákat már eladásra kínál a galéria: A. Tóth Sándor párizsi munkáit az 1920-as évekből, ugyanebből az időből való Molnár C. Pál rajzokat. Lehet válogatni Borsos Miklós, Klie Zoltán, Ilosvai Varga István, Zemplényi Magda, Papp Oszkár, Orosz Gellért, Gyarmathy Tihamér, Banga Ferenc és Szemethy Imre rajzaiból.
A Párizsban élő Kilár István és Liptay Mátyás szobraival is találkozhat a közönség. Liptay személyesen is eljön, s dedikálja az 1978 és 2008 közötti munkásságát feldolgozó, az Abigail Galéria kiadásában megjelent kötetet.
Forrás: MTI